Как се създава семеен бизнес „от нулата“ и кои са най-големите предизвикателства?

Каква е ролята на технологиите в съвременната търговия и защо нищо не може да замени личното отношение към продуктите и клиентите?

По всички тези теми Profit.bg разговаря със сестрите Теодора и Виктория Райкови, които са създателки на магазина за цветя Къщата на чудесата.

Проектът е част от кампанията „Бизнес великани“ на Vivacom, насочена към представителите на малкия и среден бизнес.

Как се появи ¨Къщата на чудесата¨?

Теодора: Неслучайно със сестра ми избрахме това име. И двете вярваме, че чудесата се случват. Идеята за ателието се роди спонтанно след години, прекарани в София, работейки за други хора. И един ден просто се случи - всичко се подреди толкова правилно в точния момент, че нямаше как да не се възползваме от ситуацията.

И независимо, че всички около нас ни казваха, че това е огромен риск, интуицията ни говореше друго- "Действайте смело, сега е моментът!"

Имахте ли предишен опит в този бизнес или беше нещо съвсем ново за вас?

Теодора: Да. Занимавам се с цветя от 15 години и това не е първият магазин, който отварям. Различното сега е, че със сестра ми искахме освен цветя, да съберем на едно място различни видове ръчни изработки, аранжировки от естествени материали и творби, изработени както от нас, така и от други творци.

Виктория: Аз също се занимавам с обработка на дърво от много години. Работата с ръце ми доставя неизмеримо удоволствие и вярвам, че то се предава на дървото (защото е жив материал), а оттам и на предмета, изработен от него. Всеки пръстен, гривна и изделие са уникати и не могат да бъдат повторени, което ги прави още по-лични и специални.

Кои бяха най-големите предизвикателства в началото?

Виктория: Техническата част, свързана с документация и държавни институции. Предизвикателство беше и помещението, което наехме. Макар да разполагаше с голям потенциал, се нуждаеше от доста ремонт и обновяване на интериора. Но се справихме!

Теодора: За мен най-голямото предизвикателство беше да пренебрегнем предразсъдъците на хората. Всички бяха на мнение, че сме луди да се захванем с нов бизнес в тези несигурни времена. Но, в крайна сметка, животът обича смелите!

Какво е приложението на технологиите в бизнеса?

Виктория: Технологиите са средството да представиш бизнеса си на света. Хората прекарват доста време в социалните мрежи и за всеки бизнес е важно да присъства в тях.

Теодора: Малко са хората, които могат да си представят живота си без смартфон, таблет или компютър. Новите технологии те правят конкурентноспособен, гъвкав и леснодостъпен, което е изключително важно за развитието и оцеляването на малкия и среден бизнес.

Важна ли е свързаността и дигиталната комуникация в един традиционно "офлайн" бизнес, като търговията с цветя?

Теодора: Не е важна, а задължителна! Светът се променя и ние трябва да се променяме с него. В динамичното време, в което живеем, онлайн комуникацията почти изцяло замества тази на живото общуване. Връзката с клиентите е от изключителна важност.

Независимо дали ще е посредством телефон или чат, това е незаменима помощ, особено за малкия бизнес. Така че е немислимо да се развива бизнес, пък било той и от ръчен труд, без присъствието на онлайн представяне и общуване в мрежата.

Виктория: За мен търговията с цветя отдавна не е "офлайн" бизнес. Дигиталният свят е не само свързан с продажби, а и с реклама. Смятам, че всички сме зависими от този вид свързаност.

Как ще се развива "Къщата на чудесата" оттук нататък?

Теодора: Странно е, че повечето хора смятат, че развитие означава разрастване - като отваряне на верига магазини или създаване на сайт. Моето мнение е, че чарът на малкия семеен бизнес е в личното отношение. Целта ни е да увеличим броя клиенти, но не и мащаба, с който работим. Нека личното си остане лично!

Виктория: Надяваме се "Къщата на чудесата"да запази автентичността си, а не да се превърне в поредната "масова продукция" За нас вниманието към детайла и отношението към клиента е най-важно. Просто се надяваме да достигнем до повече хора, които също като нас да ценят уникалния ръчен труд.

Vivacom разбира нуждите на малкия и среден и бизнес и им предлага комбинирана оферта за телеком услуги, с която могат да спестят до 30% от разходите си и така да бъдат по-ефективни и конкурентоспособни. Повече по темата можете да прочетете тук.