Ще продължи ли IPO еуфорията в Индия и през 2022 г.
Фондовият пазар на Индия отбеляза една изключителна година, в която някои от най-популярните технологични компании в страната направиха своя борсов дебют. И макар един провал да помрачи временно настроението, това вероятно няма да е достатъчно, за да намали въодушевлението през 2022 г.
На борсата в Мумбай бяха набрани 15 млрд. долара от първични публични предлагания на акции до декември. Това е рекордна сума, според Dealogic. Около 6 млрд. долара, или близо 40%, са били набрани от технологични компании, което е още един рекорд.
Тази година е историческа и заради една друга причина – за първи път някои от технологичните "еднорози" на Индия (стартъп компании, оценявани на над 1 млрд. долара) излязоха на борсата.
Тези постижения са индикатор за това какви промени са настъпили за технологичните компании, които се опитват да наберат средства на борсата в третата най-голяма икономика в Азия. Индийските еднорози в миналото се фокусираха изключително върху набирането на средства от частните пазари, опасявайки се, че консервативните инвеститори в страната няма да разберат техните бизнес модели.
Повечето от тези популярни стартуп компании са на загуба, което пораждаше недоверие у инвеститорите на дребно, казва пред CN Business Пиюш Нагда от инвестиционния посредник Prabhudas Lilladher.
Всичко това обаче се променя, след като гигантът в сферта на доставките на храни Zomato направи своя борсов дебют това лято. Според Нагда IPO-то на компанията изпраща ясен сигнал, че "възприятието се променя" сред инвеститорите.
Купонът, който започна с IPO-то на Zomato, в което бяха набрани 1.3 млрд. долара (акциите на компанията поскъпнаха с 65% в дебюта си на борсата, което й определи пазарна капитализация от 13 млрд. долара), премина и през редица други технологични компании. Акциите на компанията за електронна търговия Nykaa и на платформата за онлайн застраховки Policybazaar също поскъпнаха значителни при борсовите си дебюти.
Еуфорията обаче изчезна след катастрофалното IPO на Paytm миналия месец. Акциите на компанията за дигитални разплащания поевтиняха с 27% в деня, в който започнаха да се търгуват и оттогава цената им не се е доближавала до тази от IPO-то.
Въпреки това фиаско, което, според анализаторите, се дължи на липсата на ясно очертан от компанията път към рентабилността и прекалено високата пазарна оценка, то вероятно няма да попречи на други индийски технологични компании да изляза на борсата в идните години. Те просто ще трябва да внимават с това как се оценяват и дали се поддават прекалено много на еуфорията.
Защо купонът може да продължи
Има няколко причини за оптимизъм по отношение на индийския технологичен сектор.
Много от дигиталните стартъпи в страната отчита скок в растежа по време на пандемията, по отношение на клиентите и на финансирането.
Свързаните с коронавируса локдауни насърчиха хората извън големите градове да харчат пари онлайн, което ускори дигитализацията на много компании и разкри повече възможности за предприемачите в сферата на технологиите.
Технологичните компании в Индия са набрали близо 25 млрд. долара финансиране тази година, което е рекордно висока сума, според данни на Tracxn. Около 34 новосъздадени компании в страната вече се оценяват на по над 1 млрд. долара.
Индия също така привлече повече внимание от страна на водещи глобални инвеститори тази година поради регулаторните мерки срещу технологичните компании в Китай.
В резултат на тези регулаторни мерки, някои инвеститори са пренасочили средства към Индия, казват пред CNN Business Том Маси и Нуно Фернандеш, портфейлни мениджъри в GW&K Investment Management. По техни думи представянето на двете държави се разминава тази година, "като в Индия се отчита ръст от около 20%, а в Китай спад от 20%."
Нагда също така смята, че интересът към индийския технологичен сектор от страна на глобални инвеститори го е направил по-привлекателен за милениалите в Индия, които се увличат по технологиите. По негови оценки инвеститорите на дребно в Индия са се увеличили с около 20 милиона от април 2020 г., а между 30% и 40% от тях са на възраст под 40 г.
Те се насочват все повече към фондовия пазар и имат желание да инвестират в интернет гигантите на страната, допълва Нагда.
Те би трябвало да получат доста възможности следващата година, тъй като някои от най-големите стартъпи в Индия се подготвят за IPO-та, като сред тях са притежаваната от Walmart Flipkart и веригата хотели OYO.
Младите инвеститори не гледат на компаниите по "традиционния" начин, "при който отблизо се следят рентабилността и други подобни индикатори," казва Нагда, допълвайки, че има "революционна промяна" в търговията с акции в Индия.
Дори и тези инвеститори обаче може да имат своите ограничения.
Paytm набра 2.5 млрд. долара от своето IPO, като близо половината от тези средства дойдоха от чуждестранни инвеститори.
Компанията бе оценена на 20 млрд. долара при своето IPO, въпреки че миналата година има стотици милиони долари загуба и изглеждаше, че все още е далече от рентабилността.
"Paytm бе надценена," казват Маси и Фернандеш.
Някои анализатори описват провала на Paytm като много необходим сигнал за събуждане за компаниите, които трябва да преосмислят своите оценки.
"В крайна сметка ще надделее някакъв разум," казва Нагда. За да има успешни предлагания, като това на Zomato, цените на акциите трябва да са определени правилно, допълва той.
След ужасния борсов дебют на Paytm, някои финтек компании се замислят отново за своите IPO-та. От Mobikwik, по-малкият конкурент на Paytm, обявиха, че ще отложат с няколко месеца своето първично публично предлагане, което първоначално бе планирано за ноември.
В добавка към справянето с огромните очаквания, стартъп компании, който излизат на борсата ще трябва да свикнат и с количествата фирмена информация, която се очаква да споделят с новите си акционери.
Непубличните технологични гиганти не са толкова обвързани с подобна прозрачност. Много инвеститори смятат, че тези изисквания биха представлявали добре дошла промяна.
Ще има "видимост за първи път," казва Картик Реди, съосновател на компанията за рисков капитал Blume Ventures. "Дори и аз не знам какво се случва във всичките тези компании, въпреки че съм човек от индустрията."