Цената на корабните превози се повиши значително по време на пандемията от COVID-19, но все още не е достигнала екстремни равнища, смятат анализатори, цитирани от CNBC.

На фона на глобалното икономическо възстановяване тарифите за морските превози се вдигнаха по целия свят. Експертите обаче предупреждават, че не е сигурно дали индустрията ще може да запази този възходящ тренд в дългорочен план.

"Все още не сме навлезли в нов суперцикъл. Със сигурност обаче тенденцията има потенциал да се превърне в такъв", смята управляващият директор на консултантската компания Shipping Strategy Марк Уилямс. По думите му, за да изпълнят дефинцията за суперцикъл, цените трябва да се повишават в дълъг период от време на фона на силно търсене и дефицит на предлагането.

В момента тарифите за превоз на сухи товари (контейнери, жито, желязна руда, въглища и др.) се движат около нивата от средата на 2019 година. Средните дневни такси за най-големите плавателни съдове са в размер на 31 880 щатски долара. Това е 10 пъти повече от нивото им през февруари миналата година, когато избухна пандемията от COVID-19.

Балтийският индекс, който следи средните цени на корабните превози, регистрира ръст от 74% от началото на тази година до началото на юли.

Последният бум в цените на корабните превози приключи през 2008 година в резултат на световната финансова криза.

В момента има няколко фактора, които поддържат възходящия тренд, включително силното търсене на суровини. Финансовите стимули от страна на правителствата и централните банки също допринасят за "наливането" на пари в глобалната икономика.

Фиаското със Суецкия канал показа защо все по-големите кораби са проблемБлокадата през миналата седмица на основен търговски маршрут от страна на тежащ 224 000 тона контейнеровоз породи въпроси относно това дали плавателните съдове не станаха прекалено големи за водните пътища, по които се движат


Проблемите във веригите на доставка и "тапите", които се образуваха в някои от големите пристанища по време на пандемията, също допринесоха за поскъпването на транспортните услуги.

Освен това не се очаква сериозен ръст в производството на нови товарни кораби. Прогнозата е, че в следващите три години то ще се увеличи с едва 3%.

Пред корабната индустрия обаче има и рискове, които могат да прекъснат възходящия тренд. Основните са свързани с инфлацията и вероятността от увеличение на лихвените проценти.

Освен това, когато приключи пандемията и разпространението на COVID-19 бъде овладяно, пристанищата ще се завърнат към нормалния си режим на работа и веригите за доставка ще се стабилизират. Това ще върне част от загубения капацитет на пазара и ще доведе до балансиране на цените, смятат още експертите.