Днес влиза в сила забраната на ЕС за доставки на руски въглища
Обединеното кралство и ЕС спряха вноса на руски въглища от 10 август съгласно санкциите, наложени във връзка с войната в Украйна.
Както вече беше отбелязано в Лондон и Брюксел, тези ограничения имат за цел да "нанесат щети" на руската икономика.
В този случай самата Великобритания трябваше да предприеме доста сериозни мерки, тъй като страната беше силно зависима от доставките на руски въглища.
Според статистическите данни за 2021 г. 48% от въглищата в страната са били внесени, като общият им обем е бил 4.6 милиона тона. От тях 43% са руски въглища.
Освен това Русия е сред най-големите доставчици на въглища за Европейския съюз. По данни на Министерството на енергетиката на Руската федерация през 2021 г. Русия е доставила 48.7 млн. тона въглища на страните от ЕС, или 21.8% от общия износ на суровини. През 2020 г. този дял ще бъде 22%.
Говорителят на Европейската комисия (ЕК) Ерик Мамер заяви на брифинг на 5 август, че Брюксел очаква всички страни от ЕС да спазват забраната за внос на въглища от Русия, въпреки енергийната криза.
Той припомни, че ембаргото върху руските въглища е част от петия пакет от санкции, приет през април, а на 10 август приключи преходният период, през който беше разрешено закупуването на руски въглища, и Европейската комисия е уверена, че всички държави от ЕС ще спазват това ограничение.
Въпреки важната роля на Русия за снабдяването на Европа с въглеводороди, петият пакет от санкции срещу Русия беше договорен от страните от ЕС без особени проблеми. През април, когато беше взето решението, европейските лидери не очакваха голяма енергийна криза.
Но след това те се сблъскаха с последствията от предишните си решения, когато "Газпром" намали потока на газ по "Северен поток 1". След това Европейската комисия призова страните от ЕС да се подготвят превантивно за пълно спиране на руския газ и представи план за доброволно намаляване на потреблението на газ с 15% за всички държави в общността за периода от 1 август 2022 г. до 31 март 2023 г.
При тези обстоятелства въпросите за несъвместимостта на използването на въглища с целите на зелената политика на ЕС бяха отхвърлени и сега страните от ЕС могат по изключение да използват всякакви горива, включително въглища, за да поддържат енергийния си микс, докато санкциите срещу Русия остават в сила.
Въпреки това ЕС едва ли ще може да намали цените или потреблението на въглища: преразпределението на транспортните потоци ще оскъпи логистиката, а товарите ще променят само дестинацията си - Русия ще насочи износа си към Азия, а Европа ще започне да купува от Австралия и Южна Африка.
"В световен мащаб както Европа ще намери с какво да замени нашите въглища, така и Русия ще намери къде да ги доставя", уверен е анализаторът на Finam Алексей Калачев.
Експертите и правителствените служители, запитани от ТАСС, твърдят, че Русия е имала време да се подготви за решението на ЕС и Москва наистина се е подготвила. Още сега руските износители, дори и да дават значителни отстъпки на новите купувачи, използват увеличението на цените на въглищата и реализират значителни печалби.
В същото време, според Калачев, не бива да се очаква критично намаляване на износа: "Компаниите в Източен Сибир и Далечния изток веднага се ориентираха към Китай и към Югоизточна Азия". А доставките на най-големите Mechel и Raspadskaya за ЕС са около 10%.