Индексът на потребителските цени за март 2021 г. спрямо февруари 2021 г. е 100.1%, т.е. месечната инфлация е 0.1%.

Това сочат данните на Националния стастически институт.

Инфлацията от началото на годината (март 2021 г. спрямо декември 2020 г.) е 0.9%, а годишната инфлация за март 2021 г. спрямо март 2020 г. е 0.6%. Средногодишната инфлация за периода април 2020 - март 2021 г. спрямо периода април 2019 - март 2020 г. е 0.8%.

През март 2021 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 0.1%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - цените остават на равнището от миналия месец;
  • облекло и обувки - намаление с 0.9%;
  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0.1%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0.4%;
  • здравеопазване - цените остават на равнището от миналия месец;
  • транспорт - увеличение с 3.0%;
  • съобщения - намаление с 0.9%;
  • развлечения и култура - намаление с 3.0%;
  • образование - увеличение с 0.3%;
  • ресторанти и хотели - увеличение с 0.3%;
  • разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.5%.
  • През март 2021 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 0.7%, брашно - с 0.5%, бял хляб - с 0.2%, типов и ръжен хляб - с 0.9%, месо от едър рогат добитък - с 2.2%, месо от домашни птици - с 3.0%, нискомаслено прясно мляко - с 0.8%, кисели млека - с 0.2%, яйца - с 1.8%, масло - с 1.2%, олио - с 5.0%, ябълки - с 3.5%, домати - с 2.9%, зеле - с 8.0%, пипер - с 9.7%, зрял лук и чесън - съответно с 1.0 и 1.1%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 3.1%, захар - с 0.6%, оцет - с 0.4%, сол - с 1.5%, кафе - с 0.9%, газирани напитки - с 0.1%, плодови сокове - с 0.4%, ракии - с 0.9%, вина - с 0.1%, и други.

    През март 2021 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: хляб „Добруджа“ - с 0.1%, свинско месо - с 1.7%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0.5 и 0.9%, мляно месо (кайма) - с 2.8%, прясна и охладена риба - с 1.1%, пълномаслено прясно мляко - с 0.6%, сирене - с 0.6%, кашкавал - с 1.5%, извара - с 3.5%, маргарин - с 0.2%, цитрусови и южни плодове - с 0.8%, краставици - със 17.2%, листни зеленчуци - с 3.1%, маслини - с 3.6%, гъби - с 1.0%, зрял боб - с 0.6%, леща - с 1.9%, картофи - с 2.6%, шоколад и шоколадови изделия - с 1.2%, чай - с 0.2%, минерална вода - с 1.1%, бира - с 0.4%, и други.

    Родното агнешко поскъпва двойно от фермата до магазинаНа едно заклано за великденската трапеза животно се падат по 10 вносни

    През март 2021 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: събиране и изхвърляне на битови отпадъци - с 0.3%, газообразни горива за битови нужди - с 1.9%, готварски печки - с 0.7%, бойлери - с 3.1%, препарати за почистване на съдове - с 2.1%, прахове за пране - с 0.2%, принадлежности за ЛТС - с 2.0%, дизелово гориво - с 5.2%, автомобилен бензин А95Н - с 5.2%, автомобилен бензин А100Н - с 4.1%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 6.2%, метан за ЛТС - с 1.5%, телевизори - с 0.4%, цветарство - с 2.2%, услуги по обществено хранене - с 0.5%, продукти за лична хигиена - с 0.9%, козметични продукти - с 0.8%, и други.

    През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: облекло и обувки - съответно с 1.2 и 0.5%, централно газоснабдяване - с 2.8%, мебели - с 2.5%, хладилници - с 0.6%, отоплителни уреди - с 1.4%, прахосмукачки - с 0.5%, други почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) - с 0.8%, мобилни телефонни апарати - с 2.4%, настолни персонални компютри - с 0.4%, таблети - с 0.4%, лаптопи - с 1.2%, и други.

    През март 2021 г. лекарските и стоматологичните услуги са се увеличили с по 0.1%, а лекарствените продукти остават на равнището от предходния месец. Извънболничните медицински услуги (рентгенови снимки и лабораторни изследвания на кръв) са се увеличили с 0.3%.

    Хармонизираният индекс на потребителските цени за март 2021 г. спрямо февруари 2021 г. е 100.2%, т.е. месечната инфлация е 0.2%. Инфлацията от началото на годината (март 2021 г. спрямо декември 2020 г.) е 0.8%, а годишната инфлация за март 2021 г. спрямо март 2020 г. е 0.8%.

    Средногодишната инфлация за периода април 2020 - март 2021 г. спрямо периода април 2019 - март 2020 г. е 0.5%.

    Според ХИПЦ през март 2021 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - цените остават на равнището от миналия месец;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - цените остават на равнището от миналия месец;
  • облекло и обувки - намаление с 1.0%;
  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0.1%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0.5%;
  • здравеопазване - цените остават на равнището от миналия месец;
  • транспорт - увеличение с 2.3%;
  • съобщения - намаление с 0.9%;
  • развлечения и култура - намаление с 0.7%;
  • образование - увеличение с 0.3%;
  • ресторанти и хотели - намаление с 0.4%;
  • разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.4%.
  • Индексът на цените за малката кошница за март 2021 г. спрямо февруари 2021 г. е 99.9%, а от началото на годината (март 2021 г. спрямо декември 2020 г.) е 100.7%.

    През март 2021 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:

  • хранителни продукти - цените остават на равнището от миналия месец;
  • нехранителни стоки - намаление с 0.3%;
  • услуги - цените остават на равнището от миналия месец.