В Сомалия има фондова борса за пирати. Ето как работи
Първите модерни акционерни дружества се формират в Амстердам през 17-и век. С помощта на подобни финансови обединения холандските мореплаватели събирали средства за експедициите си в Новия свят. Ако те се окажели успешни, акционерите им получавали част от печалбата под формата на дивиденти.
Оказва се, че в днешно време все още функционират подобни платформи, които всъщност са запазили голяма част от духа на морските авантюристи от 17-и век. Става въпрос за пиратите в Сомалия, които могат да се похвалят със собствена фондова борса, пише електронното издание Boss Hunting.
През 2009 година жителите на пристанищния град Харадере в Сомалия решават, че местната икономика има нужда от раздвижване. Градът се намира на около 400 километра североизточно от столицата Могадишу и търговският му потенциал не е особено голям. Затова местните решават, че трябва да се възползват от най-добре развития сектор в техния регион - пиратството.
За младите хора в Харадере то от десетилетия е една от малкото възможности да избегнат бедността и мизерията. Те често се включват в различни групировки, които "тормозят" търговските плавателни съдове, преминаващи покрай сомалйиското крайбрежие на Червено море.
През 2009 година обаче част от тези групировки решават, че е време за обединение и създават първата пиратска фондова борса в страната. Естествено, официални данни за нейната дейност липсват, но по данни на The Wall Street Journal към момента на борсата са "листвани" над 70 морски операции.
Точно както в епохата на Великите географски открития и колонизацията, пиратите набират инвеститори за своите начинания, след което, при евентуален успех, разделят печалбата си с тях.
През 2011 година по улиците на Харадере, който тогава бил на практика изолиран от външния свят, изведнъж започват да се появяват луксозни автомобили, а местните власти дори получават дялове от "плячката", с които се финансират училища, болници и инфраструктурни проекти.
Пиратите проучват внимателно търговските маршрути на плавателните съдове и преценяват кои от тях могат да бъдат атакувани при сравнително добро съотношение между печалбите и поетия риск. Когато намерят подобна възможност, те публикуват "проекта" на фондовата борса, където всеки може да го подпомогне и то не само с парични средства, но и в натура - с хранителните продукти, оръжие, гориво, информация и т.н.
Говори се, че имало случай, в който местна жена "инвестирала" гранатомет в една от експедициите, срещу което впоследствие получила "дивидент" от 75 000 долара.
Най-ценната стока за пиратите в днешно време не са златото или коприната, както през Ренесанса, а заложниците. Средният откуп, който похитителите получават от застрахователите за всеки отвлечен екипаж, възлиза на 4 милиона долара. След като си осигурят плащането, и пиратите, и заложниците в повечето случаи си отиват у дома без сериозни последствия нито за едната, нито за другата страна.
По данни на WSJ пиратството увеличава разходите на световното корабоплаване с 12 милиарда долара годишно. Само в Сомалия всяка година пиратите нападат средно по 20 плавателни съда и отвличат по 400 души.
Според експертите обаче, през последните години доходността в този бизнес постепенно намалява. Докато през 2010 и 2011 година са регистрирани съответно 445 и 439 пиратски нападения, през 2012 г. броят им спада до 297. А през 2020 те вече са под 200.
В началото на настоящото десетилетие пиратите разчитали най-вече на това, че правителството е твърде заето в борбата си с ислямските екстремисти и не разполага с допълнителни ресурси, които да използва срещу морските разбойници. В последните години обаче тази ситуация започва да се променя и властите в Могадишу все по-често изразяват желанието си да сложат край на пиратството, което нанася сериозен удар върху международния престиж на страната.
А за "инвеститорите" на пиратската фондова борса тези намерения представляват сериозен риск.
Но, както казва и самият Уорън Бъфет, "когато навън вали злато, трябва да излезете с кофа, а не с напръстник". Точно от този девиз се ръководят и сомалийските пирати, които до този момент не срещат почти никаква съпротива от страна на правителството.
А "инвеститорите" на фондовата борса в Харадере засега работят без проблеми и то почти на същия принцип, на който и техните далечни предшественици от Нидерландия в началото на 17-и век.