Япония има армия от бивши домакини, които искат да се завърнат на работа
В Япония има много умни, образовани жени, които биха могли да изведат страната от настоящия икономически спад до зашеметяващо пандемично възстановяване.
Закостенелият пазар на труда и доминиращата роля на мъжете при ръководните позиции обаче остават голямо препятствие, което блокира достъпа на жените до най-добре платените трудови позиции.
Страната рискува да се превърне в нация от отегчени домакини с университетски дипломи, предупреждават критици.
Собственият краен срок на Япония за увеличаване на дела на жените на ръководни позиции до 2020 г. тихомълком дойде и отмина в края на миналата година без страната дори да се доближи до целта си.
Известни като "Женономика" и обявени най-тържествено от Шиндзо Абе, мерките за създаване на "Япония, в която жените могат да блестят", до голяма степен се провалиха. И това не се дължи единствено на COVID-19.
Днес в парламента на страната на всеки 10 мъже има по една жена, а по-малко от 15% от високопоставените позиции в частния сектор се заемат от жени, което е наполовина от зададената за 2020 г. цел.
Бившият премиер Абе все още твърди, че мерките му са били успешни, като казва, че сега има повече работещи жени от когато и да било.
Какво обаче точно работят тези високо образовани жени?
Критици на Абе смятат, че неговите мерки не са били насочени към социална промяна, позволявайки на повече жени да процъфтяват на работното място, а по-скоро към острата нужда от работници. Населението в трудова възраст на Япония намалява от 90-те години на миналия век, пише BBC.
В продължение на десетилетия около 60% от жените напускат работа след раждането на първото им дете. Да може една майка да се занимава единствено с грижите за своето дете, защото доходите на съпруга й могат да издържат цялото семейство, традиционно се считаше за привилегия.
С навлизането на Женономиката обаче майките вече започваха да се връщат на работа, тъй като семейните доходи намаляваха.
Едва 42.1% от майките напускат работа през 2019 г., увеличавайки участието на жените на възраст между 15 и 64 г. на пазара на труда до 70.9%. За възрастовата категория 25 – 44 г. то се увеличава до 77.7%, показват официалните данни.
За да подкрепи тази промяна, правителството стартира кампании за елиминирането на списъците за чакащи за детски грижи. Властите също така оказаха натиск върху големите компании да имат поне по една жена на висока ръководна позиция. Правителството обаче не предложи нито финансови стимули, нито наказания за неспазване на тези изисквания.
Вследствие на това много жени работят на непълен работен ден или на позиции без възможност за кариерно израстване. Средно доходите на жените в Япония са с над 40% по-ниски от тези на мъжете, сочат данни на Световния икономически форум.
Завръщане на работа
Повече от половината японски жени се вливат в работната сила на страната с висше образование, или почти колкото мъжете. След като обаче напуснеш работата си на пълен работен ден, е почти невъзможно да се завърнеш към първоначалната си кариера след период на отсъствие.
"Ако искате да се върнете на работа, трябва да си търсите работа в супермаркет - някъде, където студент би бил назначен на непълен работен ден," казва пред BBC Юмико Сузуки, която работи като кариерен консултант в Warc Agent.
Преди 15 години Сузуки също избира да напусне работа и да стане домакиня - решение, което не приема леко.
Нейната история е типична за страната. След дипломирането си от университет, тя се труди също толкова усърдно колкото и колегите си мъже, за да се докаже.
Когато обаче се запознава със бъдещия си съпруг си, който работел в същата компания, те осъзнават, че за да имат семейство, единият от тях ще трябва да се откаже от кариерата си.
В днешно време повече работещи майки имат възможност да работят по-малко часове или с гъвкаво работно време, което не било възможно през 2006 г., когато тя напуска работа.
"И двамата работехме денонощно и знаехме, че не можем да създадем семейство по този начин," допълва тя.
След седем години, които прекарва у дома, отглеждайки двете си деца, Сузуки опитва да се присъедини отново към работната сила.
Изпада в шок, след като осъзнава, че времето прекарано у дома, е считано за "бяло петно" в нейното CV. Тя дори не успява да достигне до интервю за работа.
В крайна сметка й се налага да придобие три професионални сертификата преди най-накрая да й предложат позиция на пълен работен ден в стартъп компания. В момента тя помага на други жени да възобновят кариерата си.
Финансиране
Проблемът се крие в закостенелите практики по наемането на служители в Япония. Системата за доживотна заетост, създадена за възстановяване на икономиката след Втората световна война, не се спазва непременно от всички, но големите компании продължават всяка пролет да наемат кандидати за работа, които току-що са се дипломирали от университет и да им предлагат работа до живот.
Ако пропуснете тази възможност, след това може да бъде много трудно да кандидатствате за друга работа на следващата година.
Белите петна в CV-то също така не се приемат добре от големите компании, защото те все още използват система за оценка, базирана на стажа – колкото повече остарявате, толкова повече напредва кариерата ви, независимо от способностите.
Кати Мацуй, която измисля термина Женономика, докато работи в инвестиционната банка Goldman Sachs, казва, че "в страната има такъв недостиг на талантливи служители, че оценяваме цялата система въз основа на прослуженото време".
Тя обаче се надява, че вече се заражда промяна в начина на наемане на служители. Тя твърди, че промяната идва от отлива на млади служители, които вече не избират да работят за популярни компании, които очакват "да чакате 30 години, за да станете мениджър ".
Светът на стартъп компаниите, към който тя се присъединява, след като напуска Goldman Sachs, за да основе фонд за рискови капитали на име MPower Partners Fund, действа много по-различно.
"Тези нови компании се опитват да привличат талантливите служители, не само жени, но и по-възрастни служители. Има недостиг на хора, които могат да вършат нещата, които трябва да се вършат, така че ако отказваш да се промениш, ще изгубиш войната за таланти."
Двигател на промяната
Синтия Усуй, която е кънтри мениджър на хотелската група LOF Hotel, споделя същото мнение. Нейната компания е необичайна, като наема активно бивши домакини, самотни майки и други кандидати, които изпитват затруднения с намирането на работа в традиционните компании.
"Не мисля, че компаниите имат избор. Ще трябва да разполагате с разнообразен екип като нашия, за да успявате."
Самата Усуй е била домакиня в продължение на 17 години. Връща се на работа на 47 г., а първата й работа е в ученическия стол на нейната дъщеря.
"Правителството харчи много средства за преквалификация на мъже на възраст над 50 и 60 г." посредством така наречените сребърни центрове за човешки ресурси, допълва тя.
"Бих искала да кажа на правителството, че би трябвало да харчи същите средства и за жените, които са били домакини и се опитват да се върнат на работа", заявява тя.
За Мацуй е объркващо, че много хора не разбират, че Женономиката може да означава по-добро финансово представяне за индустрията и по-голям икономически растеж за Япония.
"Хората все още разглеждат темата от гледна точка на човешките права или равенството, което, разбира се, е така, но не се харесва на всички," допълва тя.
Японските компании засега избягват публично да поемат ангажименти за увеличаване на броя на служителите си жени.
В крайна сметка, двигателят на промяната може да дойде от международни компании, като бившия работодател на Мацуй Goldman Sachs, които са по-активни в това отношение.
Банката има зададени цели за равенство между половете при наемането на новодипломирали се, а когато не успява да намери подходящи жени кандидати за инженерни позиции, организира семинари по програмиране.