Трите урока на успеха, които родителите трябва да предадат на децата си
Ако искат децата им да бъдат успешни, родителите трябва да изградят у тях три важни черти на характера, които често се подценяват от образователната система.
Това твърди образователният експерт Надийм Нато, цитиран от CNBC.
Нато, който е основател на програмата за тийнейджърски иновации The Knowledge Society, смята, че в основата на успеха стои любопитството. След това идва работната етика, която учи децата да не бъдат мързеливи, а на трето място той поставя фокусът върху действието.
"Обърнете внимание на това дали децата повече мислят и се колебаят или се захващат за работа", казва той.
Според него "тренирането" на тези основни черти на характера още от ранна детска възраст е един от ключовете към професионалните и житейски успехи на по-късен етап.
Думите му се потвърждават от научно изследване, проведено в 6200 детски градини в САЩ. Резултатите от него показват, че децата, считани за по-любопитни (по оценки на техните родители), са се представяли по-добре в четенето и математиката.
Психологът от Харвард Лиза Фелдман Барет също съветва родителите да насърчават децата да бъдат по-самостоятелни и да решават различни проблеми, тъй като това им помага да придобиват ценни умения.
Според Надийм Нато родителите могат значително да подпомогнат този процес, като "създават" различни задачи за своите деца, като в същото време им предоставят инструментите за тяхното решение, но без да им го поднасят наготово.
На по-късен етап, когато вече са в тийнейджърска възраст, е добре децата да са запознати с възможно най-голям брой професии и възможности за кариерно развитие.
"Няма как да искаш да станеш инженер по нанотехнологии, ако въобще нямаш представа какво е това", казва той. Според него образователната система не само че игнорира тези важни умения, но често насочва развитието на децата в точно обратната посока.
"В учебниците рядко има потенциал за самостоятелно решаване на проблеми - готовите отговори са на последната страница. Няма и неизвестност - всеки знае точно какво ще изучава от 8 до 12 клас. И освен това не обучаваме хората как да комуникират по-добре помежду си, а това е едно от най-важните неща - не как да бъдем конкурентоспособни, а как да бъдем кооперативни", казва Надийм Нато.
Той смята, че голяма част от младите хора на практика си губят времето в образователните институции, вместо да черпят познания и да научават нови неща. Освен това много от възрастните са наясно с този проблем, защото и те са минали през същата образователна система, но пазят тази "тайна" от своите деца, за да не ги демотивират.
На практика обаче те постигат обратния ефект, защото младите хора получават образование, което не ги подготвя адекватно за живота.
Според образователния експерт едно от решенията на този проблем е в бъдеще училищата да залагат много повече на експерименталното обучение, на проектно ориентираните задачи, както и на развитието на комуникационните способности.
"Това са нещата, които ще останат. Тези, които ще бъдат изгубени или бързо забравени, са автоматично назубрената информация и решенията на изкуствени проблеми, предоставени наготово. За съжаление, между 70% и 90% от образователната система в момента е фокусирана върху вторите", смята Нато.