Над 15 хиляди стари коли са изчистени от улиците в големите градове у нас през последните 10 години, сочи проверка на вестник „Монитор“.

След като кметствата установят зарязаните трошки, лепят стикери, с които дават срок за доброволно премахване, ако това обаче не се случи, се сформират комисии, които вдигат принудително возилата.

След това отново има срок, в който собственикът може да потърси старата си кола, но практиката показва, че хиляди коли остават непотърсени. Именно дългите срокове за установяване и издаване на предписания връзват ръцете на общините да изчистят по-бързо трошките от улиците.

В София акциите за премахване на старите коли са ежедневни

В момента по улиците висят около 6300 излезли от употреба. Общо стикираните коли от Столичния инспекторат са 16 072 и тече тримесечният срок за доброволното им преместване от терени общинска и държавна собственост, съобщават от контролния орган.

От тях доброволно преместени от гражданите са 9765, принудително са премахнати 1925 и 291 са минали годишен технически преглед, с което е отпаднал критерият за излезли от употреба моторни превозни средства. Останалата част са в процедура по преместването им.

В Пловдив акции за освобождаване на междублоковите пространства от изоставени трошки са регулярни във всеки един от шестте района на града. Общинските служители
лепят предписания към собствениците на по около 140-150 автомобила на година във всеки един от районите.

Принудително репатрираните са по около 20-30 от район на година. Във Варна над 1500 автомобила, които от години не са в движение и заемат недостигащите паркоместа, задръстват улиците и междублоковите пространства. Те се прочистват планомерно и постоянно през последните няколко години от Общинското предприятие „Общински паркинги и синя зона“, което организира извозването им.

Само през 2020 г. стотици стари коли са махнати от варненските улици, като над 200 са предадени за рециклиране. С излезлите от употреба автомобили се занимава екип еколози на общинското предприятие, които събират информация за изоставените коли, които не са преминали технически преглед през последните две години.

Те им поставят предупредителни съобщения, с които се уведомяват собствениците да ги преместят в свой имот или да ги предадат за рециклиране. Писма с подробни обяснения се изпращат и на адреса на собственика, който се издирва чрез информационната система на КАТ.

Собствениците имат срок от две седмици, за да решат какво да правят със старите си коли. След изтичане на срока за доброволното им преместване, общинското предприятие ги репатрира на паркинг, където престояват 3 месеца. Престоят на общинския паркинг за излезли от употреба коли е 40 лева на месец.

През това време собственикът може да си вземе автомобила, но ако това не стане, той се счита за изоставен и се предава за разкомплектоване на лицензирана фирма, с която общината има сключен договор. Според директора на ОП „Паркинги и синя зона“ Младен Иванов се репатрират около една трета от всички документално обработени автомобили в града, които са излезли от употреба.

Над 4000 ръждясали и разпадащи се коли са разчистени от улици и паркинги в Бургас през последните десетина години. Към 2008 г., когато стартира масирана акция по разчистване на излезлите от употреба коли, улиците и паркингите на Бургас бяха буквално задръстени от тях.

През последните две-три години трошки из града трудно могат да се видят. Служителите от отдел „Контрол и административно-наказателна дейност по опазване на околната среда“ уточняват, че извършват ежедневни проверки за изоставени автомобили. Също така проверяват и сигнали на граждани. Всеки бургазлия може да съобщи за такъв автомобил.

Гражданите съдействат, защото местата за паркиране са основен и много тежък проблем в морския град. Затова и открие ли се изоставена трошка, незабавно стартира процедура по репатрирането й. Целият процес, от установяване на излязло от употреба моторно превозно средство до неговото принудително преместване в център за разкомплектоване, изисква спазването на законови процедури и срокове.

Те не могат да бъдат нарушавани и ако собственикът не я изнесе доброволно, принудителната процедура отнема от 9 до 12 месеца. Статистиката показва, че за последните девет години са съставени над 4100 констативни протокола и са издадени над 420 заповеди за принудително преместване. Доброволно и със заповеди за принудително преместване са били освободени близо 3000 паркоместа.

Още от 2014 г. общината във Велико Търново започна акция срещу изоставените по улиците, тротоарите и в тревните площи стари и излезли от употреба автомобили. Според последните данни от началото на 2020 г. са установени 51 зарязани стари трошки на територията на общински парцели в града и съседните населени места.

Издирени са собствениците на 19 от автомобилите и са им съставени и изпратени предписания да приберат возилата си. Върху останалите 32 автомобила са залепени стикери за вдигането и преместването им с общинския паяк.

Возилата се репатрират до площадка в съседното село Поликраище и там ако не бъдат потърсени от своите собственици в двуседмичен срок, се разкомплектоват. За 2020 г. досега 30 собственици на зарязани леки автомобили са изпълнили издадените им предписания и сами са преместили автомобилите си.

Принудително преместени са 6 автомобила, а 5 коли са разкомплектовани. Въпреки сравнително бавната процедура по репатрирането от страна на общината, от 2014 г. насам определено може да се каже, че зарязаните по улиците, тротоарите и зелените площи стари трошки във Велико Търново чувствително са намалели.