Може ли Формула 1 да “занули” въглеродния си отпечатък?
За никого не е тайна, че Формула 1 не е спорт, който щади природата и че предишният директор на състезателните серии Бърни Екълстън не беше кой знае какъв фен на устойчивото развитие.
Сега обаче нещата стоят по различен начин, а марката Формула 1 вече е собственост на американския медиен гигант Liberty Media.
Миналата година тя обяви амбициозна стратегия, която има за цел да направи най-популярното автомобилно състезание в света “въглеродно неутрално” до 2030 г., пише BBC.
През изданието Ят Гангакумаран от Liberty Media, който отговаря за изпълнението на екологичния план, заявява, че въглеродният отпечатък на Формула 1 е значителен, но много малка част от него се дължи на състезателните автомобили.
По думите му те са едни от най-ефективните машини в света, благодарение на ниското си тегло и иновативните си хибридни двигатели.
Основният проблем е свързан с организацията на самите състезания, които тази година ще бъдат точно 22 на брой. Всяко от тях изисква транспортирането на огромно количество екипировка, автомобили и хора по земното кълбо.
Често това става със самолети - през 2019 г. 10-те отбора, които участват в надпреварата, са навъртели средно по 176 000 въздушни километра.
Една голяма част от въглеродните емисии се генерира от феновете. Става въпрос за 500 милиона души, които също пътуват в различни държави, за да гледат любимите си пилоти.
На фона на тези числа, амбицията за “зануляване” на въглеродния отпечатък на спорта до 2030 г. изглежда доста оптимистична, но според 31-годишния Ят Гангакумаран целта е постижима.
“Няма никакъв смисъл да поставиш някаква цел, само за да я “разнасяш” като маркетингов инструмент. В края на краищата ще ти бъде потърсена отговорност за нея и точно така трябва да бъде”, казва той.
Планът на Liberty Media касае единствено емисиите, генерирани от организаторите на състезанията и отборите, които участват в тях. Те се равняват на около 256 000 тона въглероден диоксид годишно, според изчисленията на компанията.
Емисиите на феновете обаче са доста по-сериозни и с “прибавянето” им общият отпечатък набъбва до 1.9 милиона тона годишно.
“Много е трудно да контролираме какво правят нашите фенове, а и тяхното поведение зависи изцяло от техните ценности и представи. Затова ще се фокусираме върху това, което е под нашия директен контрол”, казва още Гангакумаран.
От Liberty Media обаче призовават публиката да използва по-често обществения транспорт, когато пътува до състезанията. Освен това компанията ще ограничи използването на пласмасови продукти за еднократна употреба по време на надпреварите.
Според Гангакумаран транспортирането на техниката със самолети няма как да бъде заменено към момента, но за сметка на това може да бъде компенсирано с други дейности, например със засаждането на дървета, които “неутрализират” въглеродния отпечатък на използваното авиационно гориво.
В същото време F1 ще продължи да разпространява иновативните си технологии в други индустрии – нещо, в което спортът, така или иначе, има богата история през последните десетилетия.
Предстои да бъде въведен и таван за разходите на отделните отбори с цел да бъде изравнена конкуренцията между тях. Mercedes, Red Bull и Ferrari, които в момента доминират над останалите, ще бъдат засегнати най-пряко от тази мярка.
Най-важното, според Ят Гангакумаран, обаче е, че феновете изцяло подкрепят трансформацията на спорта към по-устойчив бизнес модел. По думите му е въпрос на време и отборите да го направят.