Ще поскъпват ли още корабните превози?
Цената на корабните превози се повиши значително по време на пандемията от COVID-19, но все още не е достигнала екстремни равнища, смятат анализатори, цитирани от CNBC.
На фона на глобалното икономическо възстановяване тарифите за морските превози се вдигнаха по целия свят. Експертите обаче предупреждават, че не е сигурно дали индустрията ще може да запази този възходящ тренд в дългорочен план.
"Все още не сме навлезли в нов суперцикъл. Със сигурност обаче тенденцията има потенциал да се превърне в такъв", смята управляващият директор на консултантската компания Shipping Strategy Марк Уилямс. По думите му, за да изпълнят дефинцията за суперцикъл, цените трябва да се повишават в дълъг период от време на фона на силно търсене и дефицит на предлагането.
В момента тарифите за превоз на сухи товари (контейнери, жито, желязна руда, въглища и др.) се движат около нивата от средата на 2019 година. Средните дневни такси за най-големите плавателни съдове са в размер на 31 880 щатски долара. Това е 10 пъти повече от нивото им през февруари миналата година, когато избухна пандемията от COVID-19.
Балтийският индекс, който следи средните цени на корабните превози, регистрира ръст от 74% от началото на тази година до началото на юли.
Последният бум в цените на корабните превози приключи през 2008 година в резултат на световната финансова криза.
В момента има няколко фактора, които поддържат възходящия тренд, включително силното търсене на суровини. Финансовите стимули от страна на правителствата и централните банки също допринасят за "наливането" на пари в глобалната икономика.
Проблемите във веригите на доставка и "тапите", които се образуваха в някои от големите пристанища по време на пандемията, също допринесоха за поскъпването на транспортните услуги.
Освен това не се очаква сериозен ръст в производството на нови товарни кораби. Прогнозата е, че в следващите три години то ще се увеличи с едва 3%.
Пред корабната индустрия обаче има и рискове, които могат да прекъснат възходящия тренд. Основните са свързани с инфлацията и вероятността от увеличение на лихвените проценти.
Освен това, когато приключи пандемията и разпространението на COVID-19 бъде овладяно, пристанищата ще се завърнат към нормалния си режим на работа и веригите за доставка ще се стабилизират. Това ще върне част от загубения капацитет на пазара и ще доведе до балансиране на цените, смятат още експертите.