Напускането на планетата може все още да не е в туристическите ни планове (не се притеснявайте, скоро ще бъде), но няколко зашеметяващи изображения, заснети от космическия телескоп Хъбъл през последните 30 години, ви гарантират поне виртуално пътешествие из дебрите отвъд пределите на Земята.

През 2020 г. телескопът Хъбъл навърши 30 години.

За да отбележи тази годишнина, НАСА пусна десетки изображения, направени от него през годините, включително на галактики, звездни купове и мъглявини.

Както отбелязват от американската космическа агенция обаче, има нещо изключително специално в тези изображения и това е фактът, че всички космически обекти могат да се видят и през любителски телескоп.

Някои, добавят от НАСА, дори могат да се видят през бинокъл или дори с просто око.

„Всички тези небесни обекти принадлежат към колекция, известна на аматьорите като каталога Caldwell“, се обяснява в публикация в блога на космическата агенция.

Изображенията са подбрани от британския астроном-аматьор сър Патрик Колдуел-Мур. Колекцията му е публикувана от списание Sky & Telescope през декември 1995 г.

Вдъхновен от каталога на Messier, който е сглобен от „френския ловец на комети” Чарлз Месие, каталогът Caldwell откроява 109 галактики, звездни купове и мъглявини.

Тази новоиздадена колекция от повече от 50 изображения на Хъбъл включва 30 обекта в каталога Caldwell. Тези изображения са правени от телескопа през цялата му кариера и са използвани за научни изследвания или за инженерни тестове.

От НАСА обаче досега не са ги публикували публично.

Последният гражданин на СССР, който беше изоставен в КосмосаКогато Съветският съюз се разпада на 15 отделни държави през 1991 г., Сергей Крикальов е информиран, че не може да се прибере у дома, защото страната, която му е обещала да го прибере, вече не съществува

Освен снимките, космическата агенция предоставя и основна звездна карта на обектите, за да помогне на аматьорите астрономи да открият къде и кога могат да ги наблюдават, заедно с предложения какво оборудване да използват, за да виждат ясно.

Както добавят от НАСА, Хъбъл може да е на 30 години, но все още работи точно толкова добре, колкото в деня, в който стартира, като „продължава да прави новаторски открития, които предизвикват и насърчават нашето фундаментално разбиране за космоса“.

Вижте цялата колекция от изображения на Хъбъл тук.