Софиянци викат паяка по осем пъти на ден
Софиянци подават средно по осем сигнала на ден за неправилно паркирани автомобили.
Това става ясно от справка на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), предоставена на „Монитор“, в която се посочва, че средно на месец се получават по 200-250 писмени сигнала за неправилно паркирани коли.
За нарушители се сигнализира в цяла София, включително и в периферните части на града, като Казичене, Горубляне, Панчарево, Драгалевци, Банкя и т.н. От ЦГМ откликват на сигналите в зависимост в коя зона е нарушението. Приоритетни са участъците, в които има места за платено паркиране, както и улиците с движение на градски транспорт.
По устен сигнал за неправилно паркиране може да се реагира само в случаите, когато в близост до адреса на сигнала има свободен паяк, уточняват от дружеството. Разходите за паяка се заплащат от собственика на принудително преместеното превозно средство. При по-тежки нарушения, например спиране на трамвайните релси, се включват и от Пътна полиция, като налагат актове.
За 2019 г. 45 787 коли са били преместени принудително с паяк, което е с над 400 повече от 2018 г. Закопчаните пък със скоба автомобили през изминалата година са били 172 471. Столицата разполага с 13 репатрака.
В другите големи градове няма точна статистика за това колко пъти гражданите викат паяк за неправилно паркирани коли. В Пловдив предвиждат закупуване на два нови паяка, които ще обслужват зоните за платено паркиране. Така репатраците в града ще станат шест, съобщи директорът на общинското предприятие инж. Ненко Калакунов.
Както в София, и в Пловдив повикването на паяка се заплаща от собственика на моторно-превозното средство, което се репатрира. През 2019 г. са поставени скоби на 16 700 автомобила, а през 2018 г. - на 10 164. Калакунов отчете, че през 2019 г. са репатрирани 7403 автомобила, през 2018 г. - 7290. Синята зона в Пловдив обхваща 3200 паркоместа.
„Тъй като броят на автомобилите непрестанно нараства и паркирането вече е затруднено не само в центъра на града, община Пловдив предвижда да въведе и зелена зона. Това е една от заложените мерки за по-добър ред при паркирането, която среща подкрепа както от районните кметове, така и от живеещите, пряко засегнати от проблема“, каза още Калакунов. В общинската каса от санкции за репатриране и поставяне на скоба през 2018 г. са влезли 742 320 лв., а през 2019 г. - 945 180 лв.
Във Варна 5 паяка дебнат за нарушители. Средно на ден всеки един вдига по 15-20 коли, като с приоритет са тези, които затрудняват или пречат на движението, като създават условия и за пътнотранспортни произшествия, съобщават от ОП „Общински паркинги и синя зона“.
Паяците се използват и за преместването на автомобили при катастрофи, както и пречещи при ВиК аварии и ремонтни дейности по градската инфраструктура. Гражданите често търсят помощта им за преместване или репатриране на автомобили, които пречат на гаражите им или са неправилно паркирани и затрудняват уличния трафик в малките улици на града.
Няма обаче статистика за подобни услуги на граждани, които са безплатни. Иначе статистиката сочи, че 7416 неправилно паркирани коли са репатрирани през първото 9-месечие на 2019 г. Голяма част от тях са именно по сигнали на граждани.
4.6 млн. лв. са приходите на общинското предприятие от влизането в действие на синята зона във Варна от лятото на 2018 г. до сега. За настоящата година предстои разширяване на синята зона с нови 5752 паркоместа. Така на практика в морската столица ще има 8355 паркоместа.
Оплакванията за неправилно паркирани автомобили са ежедневни и в Бургас. Общината реагира при първа техническа възможност на по-конкретните и подробни сигнали. „Такса за повикване на репатрираща машина няма. Когато се предаде сигнал, той трябва да е коректен и с точно съобщен номер на автомобила, точен адрес и вероятно нарушение според подаващия сигнала с възможно най-много подробности“, обясняват от общината.
Към момента морският град разполага с 4 репатриращи машини. Предстои закупуването на нова, която ще замени най-стария паяк в града. През 2018 г. принудително преместените автомобили в отсъствието на водач са 11 300, а през 2019 г. те възлизат на 9880, което се дължи на факта, че водачите на автомобили са станали по-дисциплинирани и видимо в града паркирането е регулирано. Поставените скоби пък през 2019 г. са 15 хиляди, а година по-рано – 13 хиляди.
3366 автомобила са били вдигнати от улиците на Стара Загора от единствения общински паяк заради установено нарушение на наредбата, отчитат от звено „Общинска охрана“, като правят уговорката, че около 20 на сто от колите не са стигнали до наказателния паркинг, защото притежателите им са си платили на място по 15 лв., половината от глобата.
От звеното припомнят, че местните съветници през 2017 г. намалиха наполовина глобата за репатриране и това накара пловдивската фирма, извършваща дейността с 2 паяка, да прекрати договора си.
В местната наредба няма предвидена специална клауза за реакция от страна на граждани за неправилно паркирани коли по улиците, паякът отива на място след получен сигнал на телефон 112 и при установяване на нарушението от страна на придружаващ го полицейски служител отнася автомобила за своя сметка. Към момента в т.нар. зелена зона са обособени 960 паркоместа, за последните 12 месеца приходите от изпратени есемеси са достигнали 390 хиляди.
Добрич също разполага с един паяк, който от януари миналата година е вдигнал 580 коли. Районите, в които се репатрират автомобилите, най-често са в централната градска част и по булевардите.