Google ще следи движението на гражданите на над 130 държави и ще публикува данни за местата, които посещават по време на пандемията от COVID-19, съобщава BBC.

Данните ще са анонимни и няма да съдържат информация за конкретни потребители, а ще представят цялостна картина на най-посещаваните места и търговски обекти.

Американският технологичен гигант планира да обновява редовно информацията с активността за последните два или три дни.

Данните се събират чрез приложението Google Maps, инсталирано на мобилните устройства на потребителите.

При нормални обстоятелства компанията използва тази статистика за проследяване на натовареността на музеи, заведения и други публични места, както и за да информира участниците в движението на най-натоварените пътни артерии.

В случая обаче информацията ще бъде анализирана и представена по начин, който разкрива кои са най-посещаваните места в момента, в сравнение със същия период на миналата година, преди въвеждането на извънредното положение.

Обектите ще бъдат разпределени в няколко категории - търговски обекти; аптеки и хранителни магазини; паркове и площади; спирките на метрото, автобусите и влаковете; офиси и други работни пространства; жилищни сгради.

От Google се надяват, че информацията ще бъде полезна за здравните експерти при овладяването на разпространението на епидемията.

От компанията са категорични, че няма да публикуват данни за индивидуални устройства, както и че потребителите имат възможност да откажат споделянето на данни за своето движение.

Facebook подпомага журналистиката със 100 млн. долараКомпанията ще предостави 100 млн. долара на локални медии, дарявайки 25 млн. долара под формата на спешно финансиране през журналистическия проект на Facebook и 75 млн. долара под формата на маркетинг


Вече са готови и първите представителни извадки, актуални към 29 март и сравнени със средните стойностти са периода от 3 януари до 6 февруари.

За Великобритания данните показват, че посещенията на търговски обекти и заведения се понижават с 86%, тези в хранителни магазини и аптеки са с 46% по-малко, а разходките в парковете са спаднали наполовина.

Човекопотокът по спирките на градския транспорт и влаковете е намалял със 75 на сто, а посещенията на офисите са спаднали с 55%.

За сметка на това присъствието в жилищните сгради бележи ръст от 15%.

За България данните на Google показват подобна картина, макар че измененията не са с толкова големи темпове.

У нас посещенията на търговските обекти и заведенията са намалели с 66% към 29 март, тези в аптеките и хранителните магазини са се понижили с 36%, а в парковете - с 32 на сто. Публичният транспорт в България отчита спад на човекопотока с 58%, а в офисите той пада с 29 на сто.

Престоят в жилищните сгради у нас пък се увеличава с 11 на сто.

Публикуването на данните за движението на потребителите от страна на Google идва само ден, след като еврокомисарят по правосъдието Вера Юрова призова технологичните гиганти да споделят повече данни с учените, които да помогнат за овладяването на пандемията.

Освен това тя ги критикува заради недостатъчните усилия в ограничаването на дезинформацията и фалшивите новини по темата за коронавируса.