Популярността на онлайн пазаруването нараства, а с нея и измамите
Онлайн пазаруването преживява най-големия бум в своята история, но в същото време се увеличават и опитите за измами в дигиталното пространство, пише CNBC.
Amazon обяви, че продажбите, гененирани през платформата на компанията от външни търговци, са регистрирали повишение от 60% на годишна база в дните след Деня на благодарността и достигат близо 5 милиарда долара.
Един от най-разпространените похати на измамниците е да изпращат фалшиви съобщения за доставка. Имейлите изглеждат все едно са изпратени от някоя голяма онлайн платформа или куриерска компания, като Amazon, FedEx, UPS и др., но всъщност съдържат зловреден софтуер, който хакерите използват за кражба на лични данни и достъп до банкови карти и сметки.
Компанията за киберсигурност Check Point Software Technologies отчита ръст на фалшивите съобщения от над пет пъти само за периода от октомври до ноември тази година. Спрямо ноември миналата година увеличението им е с над 70 на сто.
Някои от съобщенията съдържат и линкове, чрез които хакерите криптират цялата информация на устройството на потребителя и впоследствие искат подкуп, за да я "освободят".
Други пък отвеждат на фалшиви страници за разплащане, чрез които източват банкови карти и дигитални портфейли.
Широко разпространена практика в социалните мрежи е да се разпространяват оферти за популярни продукти, но на много по-ниска цена от реалната (в повечето случаи в пъти). Подобни "неустоими" предложения често водят до фалшиви търговски сайтове и платформи.
Според експертите на Check Point Software Technologies близо две трети от зловредните съобщения, които се изпращат в САЩ, са от името на Amazon. Те са "успешни", защото много потребители и фирми използват платформата и ѝ имат доверие.
Компанията, основана от Джеф Безос, обяви, че работи с федералните служби за сигурност, за да помага за разкриването на подобни престъпления максимално бързо.
Експертите по киберсигурност препоръчват на потребителите да внимават за сигнали, които издават автентичността на съобщенията. Те включват разлики в логото, малки промени в изписването, включително и в имената на компаниите, линкове, които водят към сайтове, отбелязани в браузъра като опасни и т.н.
Най-добрата защита обаче е изобщо да не допускате подобни съобщения в пощенската си кутия, блокирайки техния достъп. Това може да стане с различни приложения, които автоматично разпознават злонамерените и фалшивите имейли.
Но въпреки всички усилия на компаниите, които се занимават с киберзащита, потребителите трябва да са наясно, че хакерите непрекъснато измислят начини да я заобикалят и са "една крачка" напред.
Затова, ако дадено съобщение или оферта, изпратена по имейл или в социалните мрежи, ви се струва подозрителна, то тя най-вероятно наистина е такава.