Microsoft предизвиква бизнес модела на Apple с Windows 11
Американският технологичен гигант Microsoft представи официално новата си операционна система Windows 11, която представлява първия сериозен ъпгрейд след 2015 г., когато излезе Windows 10.
Промените в новата софтуерна платформа са директно предизвикателство към конкуренцията в лицето на Apple и нейния доходоносен App Store модел, предава Ройтерс.
Windows 11, който се очаква да излезе на пазара до края на годината, ще включва новото приложение Windows Store, в което софтуерните компании и разработчици ще могат да предлагат собствените си продукти и да ползват собствените си платежни системи, без да дължат комисиони на Microsoft.
Освен това потребителите ще имат възможност да ползват и приложения, работещи под операционната система Android, благодарение на технологичното партньорството на Microsoft с Amazon и Intel.
Концепцията на компанията е различна от тази на Apple, която позволява на потребителите да купуват и свалят приложения единствено от App Store, а разработчиците са задължени да ползват системата за разплащания на Apple и да плащат комисиони на компанията, които достигат до 30% от трансакциите.
Бизнес модела на Microsoft е предизвикателство и пред Play Store на Google, в който софтуерните разработчици също плащат комисиони.
През последните години операционната система Windows, която доминираше на пазара на персоналните компютри в продължение на десетилетия, започна да отстъпва по популярност на устройствата, използващи софтуерните платформи на Apple и Google.
В корпоративния сегмент обаче тя все още е един от най-печелившите продукти на компанията. Именно към тези клиенти са насочени и някои от основните нововъведения в Windows 11. Едно от тях е интегрирането на софтуера за видеоразговори Teams директно в операционната система, което може да доведе до конфликт с основния конкурент в лицето на Slack Technologies.
Slack, която беше придобита от Salesforce за 27.7 милиарда долара, вече подаде жалба срещу Microsoft в антимонополния регулатор на Европейския съюз, припомня Ройтерс.
Новостите в Windows вероятно ще допаднат и на геймърите, тъй като включват вградено приложение на Xbox и по-добра производителност при използването на видеоигри.
Основният "жест" на компанията обаче е към софтуерните компании и разработчиците, които ще имат възможност да продават директно на 1.3-те милиарда потребители на Windows в целия свят.
Техният брой е почти колкото този на потребителите на устройствата на Apple (1.65 милиарда), но по-малко от този на хората, които използват Android (3 милиарда).
Windows си остава една от водещите софтуерни платформи в световен мащаб. Приходите на Microsoft в сегмента на персоналните компютри, който включва и продажбите на операционната система, възлизат на 48.2 милиарда долара, или около една трета от общите продажби на компанията за последната финансова година.
През 2020 г., по време на пандемията от COVID-19, Windows загуби част от пазарния си дял в полза на лаптопите и таблетите на Google, които бяха предпочитани от учебните заведения в онлайн обучението заради по-ниската си цена. Впоследствие обаче Microsoft е успяла да си възвърне 80% от този дял, показват данните на консултантската компания IDC.