ОИСР: Прекалено много тийнейджъри искат да са учители и адвокати
Младите хора не са достатъчно изобретателни, когато чертаят бъдещата си кариера, сочи нов доклад, според който повечето тийнейджъри се стремят към изпитани професии от 20-и век.
Лекари, учители, адвокати и архитекти продължават да доминират като водещите кариерни цели сред повечето гимназисти, въпреки че в последно време на преден план излизат професии в научната и технологичната сфера, се казва в проучването на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
Това може да доведе до потенциални усложнения за бъдещето на работата, се казва в доклада.
За да изготвят проучването, от ОИСР са се допитали до 15-годишни ученици в 41 страни през 2018 г., за да разберат какви искат да станат, когатоо пораснат. След това техните отговори са били сравнени с тези на 15-годишни ученици, участвали в подобно проучване през 2000 г.
От икономическата организация са открили малки вариации в отговорите на тийнейджърите в този период, въпреки че през това време технологиите се развиха сериозно. Всъщност, броят на младите хора, които възнамеряват да преследват същите 10 професии — 47% за момчетата и 53% за момичетата, се е увеличил.
Това е сериозно притеснение за обществото, тъй като то се бори с промените в световния трудов пейзаж, казва образователният директор на ОИСР Андреас Шлайхер по време на Световния икономически форум в Давос.
“Притеснително е, че повече млади хора от преди изглежда избират своята работа мечта от малък списък с най-популярните, традиционни професии — като учители, адвокати или бизнес мениджъри,” казва Шлайхер.
“Проучванията показват, че прекалено много тийнейджъри пренебрегват или не са запознати с новите видове работа, които се появяват, особено в резултат на дигитализацията”.
Докладът очертава някои тенденции, като например това, че учениците в Германия и Швейцария демонстрират най-голямо въображение в кариерните си стремежи. Според Шлайхер това е отражение на специфичните трудови пазари в двете страни и силата на кариерното насочване в тях.
Шлайхер подкани други държави да ги последват, призовавайки училища и учители да полагат повече усилия, за да гарантират, че децата са запознати с обширен набор от професиите, налични в днешно време.
“Бъдещето, което учениците виждат за себе си, не съвпада с бъдещето на работата,” казва Шлайхер, цитиран от CNBC.
“Колкото повече инвестират в кариерни дейности, толкова повече те ще осъзнават стойността на училището,” добавя той.