Сделката за Twitter - сред най-големите в историята на технологичния сектор
Илон Мъск вчера сключи сделка за придобиването на Twitter Inc срещу 44 млрд. долара в брой, която ще пренасочи контрола над социалната медия, използвана от милиони потребители и световни лидери към най-богатия човек в света.
Това е основополагащ момент за 16-годишната компания, която се утвърди като една от най-влиятелните платформи, а сега е изправена пред редица предизвикателства.
Мъск, който определя себе си като абсолютист по отношение на свободата на словото, в миналото е критикувал начина на модериране на съдържанието в Twitter. Той иска алгоритъмът на социалната мрежа, който изкарва съобщенията на преден план, да бъде публичен и е против предоставянето на прекалено много власт в микроблога на компании, които рекламират.
Политически активисти очакват, че под управлението на Мъск ще има по-малко модериране на съдържанието, както и възстановяване на профилите на личности, получили забрана да използват платформата, като бившия президент на САЩ Доналд Тръмп.
Междувременно, Тръмп обяви, че дори и профилът му да бъде възстановен след сделката, той няма да се завърне в Twitter. В интервю за Fox News бившият президент обяви, че официално ще се присъедини към собствения си стартъп Truth Social в рамките на следващите седем дни.
"Няма да се връщам в Twitter, ще използвам Truth," заяви Тръмп. "Надявам се Илон да купи Twitter, защото той ще направи подобрения и също така е добър човек, но аз оставам с Truth", каза още Тръмп.
В миналото Мъск е предлагал промени в Twitter, като бутон за редактиране и справяне със "спам ботовете", които изпращат огромни количества нежелани съобщения в платформата.
Разговорите около сделката, които миналата седмица изглеждаха несигурни, са се ускорили през уикенда, след като Мъск привлече на своя страна акционери в Twitter с финансови подробности около офертата му, пише Ройтерс.
Поставена под натиск, Twitter започна да преговаря с Мъск за придобиването на компания на предложената от него цена от 54.20 долара за акция.
Бившият главен изпълнителен директор на Twitter Джак Дорси също изказа своето мнение с поредица от съобщения в микроблога, в които благодари на Мъск и на настоящия главен изпълнителен директор на Twitter Параг Агравал "за това, че са измъкнали компанията от една невъзможна ситуация."
"Twitter, като компания, винаги е била единственият ми проблем и нещото, за което съжалявам най-много. Тя беше собственост на Уолстрийт и рекламния модел. Отнемането й от Уолстрийт е правилната първа стъпка," заяви той.
Акциите на Twitter поскъпнаха с 5.7% вчера, приключвайки сесията на цена от 51.70 долара за брой. Цената по сделката е с 40% по-висока от цената на затваряне на акциите в деня преди Мъск да обяви, че е купил над 9-процентен дял в компанията.
Въпреки това офертата е доста под цената от около 70 долара за брой, на която се търгуваха акциите през миналата година.
Междувременно, ако главният изпълнителен директор на Twitter Inc Параг Агравал бъде отстранен в рамките на 12 месеца след смяната на контрола над компанията, той ще получи 42 млн. долара, според данни на компанията Equilar.
В уведомление до регулаторните органи от 14 април Мъск заяви, че няма доверие на ръководството на Twitter.
Агравал, който преди това беше главен технологичен директор на Twitter, оглави компанията през ноември. Общото му парично възнаграждение през 2021 г. възлиза на 30.4 млн. долара, като голяма част от него е под формата на акции.
Осъществената от Мъск сделка продължава една традиция милиардери да придобиват контрол над влиятелни медийни платформи, като част от нея е и придобиването на вестник Washington Post от Джеф Безос през 2013 г.
Мъск, чието състояние се оценява на 268 млрд. долара, според Forbes, е казвал, че основната му цел не е финансовата страна в Twitter.
"Да разполагаме с обществена платформа, която се ползва с максимално доверие и широко приобщаваща, е изключително важно за бъдещето на цивилизацията. Въобще не ме интересува финансовата страна," заяви наскоро той.
Мъск също така е главен изпълнителен директор на компанията за електромобили Tesla Inc и на космическата компания SpaceX, като засега не е ясно колко време ще посвещава на Twitter или с какво точно ще се занимава.
"След като сделката бъде финализирана, не знаем в каква посока ще поеме компанията," е заявил Агравал пред служителите й вчера. Анализатори смятат, че акционерите на Tesla едва ли ще са доволни, че Мъск ще трябва да отделя от вниманието си и за Twitter.
Въпреки това, профилът на Мъск в Twitter с 84 милиона последователи е считан за важен и безплатен пиар и рекламен инструмент за Tesla.
Въпреки че е едва една десета от големината на много по-големи социални медии, като притежаваната от Meta Platforms Inc Facebook, на Twitter се приписва сериозна заслуга в организирането на значими събития, като „Арабската пролет“, а платформата е обвинявана и за ролята й в щурма на Капитолия от 6 януари 2021 г.
От Белия дом вчера отказаха коментар на сделката, но президентът на САЩ Джо Байдън отдавна изразява притеснението си относно влиянието на социалните медии.
Осъщественото от Илон Мъск придобиване на Twitter на стойност 44 млрд. долара е третото най-голямо в технологичния сектор за всички времена.
Преди него са само сключената през януари сделка от Microsoft за придобиването на гиганта в сферата на видеоигрите Activision Blizzard (68.7 млрд. долара) и придобиването през 2015 г. на IT компанията EMC от страна на Dell Inc (67 млрд. долара).
Извън сферата на технологиите има редица сделки на стойност над 100 млрд. долара, като придобиването на DuPont от страна на Dow Chemical за 130 млрд. долара през 2017 г. или придобиването на SABMiller от Anheuser-Busch InBev през 2016 г. за 104 млрд. долара.
В технологичната сфера обаче Илон Мъск пише история.
Twitter е създадена през 2006 г. като микроблог с ограничение от 140 символа на съобщение. През 2017 г. този лимит беше удвоен до 280.
Компанията е основана от бившите служители на Odeo Джак Дорси, Ноа Глас, Еван Уилямс и Биз Стоун, а сайтът първоначално използва SMS-и, за да изпраща съобщения в мрежата. Потребителите на микроблога се увеличават значително за първи път по време на конференцията SXSW през 2007 г., когато основателите показват в реално време излизането на съобщенията.
След това през годините Twitter успява да увеличи броя на активните си месечни потребители до над 300 млн. долара. Платформата добавя и нови функционалности, но до голяма степен запазва същия вид и потребителско усещане, като ранния Twitter - за голямо разочарование на акционерите, които искаха тя да бъде по-конкурентна на Facebook.
По данни на Statista Twitter се нарежда на 15-о място по брой на потребители сред социалните мрежи, изоставайки зад компании, като Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat и Pinterest.