Китайските компании търсят възможности за растеж в чужбина
Все повече китайски компании активно търсят възможности за растеж в чужбина, като основният им фокус пада върху САЩ и Югоизточна Азия, пише CNBC.
Сред тях е базираният в Гуандун производител на играчки и домакински продукти Miniso, който по-рано тази година отвори собствен магазин в Ню Йорк.
Брутната стойност на продажбите на магазина оттогава насам се движи около 500 000 долара на месец, а нормата му на печалбата е над 50%.
„Ако успеем да стъпим стабилно тук и да създадем добър бизнес, няма да имаме проблем в САЩ като цяло“, коментира пред CNBC изпълнителният директор на Miniso Джак Йе.
Магазините Miniso се появяват в континентален Китай преди почти 10 години, като експанзията в чужбина започва през 2015 г. в Сингапур. Към март компанията каза, че 37% от нейните 5113 магазина са в чужбина.
Подобно на много други китайски фирми, Miniso отбеляза спад на продажбите по време на пандемията, но все още две трети от приходите ѝ идват от Китай.
Продажбите на дребно в Китай изостават още от началото на пандемията. Склонността на китайците да спестяват, вместо да харчат или инвестират, се е повишила до най-високата си стойност от 20 години, според проучвания на Китайската централна банка.
"Разрастването на китайските компании на външните пазари ще бъде основна тенденция занапред. Китай, всъщност, навлезе в сравнително богата фаза с висок брутен вътрешен продукт на глава от населението“, смята анализаторът на China Renaissance Чарли Чен.
Той посочи, че за някои продукти, като климатиците например, проникването сред селските домакинства е било 73.8% през 2020 г., а в градските райони дори и по-високо. China Renaissance очаква тези нива да нарастват стабилно през следващите няколко години.
"Има много малък допълнителен обем или нарастващо търсене, които могат да бъдат създадени в Китай за кратък период от време. Компании за климатици, домакински уреди и др. могат да получат повече приходи най-вече от чужбина“, казва още Чен.
В Югоизточна Азия климатиците имат процент на проникване сред домакинствата от 15%, според Международната агенция по енергетика.
Компаниите за домакински уреди Midea, Hisense и Haier Smart Home навлязоха на пазара извън Китай през последните няколко години. Haier дори придоби звеното за уреди на General Electric за 5.4 милиарда долара през 2016 г. Целта на Hisense пък е до 2025 г. задграничните пазари да генерират половината от общите ѝ приходи.
Тези компании отбелязват силен растеж в чужбина, като за някои от тях той е дори по-бърз, отколкото в Китай.
Ако китайският бизнес успее да наложи своита марки в чужбина, те могат да се конкурират с по-ниски продажни цени, тъй като притежават или работят директно с фабрики в Китай. Това помогна на компании, като Shein, да се превърнат в международни гиганти за електронна търговия.
Поради различни икономически или геополитически причини обаче, много китайски фирми не успяват да постигнат успехи в чужбина. ZTE, например, не успя да разшири бизнеса си със смартфони в САЩ заради търговската война и санкциите, наложени по времето на Доналд Тръмп.
Изключително успешни компании, като видеполатформата TikTok, собственост на базираната в Пекин ByteDance, също бяха подложени на натиск от правителството на САЩ поради опасения за сигурността на данните.