Първият в света 3D отпечатан стоманен мост вече функционира (снимки)
12-метров стоманен пешеходен мост беше открит миналата седмица в Амстердам.
За разлика от останалите стоманени мостове по света, материалът, от който е направен, не е кован в пещ. Той е 3D отпечатан.
Първият по рода си, мостът е произведен с помощта на пръти от неръждаема стомана, които са заварени от роботизирани ръце в цеха на холандската технологична компания MX3D, в сътрудничество с инженерната фирма Arup. Проектиран е от холандското студио Joris Laarman Lab.
Структурата тежи 6 тона и е печатана от 3D роботи в продължение на шест месеца, преди да бъде издигната над Oudezijds Achterburgwal - един от най-старите канали в Амстердам, в района на Червените фенери.
Освен че изпълнява важна функция, тоест осигурява средство за преминаване през канала, мостът е истинска жива лаборатория, съобщава Amusing Planet. Той разполага със скрити сензори, които събират данни в реално време за работата му.
Всеки път, когато някой върви, тича или кара велосипед по моста, сензорите генерират данни, които изследователите от Imperial College London ще използват за наблюдение на структурата и нейното нормално функциониране. Сензорите измерват напрежението, изместването, вибрациите, качеството на въздуха и температурата.
Тези данни ще бъдат използвани за създаване на цифров близнак на моста - компютърна версия, която ще имитира физическия мост, който след това може да предскаже как ще се държи структурата, докато се използва.
Това ще позволи да се идентифицират нуждите от поддръжка при първа възможност, а също така ще помогне на инженерите да разберат как 3D печатаната стомана може да се използва за по-мащабни и по-сложни строителни проекти.
„3D отпечатана метална конструкция, достатъчно голяма и здрава, за да се справи с пешеходния трафик, никога досега не е била изграждана. Тествахме и симулирахме структурата и нейните компоненти по време на процеса на печат и след нейното приключване и е фантастично да я видим най-накрая отворена за обществеността “, казва Лерой Гарднър, строителен инженер в Imperial London College.
„3D печатът предлага огромни възможности за строителната индустрия, давайки много по-голяма свобода по отношение на свойствата и формите на материалите“, добавя Гарднър. "Тази свобода носи и редица предизвикателства и ще изисква структурните инженери да мислят по нови начини."
Тим Гьорченс, главен технологичен директор на MX3D, казва пред AP, че успехът на проекта носи вълнуващи последици за бъдещето на архитектурата.
„Ако искате да имате наистина много украсен мост или наистина естетически мост, изведнъж става добър вариант да го отпечатате“, посочва той.
„Не става дума само за това да направим нещата по-евтини и по-ефективни за нас, а да предоставим на архитектите и дизайнерите нов инструмент - нов много готин инструмент, чрез който те могат да преосмислят дизайна на своята архитектура и дизайни,“ допълва още Гьорченс.
Въпреки иновациите, мостът не е с постоянно предназначение. Той ще остане на мястото си само две години, докато съоръжението, което преди това минава над канала, се реновира.