Да превърнеш 1.9 млн. в 440 млн. долара. При това за седем години
Мар Хершенсън си спомня как нейният партньор Пеймън Нозад се появява ненадейно в офиса през септември 2013 г.
Бившият търговец на килими вече е инвеститор, който я убеждава да обединят усилия в компания за дялови инвестиции.
През последните няколко месеца тя прекарва часове да проучва най-добрите компании, търсещи капитал.
"Той влезе и каза: „Мар, намерих компанията, в която да инвестираме“. А аз отговорих: Ок, коя е тя?
Този човек Тони, започна той. Какво прави, попитах аз. А Пеймън продължи: „Той доставя храна“. Не, няма начин, отговорих аз. Това не е технологично“, спомня си тя.
Хершенсън обаче се навива да направи тест на сайта на компанията, доставяща храна. Нарича се DoorDash. Описват го като FedEx, но за храна.
Двамата посещават четиримата основатели, а главният изпълнителен директор Тони Ксу пише на бяла дъска: „Това ще е компания за 100 млрд. долара някой ден“, разказва Мар.
Не след дълго тя и Пеймън се включват в първия кръг на финансиране на DoorDash, влагайки 250 хил. долара.
Те инвестират и в следващите набирания на капитал, като общата вложена сума достига 1.9 млн. долара.
По време на първата им среща Ксу казва, че имат нужда от дизайнер, а Пеймън препоръчва приятел, който работи в Google. Компанията се възползва както от опита на Мар, така и от контактите на Пеймън в инвестиционните среди.
Екипната работа дава резултат и когато DoorDash осъществява своето първично публично предлагане през изминалата седмица, двамата инвеститори разполагат с акции, които са увеличили първоначалната си инвестиция 1000 пъти.
Ако вложението се изчисли на база цената от края на петъчната борсова сесия от 176 долара за брой, това ще рече, че Мар и Пеймън са превърнали техните 1.9 млн. долара в повече от 440 млн. долара.
Pear VC обаче не е единствената компания, спечелила много пари от листването на DoorDash. Дяловете на Khosla Ventures и Kleiner Perkins се оценяват на над 1 млрд. долара, а сериозни печалби ще отчетат още от Sequoia, SoftBank Vision Fund и др.
Компанията на главните герои в този материал е основана от двама емигранти, дошли в САЩ през 90-те години на миналия век.
Първите им разговори относно общите инвестиции обаче се случват четири години преди вложението в DoorDash. Разговорът е прост – Нозад иска от Хершенсън да го информира за перспективни компании, които студентите от Станфорд основават, като по този начин се оглеждат за възможности за инвестиции на ниво стартъпи.
Въпреки че първоначално не е много ентусиазирана, тя се съгласява да прави срещи с основатели на различни компании по няколко часа седмично. Това не представлява голяма трудност за нея, тъй като тя преподава в Станфорд. Само след няколко месеца вече е напълно ангажирана с новото начинание.
Първоначално двамата стартират компанията Pejman Mar Ventures и набират 51 млн. долара за техния първи фонд от Университета в Чикаго и New York Life Insurance Co. Преименуват се на Pear VC през 2016 г., когато набират нови 75 млн. долара и наемат още служители за компанията си.
Последният и за момента трети фонд е от декември 2019 г., като в него са набрани 160 млн. долара.
Компанията се разраства и в други университети, като Pear Garage програмата им търси да подпомогне 25 топ идеи сред студентите, докато Pear Builders работи с хора от технологичните компании, които имат предприемачески амбиции.
Една от подкрепените от Pear VC компании – Branch, която днес се оценява на около 1 млрд. долара, разказва пред Forbes, че Мар и Пеймън са изключително активни при помощта както със съветни за развитието на компанията, така и за потенциалните служители.
„Те имаха толкова интересни идеи, а освен това пращаха при нас и доста добри хора, които наемахме", казва Алекс Остин, главен изпълнителен директор на компанията.
Натискът върху Pear сега е да намира повече компании като DoorDash. Нозад дори разказва, че би инвестирал повече в нея, ако това е било възможно.
Подкрепени от първия им фонд са още Guardant Health, листвала се през 2018 г., както и Gusto, оценена на 4 млрд. долара.
Един от вложителите във Pear VC обаче пита: „Какво правите, за да сме сигурни, че няма да изпуснем следващата голяма компания като DoorDash?
За двамата основатели този въпрос е лесен, като отговарят, че целта им винаги е била да набележат потенциалните перспективни компании, преди това да е известно на широката аудитория.
Да, истината е, че Peac VC е успешен фонд, но инвестицията им в DoorDash е първата, която им дава слава и много пари.
“Винаги съм смятам, че Силициевата долина рискува с хората, а не с фондовете за дялово инвестиране. Спомням си как част от хората, до които сядах, си казваха – този беше търговец на килими, а сега прави фонд, това сигурно е краят на света. Това е знак за балон", разказва Нозад.
„Ние обаче не се отказвахме и се събуждахме всяка сутрин с въпроса защо предприемачите би трябвало да си партнират с нас. Този въпрос е все още актуален", разказва той.