Защо южнокорейците се разочароваха от 5G?
Когато 5G мрежата дебютира в Южна Корея през април миналата година, 30-годишният Янг Донг Ил е сред първите абонати на новата услуга. Осем месеца по-късно обаче технологичният специалист изразява разочарованието си от новата технология пред The Wall Street Journal. Според него тя не е успяла да покрие високите очаквания.
"Изобщо не усещам разликата с мрежата от предишното поколение. Дори понякога нарочно преминавам на 4G и изключвам новата мрежа, защото постоянно прекъсва", твърди Янг.
Южна Корея е сред пионерите в разпространението на мрежите от пето поколение и през по-голямата част от 2019 година по-голямата част от глобалните потребители на 5G бяха базирани именно там. Азиатската държава може да послужи за пример и да даде ценни уроци на останалите страни, които тепърва въвеждат новите мобилни технологии.
И въпреки че все още се намира в началната фаза на своето развитие, 5G в Южна Корея засега се оказва по-скоро проект с бъдещ потенциал, отколкото истинска технологична революция. Когато стартира преди осем месеца, новата мрежа обещаваше стократно увеличение на скоростта на интернет трафика в сравнение с настоящите 4G технологии. Създателите ѝ прогнозираха, че в бъдеще тя ще стои в основата на автономните автомобили, виртуалната реалност и комуникациите.
Новата мрежа доведе и до ескалация на борбата за технологично надмощие между Пекин и Вашингтон, а Съединените щати посъветваха своите съюзници да не използват 5G технологиите на китайската Huawei Technologies, заради потенциалните проблеми със защитата на националната сигурност.
Въпреки това повечето развити държави бързат с въвеждането на мобилните мрежи от ново поколение и се надяват, че местните компании ще получат конкурентно предимство в разработката на нови приложения и платформи по подобие на Uber, Instagram и Netflix, които процъфтяха благодарение на 4G свързаността през последното десетилетие.
До този момент обаче все още няма софтуерни продукти, заради които да си струва потребителите да преминат към 5G технологията. В Съединените щати 5G вече функционира в някои от по-големите градове, но реалното ѝ приложение остава ограничено, защото изисква от абонатите да се сдобият с по-модерни мобилни устройства и да преминат на по-скъп абонаментен план с неограничен интернет трафик.
В Китай правителството определи като приоритет разширяването на достъпа до 5G мрежата, която стартира през ноември миналата година. Очаква се до края на 2020 година потребителите на новата мрежа в Поднебесната империя да достигнат 120 милиона. Но до този момент тя се използва в ограничен кръг от дейности, като извършване на хирургически операции последством видеовръзка и стрийминг на танцова програма в няколко отдалечени китайски села.
В Южна Корея развитието на новата мрежа е в доста по-напреднала фаза, като в края на 2019 година потребителите са над 4.5 милиона от общо 51 милиона жители в страната.
През април трите водещи телекомуникационни оператора в Южна Корея - KT, SK Telecom и LG Uplus, стартираха своята 5G услуга в същия ден, в който Verizon Communications я пусна като пилотен проект в два града в Съединените щати. От самото начало на своето съществуване тя беше достъпна за половината южнокорейци, като единственото условие е те да притежават съвместимо с новите технологии устройство.
Потребителите на 5G в страната могат да гледат наживо спортни събития с изглед от 360 градуса, да гледат повторения на даден момент по тяхно желание и от всеки ъгъл. Посетителите на един от парковете в Сеул могат да използват добавена реалност и да се снимат с гигантска котка, която се появява на техния телефон.
Друго приложение пък дава възможност на потребителите да се събират в "стаи" за виртуална реалност, където да гледат заедно мачове или концерти.
Но ауидиторията на тези нови платформи си остава сравнително ограничена и все още няма приложение, което да се превърне в истински масов феномен.
Мрежите от трето поколение, които позволиха мобилния трансфер на данни по интернет, се появиха през 2001 година и започнаха да се използват масово чак през 2008 година, когато се появи вторият модел на iPhone, припомня WSJ. Техният наследник 4G се появи през 2011 година, но му бяха необходими няколко години, за да даде възможност за навлизането на платформите за споделено пътуване като Uber и Grab.
Засега единственото предимство на 5G е възможността за по-бърз трансфер на големи обеми от данни и най-вече на видео изображения в реално време. В днешно време 70% от трафика на мобилни данни се генерира именно от видео съдържание. За сравнение, преди пет години този дял бе едва 25 на сто, пише още изданието.
Технологичните експерти смятат, че потребителите трудно ще усетят разликата между 5G и 4G на своите смартфони. Според повечето анализатори истинската революция ще настъпи с навлизането на автомобните автомобили и "умните" градове. Засега обаче основното предизвикателство за повечето абонати е да останат свързани с новата мрежа.
27-годишният архитект Юн Сон Ил разказва пред WSJ, че е получил субсидия от своя телекомуникационен оператор и е успял да свали около две трети от цената на новото си 5G устройство, което по принцип струва около 1000 долара. Той обаче пътува всеки ден по един час от вкъщи до офиса и през това време 5G връзката често се губи, което го принудило да се върне към "изпитаната" 4G технология.
"Засега не бих препоръчал на никого да преминава към 5G. Единствената разлика е, че мога да свалям видео и изображения на телефона си малко по-бързо", казва още той.