Автопроизводителите изтеглят служители от Китай заради вируса
Водещите автопроизводители изтеглят служителите си от Китай, а някои от тях дори обмислят прекратяване на производството в Поднебесната империя, докато не отмине заплахата от новия коронавирус, пише CNBC.
Досега вирусът порази близо 3000 души и отне живота на над 80. По тази причина големите автомобилни компании ограничиха пътуванията и командировките в Китай.
През уикенда заводите в страната така или иначе спряха работа заради празненствата по случай Лунната нова година и се очакваше в началото на тази седмица производството да бъде възобновено. Но много от автомобилните концерни вероятно ще изчакат още, преди да пуснат отново поточните линии.
Сред компаниите, които имат фабрики в близост до град Ухан, откъдето тръгна заразата, са американската General Motors, френската PSA Group, както и японските Honda и Nissan. В Ухан е базиран и китайският автопроизводител Dongfeng Motor Corporation.
От Honda съобщиха, че 30 души от мениджърския екип, който работи в завода на компанията край Ухан, са изпратени обратно в Япония заедно с техните семейства. Подобни мерки планират и от Nissan.
От PSA Group разпространиха прессъобщение, в което се посочва, че решението за репатрирането на служителите на компанията от Ухан ще бъде взето в съответствие с препоръките на френското правителство и при пълното съдействие с китайските власти.
В понеделник Toyota Motor въведе за служителите си безсрочна забрана за пътуване до Китай. За момента компанията няма работещи заводи в Поднебесната империя и няма да ѝ се наложи да евакуира служители.
В Шанхай властите наредиха на компаниите да не отварят фабриките си преди 9 февруари. Американският производител на електрически автомобили Tesla преди седмици отвори новата си фабрика там, но до момента компанията не е коментирала дали епидемията се е отразила по някакъв начин на производството.
General Motors, който е най-големият американски автопроизводител, опериращ на китайския пазар, заяви, че разглежда ситуацията “ден за ден”. До този момент компанията не е обявила дали ще замрази производството си и след 2 февруари.
Във фабриката на компанията край Ухан работят над 6000 души, а общо в страната GM оперира над 15 завода заедно със своите китайски партньори.
По данни на CNBC и останалите автопроизводители, които произвеждат в Китай, взимат мерки за защита на служителите си и ограничават пътуванията до Поднебесната империя. Сред тях са Ford, Fiat Chrysler и Volkswagen.
Говорител на Ford съобщи, че компанията има намерение да възобнови производството си на 3 февруари след края на новогодишните празненства, но плановете могат да се променят в зависимост от препоръките на китайските власти.
Миналата седмица Ford Motor също въведе забрана за пътуване до Ухан. Нейните заводи се намират в Чонкин и Ханджоу, които са на стотици километри от огнището на заразата.
През уикенда от Fiat Chrysler препоръчаха на служителите си “да отложат или пренасрочат всичките си бизнес ангажименти в Китай до края на февруари”. Единствените изключения могат да се правят за най-критичните корпоративни казуси и то само след консултация с китайския отдел по кадрите и сигурността.
Fiat Chrysler оперира два завода в Китай – единият се намира в Гуанджоу, а другият е в Чанша, който е на около 300 километра от Ухан.
Засега пълният ефект, който коронавирусът може да окаже върху автомобилната индустрия, трудно може да бъде изчислен, смята Майкъл Дън от консултантската компания ZoZo Go.
По думите му ситуацията е съвпаднала с традиционните новогодишни ваканции, така че потенциалните негативни последствия за компаниите най-вероятно ще се проявят, ако се наложи да прекъснат производството си за по-дълго от планираното.