Най-скъпите градове в света през 2020 г.
Цюрих и Париж изместват Сингапур и Осака на върха на най-новата класация на най-скъпите градове в света.
Двата азиатски града преди това оформяха челната тройка в подреждането заедно с Хонконг.
Данните са от най-новия индекс на Economist Intelligence Unit за цената на живота, който показва как пандемията от коронавирус е засегнала цените на стоките и услугите в над 130 града по света към септевмри 2020 г.
Според класацията скокът на Цюрих и Париж до първото място, което те поделят заедно с Хонконг, се дължи на поскъпването на швейцарския франк и на еврото.
“Пандемията от COVID-19 доведе до поевтиняване на долара, докато западноевропейските и източноазиатските валути поскъпнаха спрямо щатската валута, което от своя страна промени цените на стоките и услугите,” казва Упасана Дът от EIU.
Ню Йорк е използван като базов град в индекса по отношение на цените.
“Азиатските градове традиционно доминираха в класацията през последните години, но пандемията размести подреждането през 2020 г.”
Цените в Сингапур, който сега е на четвъртото място, падат, заради отлива на чуждестранни работници, се казва в доклада.
“Населението на града-държава намалява за първи път от 2003 г., търсенето се свива и вече има дефлация. Осака отчита сходни тенденции, като потребителските цени остават без промяна и японското правителство субсидира разходи, като обществен транспорт.”
Осака, снимка: Pixabay.com
Осака поделя петото място в класацията с Тел Авив.
Ето и кои са най-скъпите градове в света:
1. Цюрих
1. Париж
1. Хонконг
4. Сингапур
5. Тел Авив
5. Осака
7. Женева
7. Ню Йорк
9. Копенхаген
9. Лос Анджелис
Цените на повечето стоки и услуги остава “почти без промяна” през последната година, но определени категории бяха засегнати заради кризата с COVID-19, според EIU.
Цените на продуктите от първа необходимост, като храна и вода, остават “устойчиви,” но слабото търсене води до рязък спад в цените на дрехите.
“Проблеми във връзка с веригите на доставки също оказват различен ефект върху различни стоки, повишавайки цените на търсените продукти, като компютри в някои градове,” се казва доклада.
Дът смята, че тези тенденции може да продължат и през 2021 г., тъй като разходите остават ограничени, което пък поставя цените под натиск.
"Много потребители ще предпочетат да основните продукти, домашното развлечение и по-бързия интернет достъп,” казва тя. “В същото време затрудненията при големите покупки, както и при дрехите и развлеченията извън дома, ще продължат.”