Хората в днешно време искат нещата да се случват бързо и лесно, услугите да са достъпни 24 часа, 7 дни в седмицата, да са сигурни и да са персонализирани спрямо техните нужди.

Тези цели са лесни за набелязване, но технологичните предизвикателства, свързани с тях, са огромни. Това заяви Стефан Григоров, директор „Стратегия, трансформация и иновации“ в ОББ, по време на второто издание на форума Digital Trends.

"Дигиталните услуги за потребителите растат с много бързи темпове, но това, което наблюдаваме в ОББ и това, върху което работим, е да дадем възможност на клиентите да избират. Да направим аналогични процесите във всеки един канал, с който разполагаме - физическите клонове, мобилното приложение, дигиталното банкиране, кол центровете и всички останали точки, в които се срещаме с клиентите.

Идеята е да предоставим избора на клиента и да му осигурим един и същ процес, независимо от канала, който избере, или ако иска да продължи в друг канал, да има тази възможност", каза още Григоров.

По думите му ипотечните кредити са един от малко по-сложните процеси, които отнемат повече време, изискват участие на различни страни и не зависят изцяло от финансовите институции. Едно от предизвикателствата пред сектора е тяхната цялостна дигитализация - от кандидатстването до отпускането.

Според Григоров корпоративното банкиране също в известна степен изостава от гледна точка на дигитализацията, в сравнение с банкирането на дребно.

"За нас дигиталното върви ръка за ръка с човешкото - digital with human touch. Да, дигиталната трансформация е факт и със сигурност чисто административните процеси, като физическото подписване на документи, например, ще продължат да се дигитализират и ще отпаднат.

Но човешкият труд ще остане и ще се насочи към реалните финансови консултации и там, където нашите служители могат да бъдат полезни", каза той и допълни, че по време на пандемията от COVID-19 се е променил и самият начин на комуникация.

"Видеоуслугите бяха нещо, за което се видя, че е напълно възможно да се прилага на практика", коментира той.

Директорът „Стратегия, трансформация и иновации“ в ОББ припомни, че отскоро в портфейла на групата на KBC, освен банка, застраховател, лизингово дружество и всички останали финансови услуги, вече влиза и дружество за пенсионно осигуряване.

"Кръгът от финансови услуги, които можем да предоставим на нашите клиенти, е завършен. Опитваме нашето приложение ОББ Мобайл да се превърне в нещо такова - един продукт, който да предлага всички необходими финнасови услуги.

Но освен това ние гледаме и отвъд типично банковите услуги. От началото на тази година през приложението можете да си закупите пътна винетка. Все повече гледаме в тази посока, защото клиентите предпочитат да ползват услуги от едно място, а не от много различни приложения", каза Стефан Григоров.

По отношение на сигурността в дигиталното пространство той коментира, че приложенията на финансовите институции са по-надеждни от всички останали и увери, че постоянно се добавят нови елементи, които да гарантират сигурността на трансакциите.

По думите му голяма част от хората вече ползват биометрична идентификация, така че да не им се налага да помнят пароли и това значително улеснява и подобрява потребителското преживяване.

"В ОББ в рамките на последните две години успяхме да дигитализираме целия процес, поне при базовите продукти, от край до край. Можеш да станеш клиент на банката, да изтеглиш заем, да получиш кредитна карта и т. н. До края на тази година или в началото на следващата ще разкрием и нашия виртуален асистент", каза още той.