Когато китайският милиардер Джак Ма пристигна на Майорка миналия месец, медиите обърнаха внимание основно на факта, че това е първото му посещение в чужбина от 2020 г., когато регулаторните органи в Китай „подрязаха крилете му“.

Слънчевото пребиваване на Ма на новопостроената 88-метрова яхта, която носи името Zen и се смята, че струва 200 млн. долара, насочи вниманието и към една глобална тенденция – завръщането на суперяхтите.

С нарастването на броя на милиардерите и засиленото от COVID-19 желание за избягване на тълпите, мултимилиардната световна индустрия на луксозните яхти се възстановява бързо, след като почти беше парализирана в началото на пандемията.

"2021 г. е значително по-добра, от която и да е от последните 12 години," казват пред Ройтерс от Fraser Yachts.

Продажбите на луксозни плавателни съдове с дължина от над 30 метра нараства с над 8% през първите девет месеца на годината, в сравнение със същия период на 2019 г., според изданието Superyacht Group.

Цената на една суперяхта може да варира от 10 млн. долара втора ръка до 600 млн. долара за нова, сочат данни от индустрията.

Над 200 нови яхти са пуснати на вода за първи път през първите девет месеца на годината, в сравнение със 165 за същия период на 2019 г., според Superyacht Group. Около 330 други пък се очаква да бъдат готови преди 2023 г.

"Някои хора видяха, че техните супербогати приятели, които притежават яхти, си живеят добре по време пандемията, докато на тях им се налага да се затварят в дома си," казва Пепе Гарсия, председател на испанската корабостроителница MB92. "Смятам, че този феномен ще продължи няколко години."

Корабостроителницата на MB92 в Барселона работи на пълен капацитет, като плавателните съдове достигат дължина от 180 метра. Около 1 000 работници боядисват, поправят двигатели и извършват други дейности по поддръжката за собственици, които искат плавателните им съдове да са готови за Карибския сезон в края на годината.

Най-евтиният начин да “имате” суперяхта – да купите апартамент на такаваТуристите, които си мечтаят да имат суперяхта, може би ще могат да превърнат това в реалност – на много по-ниска цена


Търговският директор на компанията Чема Рубио казва, че годишните разходи за поддръжка и преоборудване възлизат на около 10% от покупната стойност на една яхта.

С увеличаването на броя на милиардерите до 2 755, или с 660 повече отпреди година, според Forbes, очевидно има много пари за харчене, въпреки че природозащитници критикуват ефекта на частните яхти, самолети и пътуванията до космоса върху околната среда.

Италианската компания за яхти Ferretti е приела поръчки за 900 млн. евро в периода януари – септември, като за сравнение тази сума е била 691 млн. евро за цялата 2019 г.

"Има една хубава песен на Duran Duran на име 'Всичко, от което имаш нужда, е сега'," казва главният изпълнителен директор на компанията Алберто Галаси. "Пандемията ни научи колко крехък може да бъде животът ни. Отлагането вече не е опция за онези, които могат да си позволят такива неща."

Поръчките до август на Azimut Benetti - друга италианска компания за яхти, нарастват тройно на годишна база до 1.2 млрд. евро, като в основата на търсенето са клиенти от САЩ. "Истинският бум започна миналата пролет," казва главният изпълнителен директор Марко Вале, допълвайки, че клиентите търсят по-големи плавателни съдове.

Индустрията на яхтите е един от малкото победители в ерата след локдауните. За сравнение, едва половината от големите круизни кораби са се завърнали в морето до септември при строгите анти-COVID мерки, информират от Международната асоциация на круизните компании.

Въпреки страховете от зараза и допълните разходи за пътуване, свързани с COVID, апетитът остава голям. От испанската компания Amadeus казват, че търсенето на круизни пътувания се увеличава за 2022 г.
Наемането на суперяхта също е опция, ако можете да си го позволите.

Едноседмичен наем на яхта за до 12 пътници в Гърция или Италия може да струва между 300 000 и 500 000 евро, информира Ройтерс, позовавайки се на пазарни източници. Удобствата на борда включват спа, храна на ниво ресторанти със звезди от Michelin, обучение по водни спортове и фитнес занимания.

В друга популярна дестинация – Хърватия, около 433 000 души са почивали на яхта под наем тази година до средата на октомври, което е с 88% повече от 2020 г.

Този бум кара компаниите от сектора да предприемат нови ходове.

MB92 иска да разшири дейността си в Близкия изток, Северна и Южна Америка, докато базираната също в Барселона Marina Port Vell ще построи 23 нови места за суперяхти.

Европейският инвестиционен фонд Squircle Capital пък има дял и в двете компании, привлечен от високия марж на печалба и развитието на сектора. "Смятаме, че има една много ясно очертана тенденция на растеж и трансформация," казва основателят и директор на фонда Хосе Кайрета.