Как общината в Берлин се превърна в търговец на употребявани вещи?
В опит да намалят количеството на изхвърлените отпадъци, властите в Берлин стартираха пилотен проект за изграждане на общински хипермаркет, в който да се предлагат употребявани вещи, които иначе биха се оказали на сметището.
Освен като търговски обект, той трябва да служи и като образователен център, който да насърчава рециклирането и повторната употреба на вещите от бита, съобщава Bloomberg.
Магазинът, който се казва B-Wa(h)renhaus (закачка, която комбинира немските думи за "супермаркет" и "склад"), е разположен на площ от 650 квадратни метра и в него могат да се намерят употребявани дрехи, мебели, мобилни телефони, битови електроуреди и общо взето всичко, за което можете да се сетите.
Локацията на магазина също не е избрана случайно, като целта е в него да бъдат привлечени хора извън обичайния кръг на клиентите, които така или иначе обичат да пазаруват в магазини за стоки втора употреба.
B-Wa(h)renhaus се намира в един от централните търговски центрове на немската столица. В първите шест месеца от пилотния проект той ще се помещава на третия етаж на сградата в квартал Кройцберг, но плановете на местните власти предвиждат да бъдат отворени още три или четири подобни магазина на различни места в града.
Управляваните от общината магазини обаче няма да изглеждат като типичните "битаци", които спасяват употребяваните стоки от това да попаднат на сметището.
Целта е те да изпълняват образователни функции и да запознаят обществеността с ползите от рециклирането и повторното използване на много от нещата от ежедневието. Това важи особено за онази част от хората, която все още до голяма степен не участват в механизмите на "кръговата икономика".
Иницативата е част от цялостната стратегия на управляващата "ляво-зелена" коалиция в Берлин, която иска да намали отпадъците във всички сфери на градската икономика.
По пътя обаче има редица предизвикателства, като едно от тях е фактът, че Берлин, така или иначе, вече разполага с доста развита инфраструктура за рециклиране, в сравнение с много други градове.
Към момента 49% от строителните отпадъци в столицата на Германия се използват повторно. От 2008 г. насам берлинчани са намалили количеството на боклука, койо се изхвърля от домакинствата, средно с 11 килограма на човек.
Местната управа обаче искат тези показатели да бъдат подобрени през следващото десетилетие и то драстично.
Когато става въпрос за домакинствата, по-ефективното използване на стоките от бита може да доведе до значителни ползи, смятат експертите. Изчисленията показват, че 8% от всички електронни компоненти, които се изхвърлят в Берлин, могат да бъдат използвани отново.
Същото важи и за 6% от по-едрите отпадъци, като дървени мебели, метални конструкции и т.н.
Тази промяна обаче няма как да стане възможна без промяна в мисленето и навиците на голяма част от населението. В момента пазаруването на стоки втора употреба се практикува основно от най-бедните жители на града, както и от запалените природозащитници.
Целта на местната власт е посланието да достигне до по-широк кръг от хора, за които този тип търговия досега не е била интересна или пък изобщо не са подозирали, че съществува.
"Преди три години стартирахме със събирането на различни предмети, които хората трупат в мазетата, таваните и гаражите си. Това са неща, които са запазени и могат да се използват, но просто не са нужни на настоящите си собственици. Те могат да послужат на някой друг", обяснява говорителят на общината Дороти Винден.
Първоначално тези стоки са вкарани в търговската мрежа чрез съществуващите магазинчета за вещи втора употреба. След това общината започва да работи върху план за собствен търговски обект, тъй като по този начин кампанията би могла да се реализира официално под нейната шапка, без посредничеството на частните търговци.
Първият подобен магазин отваря врати през август тази година. Той е собственост на Службата по чистота и рециклиране в Берлин, а месец по-късно е отворен и общинският супермаркет за употребявани стоки в Кройцберг. Обемът и качеството на предложените стоки са изненадващо високи.
"Когато службата по чистотата отвори своя магазин през август, имаха цяла колекция от детски велосипеди в перфектно състояние, без никакви забележки", казва още Винден.
В своя обект общината плаща наема за търговските площи и избира тръговци, които да се занимават с управлението на щандовете. Много от продуктите, които се предлагат, са рециклирани, като някои от електроуредите дори идват с едногодишна гаранция.
Има и стоки, които за произведени изцяло от рециклирани материали.
Източниците, от които се снабдяват щандовете, са най-различни. Обикновено хората, които се местят в ново жилище или почистват своите гаражи и мазета, нямат време и желание да пускат обяви за продажба или да търсят нов собственик за вещите, които не им трябват.
Много по-лесно им е да ги изхвърлят. Много от берлинчаните даряват старите си дрехи на различни благотворителни организации. Има обаче и случаи, в които чисто нови дрехи се връщат от купувачите на онлайн магазините. Те не са ползвани, но няма и как да бъдат продадени отново.
Общинският second hand супермаркет се опитва да намери ниша за всички тези продукти. Етажът над магазина пък е оформен като образователен център, в който се провеждат различни обучителни семинари и други информационни инициативи.
Има и практически курсове, в които човек може да научи как да намали хранителните си отпадъци или как да превърне стари платове и дрехи в рециклирани облекла.
Два пъти месечно се провежда и курс по "ремонтно кафе", в който всеки може да получи помощ и съвет как да поправи някой повреден уред.
Промотирането на подобна инициатива, която очевидно предполага струпването на хора на едно място, по време на пандемия може и да изглежда странно за външните наблюдатели.
Но в Берлин магазините започнаха да отварят врати веднага след края на карантината, още през май, а местните жители вече са свикнали да спазват мерките за социално дистанцирани.
Сега градът предпочита да насочи вниманието си към по-дългосрочните проблеми, какъвто е опазването на околната среда, пише още изданието.