Как изглежда Facebook 10 години след IPO-то?
Преди 10 години Facebook разкри пред акционерите си, че инвестира в приложения за смартфони, тъй като използването на мобилни устройства е от ключово значение за растежа на компанията, въпреки че "не генерира директно никакви значими приходи“ по това време.
Това пишеше в проспекта на компанията за дебюта ѝ на Nasdaq, който се състоя на 18 май 2012 г.
Това беше най-голямото първично публично предлагане на американска технологична компания. Пазарната капитализация на Facebook от над 100 милиарда долара незабавно я превърна в една от най-скъпите технологични компании на планетата, припомня CNBC.
Facebook набра 16 милиарда долара, с което осъщъестви третото по големина IPO в САЩ - след тези на Visa през 2008 г. и на General Motors през 2010 г.
По времето, когато Facebook стана публична компания, тя вече беше една от доминиращите марки в интернет с над 500 милиона активни потребители дневно по целия свят и 1 милиард долара тримесечни приходи.
В рамките на три месеца след IPO-то акциите загубиха приблизително половината от стойността си, тъй като пазарът се вслуша в предупреждението на Facebook. Тъй като потребителите вече бяха започнали масово да използват смартфони, преди да има доказан бизнес модел за реклами на малките екрани, инвеститорите се притесняваха, че дните на бурния растеж на компанията вече са в историята.
Днес всички знаят, че тези прогнози бяха много далеч от реалността.
Приходите на Facebook вече са 25 пъти по-големи, отколкото през 2012 г. А до 2018 г. над 90% от продажбите на реклами идват от мобилни устройства. В пика на пазарната си капитализация през 2021 г. Facebook струваше над 1 трилион долара, до голяма степен благодарение на основното си мобилно приложение, както и на Instagram и WhatsApp, които придоби по-късно.
Компанията вече има и ново име - Меtа. А от шестте висши мениджъри от дните на IPO-то остават само двама - съоснователят и главен изпълнителен директор Марк Закърбърг и главният оперативен директор Шерил Сандбърг.
За инвеститорите обаче дилемата в момента много прилича на тази отпреди 10 години. Технологичният пейзаж се променя и Закърбърг прави още един голям залог. През октомври той заяви, че ще похарчи около 10 милиарда долара през следващата година за разработване на технологии за изграждане на метавселената - виртуалния свят за работа и игри, до който потребителите ще имат достъп чрез специални устройства.
Както и през 2012 г., в момента няма голям съществуващ бизнес модел и не е сигурно, че визията на Закърбърг ще се изпълни, както той прогнозира.
Мъгливото бъдеще на метавселената е само една от причините за спада на акциите на компанията с 47% спрямо върха, достигнат през септември миналата година. Това е най-лошото представяне сред шестте най-големи американски технологични компании през този период.
Броят на потребителите на социалната мрежа отчете спад за първи път през четвъртото тримесечие на 2021 г., а промените в поверителността на Apple увреждат способността на Facebook да предоставя таргетирани реклами на потребителите на iPhone.
Компанията понесе и удари по репутацията си, след като бивши служители разкриха, че е била наясно с някои от вредите, които продуктите ѝ причиняват на по-младите потребители, като същевременно е избягвала да предприема действия за отстраняването им.
След избора на Доналд Тръмп за президент през 2016 г. Марк Закърбърг многократно омаловажаваше ролята, която неговата платформа е изиграла за разпространението на дезинформация и външна намеса в изборите. След това дойде и скандалът с Cambridge Analytica от 2018 г., в който стана ясно, че консултантската компания е имала неоторизиран достъп до данните на 87 милиона потребители на Facebook и ги е използвала, за да помогне на Тръмп да насочва реклами за изборите през 2016 г.
Поведението на Facebook доведе до множество правителствени разследвания. Шефовете на компанията редовно са призовавани да свидетелстват пред Конгреса, а през септември няколко американски сенатори я обвиниха, че следва примера на тютюневите компании, „предлагайки продукт, за който знаят, че е вреден за здравето на младите хора“.
Междувременно, Facebook остава безспорно номер две в дигиталната реклама в САЩ след Google - пазар, за който Insider Intelligence очаква да се разшири с почти 50% до 300 милиарда долара до 2025 г. Пазарната оценка на Meta в момента е 548.4 милиарда долара.
За разлика от дните на бърза експанзия отпреди няколко години, днес Facebook е изправен пред потенциално свиване на приходите през второто тримесечие на фона на инфлационния натиск и войната в Украйна, както и нарастващата популярност на видео приложението TikTok, което привлича потребители и реклами.
Закърбърг, който наскоро навърши 38 години и поддържа контрола над своята компания и нейния борд, не говори много за социалните мрежи и мобилните реклами. Вместо това, той е съсредоточил фокуса си въхрху метавселената и отдела на Meta Reality Labs, който натрупа загуба от почти 3 милиарда долара през първото тримесечие при приходи от 695 милиона долара, предимно от продажбата на очила за виртуална реалност.
Дали неговата визия и този път ще се реализира и ще превърне компанията в пазарен и технологичен лидер, предстои да видим.