Човекът, спечелил 12 млрд. долара по време на пандемията
Основателят и главен изпълнителен директор на Zoom Ерик Юан спечели 12 млрд. долара от март насам, което го нареди на едно от челните места в класацията на най-богатите хора в САЩ на сп. Forbes.
Приложението за видеоконферентни разговори беше създадено преди 9 години, но успехът идва с пълна сила в последните 2 години и по-специално след разрастването на кризата с коронавируса, принудило голяма част от хората по света да работят и комуникират помежду си от своите домове.
Идеята на Юан идва, когато той се опитва да се свърже с приятелката си, която по онова време е на хиляди километри от него. За него се знае, че дори и преди COVID-19 предпочита да прави срещи по Zoom, за да има повече време, което да отделя на семейството си.
Коронавирусът остави милиони хора по света без доходи, а други с намалени постъпления, но това не се отнася за Юан.
Неговото състояние се е повишило с впечатляващите 396.5% от началото на 2020 г. и той вече разполага със 17.7 млрд. долара.
Това се случва само две години, след като Юан се присъедини към клуба на милиардерите, което се случи при листването на Zoom на борсата в САЩ.
Милиардерът отказва да коментира своя личен живот, кариера и планове през април, когато Business Insider осъществява контакт с него, отговаряйки чрез свой представител, че работи по 18 часа на ден и няма време за подобни неща.
Ето какво знаем до момента за Ерик Юан
50-годишният предприемач е един от многото американци с китайски произход, които ръководят компания от Силициевата долина.
Според Financial Times той е роден в привинция Шандонг. Родителите на Юан са минни инженери писа преди време Forbes.
Юан има бакалавърска степен по приложна математика и магистърска степен по инженерство, информира Bloomberg. Той прекарва 4 години, работейки в Япония, но се вдъхновява от реч на Бил Гейтс и решава да замине за Калифорния.
През 1997 г. той най-сетне получава така желаната виза, с която заминава за САЩ, но това се случва след осем поредни отказа от посолството.
През лятото на същата година Юан се присъединява към Webex, което по онова време е 2-годишен стартъп. Като човек, който знае малко английски, той се отдава на работата, а малкото му забавления са свързани с футбол, който играе в събота, обикновено след нощна смяна в предходния ден.
Webex се листва на борсата през 2000 г., а 7 г. по-късно е купена от Cisco срещу 3.2 млрд. долара. Преди да напусне Юан вече е вицепрезидент на Cisco Systems.
Причината той да потърси ново предизвикателство е съвмем проста - Юан смята, че услугата, която Webex предлага по онова време, не е толкова добра, тъй като тя трябва да идентифицита коя версия на продукта да ползва (iPhone, Android, PC или Mac), което забавяло използването й.
Ако по време на едно обаждане има твърде много потребители, това също се отразявало на качеството на аудио и видео услигите. Юан предлага да подобри Webex, но по онова време Cisco е съсредоточена повече върху социалните мрежи.
Отказаха ми, разказва той, а дори и съмненията на съпругата ми, че изоставям добра работа и ръководя екип от 80 души, не ми попречиха. Отговорих й, че ще бъде дълго пътешествие, но ще си заслужава.
Той моли свои приятели и инвеститори за вложение от 250 000 долара, с които да плати на 30 програмисти (част от тях от Китай), за да изградят по-добра технология.
Вярата в неговите знания и умения му носят доста по-голямо инвестиция – от 3 млн. долара, като сред инвеститорите са дори и бившият главен изпълнителен директор на Webex Субра Аяр.
Хеджфондовете обаче остават скептични към идеята на Юан, тъй като по онова време Microsoft вече притежава Skype, Google ги конкурира с Hangouts, а Cisco е лидер на пазара.
Екипът на Юан обаче продължава работа по приложението в следващите 2 години преди Zoom да се появи на бял свят. Тогава идва и изненадата – приложението има доста повече функционалности от конкурентите си, по-бързо е, а освен това е и по-евтино.
След нови инвестиции от 6 млн. долара от Qualcomm Ventures и още 6.5 млн. долара от един от най-богатите хора в Азия Ли Ка Шин, Zoom се насочва към големите корпоративни клиенти.
Договорите следват един след друг, а при поредното привличане на капитал през 2017 г. Zoom вече преминава оценката от 1 млрд. долара.
„В ранните дни пишех личен имейл до всеки клиент, който отказваше услугите ни“, казва Юан в интервю за Thrive Global през 2017 г. “Предлагах им да направим нова среща през Zoom, за да изговорим отново предложението ни“.
Две години по-късно Zoom се листва на борсата, а само при дебюта си акциите поскъпват със 72%.
Самият Ерик Юан има одобрението на 99% от служителите си, посочва CNBC. Именно затова от Glassdoor го номинираха за главен изпълнителен директор наз 2018 г.
Неговото мото е: „Работете усърдно и останете смирени“.