Започва предизборната кампания за вота на 11 юли
Започва предизборната кампания на изборите за 46-то Народно събрание, които ще се произведат на 11 юли.
Изборите бяха насрочени с указ номер 130 на президента, публикуван в Държавен вестник на 12 май, след като 45-ят парламент не можа да състави правителство и се наложи президентът да разпусне Народното събрание и да назначи служебно правителство.
В изборите за парламент ще участват 23 формации от отделни партии или коалиции, които ще търсят подкрепата на 6 711 048 души с право на глас по данни на ГД "ГРАО" към МРРБ. Това е предварителна оценка за броя на гласоподавателите. Точната бройка ще стане ясна, както обикновено, по време на изборите.
До 10 юни са подадени 45 231 декларации за разкриване на секции в чужбина. Срокът за подаване на декларации изтича на 15 юни. Най-много заявления са подадени от Турция - 16 363, Великобритания - 8741, Германия - 6486 и Испания - 2561.
Заявленията от Великобритания са два пъти по-малко от тези в Турция, вероятно защото нашите сънародници знаят, че там, където са гласували повече от 100 души, ще има избирателни секции.
Подаването на заявления обаче би облекчило работа на СИК в чужбина, защото ще имат готови списъци с избиратели и няма да се губи време с попълването на декларации от хората, че не са гласували на друго място.
Според Цветозар Томов, член и говорител на ЦИК, за първи път ще има 800, а може повече секции в чужбина. Решение на ЦИК за броя на тези секции трябва да се вземе до 18 юни. Заявленията за откриване на секции в чужбина, подадени на хартия в дипломатическите и консулските представителства са около 300.
Хората, подали заявления за гласуване в чужбина, могат да гласуват и в друга секция, а не в тази, която са поискали, както и в България, ако решат да се върнат в страната. Организацията за изборите в чужбина върви добре, няма хаос и към 18 юни ще е ясно колко са секциите и къде в тях ще има машини.
Следващият проблем там е назначаването на СИК, което според хронограмата на изборите ще стане на 28 юни. Работна група на МвнР подготвя изборите в чужбина. Към назначаването на СИК извън страната има интерес от доброволческите организации по места. Основната работа обаче се пада на партиите, които трябва да направят предложение за членовете на СИК в чужбина.
В близко време ЦИК трябва да утвърди техническия образец за защита на бюлетината. На 15 юни изтича и срокът за назначаването на СИК от РИК в страната.
Основен проблем за изборите през юли се оказа машинното гласуване и по-точно осигуряването на нужния брой машини. Законът може да се изпълни с наличните 9600 машини за гласуване, защото секциите в страната с над 299 избиратели са малко над 9400.
Там, където има обективни пречки обаче, законът позволява да се гласува с хартиени бюлетини. В една секция не може да има едновременно гласуване с машина и с хартиени бюлетини, припомня Darik News.
Към гласуване с бюлетини се минава, само ако се установи, че има някакъв проблем с машината и тя не може да се използва. Предизвикателството е, че с наличния брой машини не може да се осигури повече от една, в секциите с най-много избиратели, защото ще са нужни и машини за някои от секциите в чужбина.
В ЦИК са оптимисти и и смятат, че могат да постигнат споразумение със сегашния доставчик "Сиела Норма" за доставка на още 1500 бройки. На 10 юни от ЦИК съобщиха, че са получили оферта за машини и от друга фирма, но искат да проверят техническата спецификация на предлаганата техника.
Машини за гласуване няма да се ползват при гласуване с подвижна избирателна кутия, в избирателни секции в лечебни заведения, домове за стари хора и други специализирани институции за предоставяне на социални услуги, в избирателни секции на плавателни съдове под българско знаме. За първи път с машини ще може да се гласува и в избирателни секции извън страната, но само в секции с очакван по-голям брой избиратели.
Всеки избирател може да направи справка за номера и адреса на избирателната си секция на интернет страницата на ГД "ГРАО" към МРРБ.
ЦИК вече определи реда за представяне на кандидатите, регистрирани от партии, коалиции и инициативни комитети, в различните форми на предизборната кампания през медиите.