COVID бърнаут – как пандемията повлия на работещите
Ако сте работещ човек, най-вероятно сте чували за термина „изгаряне“ - състояние на физическо или емоционално изтощение, което се изразява най-вече по отношение на работата ни.
В състояние на бърнаут човек усеща апатия, липса на професионална мотивация, пристъпи на гняв, агресия и неудовлетвореност.
Всичко това са симптоми, които хората имаха много преди да започнат да работят дистанционно заради коронавируса, но скорошно проучване показва, че голяма част от техните заболявания вече са пряко свързани с пандемията.
В проучване на FlexJobs и Mental Health America 75% от над 1500 участници заявяват, че са преживели бърнаут по време на работа, а 40% са го изпитали по време на пандемията. Това не е голяма изненада, тъй като 37% от анкетираните признават, че работят и по-дълго, отколкото преди COVID-19.
От анкетираните само 21% казват, че са имали възможност да водят открит и продуктивен разговор с HR специалист във връзка с тяхното „изгаряне”, а 56% заявяват, че техните HR отдели изобщо не насърчават разговори по тази тема.
Само 51% от анкетираните казват, че срещат емоционалната подкрепа, от която се нуждаят на работа, за да се справят със стреса си, но вярват, че има начини, по които работодателите могат да помогнат на персонала да се ориентира по-лесно в тези трудни времена.
Стресът може да има и доста дългосрочни ефекти върху тялото ви, така че ако имате нужда от помощ, може би е най-добре да поговорите за вашите проблеми с мениджър.
Насрочете среща лице в лице или заявете видеоразговор. Разговорът с шефа за психичното здраве е нова територия за мнозина, така че бъдете готови на по-необичаен диалог.
Бъдете откровени и кажете какво ви притеснява. Имате ли твърде много задачи? Работите ли до късно? Успявате ли да изпълнявате задълженията, които получавате? Правите ли повече от това, което се очаква от вашата длъжностна характеристика? Какви ресурси са ви необходими, за да вършите работата си по-ефективно? Поставете всичко на масата, така че да можете да зададете нови граници.
В допълнение към горното, запитайте се: „Как това се отразява не само на мен, но и на бизнеса като цяло?“ Кажете на шефа си, че сте надхвърлили границите на вашата компетенция заради компанията, но се притеснявате, че вече не можете да се представите с целия си капацитет.
Проактивно е да предложите решения, но не всичко зависи от вас. Не се страхувайте да се консултирайте с шефа си как да разрешите проблемите си.
Понякога това, от което се нуждае тялото ви, е почивка, за да се възстановите. Отпуската може да изглежда табу, особено ако има много работа, но ако трябва да се изключите и освежите, направете го.
В най-лошия случай, ако шефът ви не зачете тази ваша откровеност и откаже да влезе в положението ви, се замислете дали това всъщност е работата, от която се нуждаете и дали си заслужава.
В крайна сметка, здравето е най-важно.