Тежкотоварният трафик в Европа остава затруднен
На много от граничните пунктове в Европа все още са налице затруднения в тежкотоварния трафик. Предстои среща на транспортните министри от Европейския съюз, на която ще се обсъдят гаранциите за функционирането на единния европейски пазар.
Това съобщиха на съвместен брифинг министърът на външните работи Екатерина Захариева и транспортният министър Росен Желязков.
“Заедно с Министерство на транспорта и Министерството на вътрешните работи съдействаме за придвижването на тежкотоварния трафик, но все още има затруднения. На границата между Унгария и Австрия в момента е около 30 километра опашката в Австрия. Очаква се тази нощ колоната да бъде пропусната, но вероятно това ще продължи чак до сутринта”, каза външният министър.
“Формално утре ще се проведе извънреден съвет на Министрите на транспорта във формат видеоконференция. Единствената цел е да се гарантира свободното движение на стоки в рамките на Съюза”, заяви Росен Желязков.
Той припомни, че тази тема беше повдигната от премиера в разговор с Европейската комисия.
“Това е особено чувствителна тема за периферните държави като нас. В центъра пазарът функционира по-нормално, отколкото в периферията. Ние обаче трябва да осигурим свободното движение на стоки, защото освен жизненоважните продукти – храни, лекарства и други, трябва да осигурим и усещането, че единният европейски пазар функционира така, както е замислен от своите архитекти”, заяви Желязков.
По думите му движението на стоки ще трябва да се гарантира дори с цената на това да се ограничи движението на лични автомобили и на пасажерския транспорт.
“Въпреки националните мерки, транзитът през трансевропейските коридори трябва да продължи да работи”, каза той.
Транспортният министър припомни, че когато пристига тежкотоварен трафик от държави в рисковия списък, шофьорите следва да се поставят в самоизолация, контролирана от компаниите превозвачи до момента на тяхното отпътуване.
Чуждите превозвачи трябва да товарят и да разтоварят в рамките на 24 часа, след което да напуснат гаринците на страната.
Когато се налага оставане на шофьорите в България, трябва да се спазва 14-дневен карантинен период.
Той посочи като проблем и използването на задължителните почивки от водачите. Ако в дадена държава те трябва да приключат работата си за 24 часа, а следващата ги притиска да направят същото, трябва да има ясен регламент за местата, където те могат да ползват задължителната си почивка и престой.
“Намираме се в ситуация, която поставя под изпитание функционирането на единия пазар. Съюзът трябва да продължи да бъде единен механизъм, а не да се превръща в съвкупност от отделни национални мерки и за всеки отделен казус да се влиза в дебати”, каза Желязков.