Лято 2022: Бум в туризма на Балканите
Отпадането на ограниченията за пътуване, въведени заради пандемията от COVID-19, доведе до "бум" в туризма на много места на Балканите.
Турция, Гърция и Хърватия се доближават до нивата от рекордната за сектора 2019 г.
Ето как някои от страните компенсираха отсъствието на руски и украински туристи и как върви туристическият сезон на Балканите:
Истински бум на туризма се наблюдава в Турция
Истински бум на туризма се наблюдава в момента в Турция, като приходите в сектора почти се утроиха през второто тримесечие, а броят на чуждестранните посетители през първото полугодие нарасна приблизително до нивата от 2019 г. Така страната на практика се възстановява от спада, предизвикан от коронавируса, и получава необходимата чуждестранна валута.
В момента са препълнени курортите по егейското и средиземноморското крайбрежие, огромен брой туристи се насочват към мегаполиса Истанбул, както и към Кападокия в Централна Турция. Голям е интересът и към граничния град Одрин, посещаван от много български и гръцки граждани главно с цел пазаруване, посочва БТА.
Възстановяването на туристическия сектор в Турция започна след отмяната на строгите ограничения в разгара на пандемията от COVID-19, а спадът на турската лира допринесе за увеличаването на чуждестранните туристи. Турската национална валута загуби 44 процента спрямо долара през 2021 г. и над 20 процента тази година, което превърна Турция в по-евтина дестинация за чужденците.
За местните туристи обаче ситуацията не е особено добра и много от тях са принудени да търсят по-евтини места за настаняване през платформи като Airbnb, вместо да почиват в луксозните хотели по егейското и средиземноморско крайбрежие.
Над 16 милиона чуждестранни туристи са посетили Турция през първите шест месеца на годината, което е със 186 процента повече, в сравнение със същия период на предишната година, сочат данни на министерството на туризма на Турция. Най-много чуждестранни туристи са пристигнали в Турция от Германия, на второ място е Русия, а на трето - Великобритания. България се нарежда на пето място.
Министърът на културата и туризма Мехмет Нури Ерсой съобщи, че Турция планира да приеме 42 милиона туристи през тази година, а приходите от туризъм се очаква да достигнат 35 милиарда долара. По информация на министерството в периода април-юни приходите в туризма са нараснали със 190 процента спрямо предходната година до 8.72 млрд. долара.
Според най-новите официални данни от окръжната дирекция за култура и туризъм броят на чуждестранните посетители в най-големия турски град Истанбул е нараснал с близо 115 процента през юни до над 1.47 млн. души. Преобладават чуждестранните посетители от Европа и САЩ.
Истанбул, който отдавна привлича чуждестранни посетители с културата, изкуството и историята си, в последно време е притегателен център и за желаещи да се подложат на естетични процедури, включително присаждане на коса, за здравен туризъм и шопинг.
Междувременно, в края на миналия месец медиите в Турция съобщиха, че българските граждани ще могат да влизат в Турция без задгранични паспорти, а само с лични карти. Според указа на президента на Турция Реджеп Тайип Ердоган българите могат да влизат в Турция с лична карта в случаите на транзитно преминаване или туристически посещения до 90 дни в рамките на 180 дни.
През последната година в Турция се наблюдава засилен поток от български туристи, които пазаруват масово в Одрин на фона на спада на турската лира. Броят на българите в граничния град се увеличи още повече след премахването на изискването за пътуване със задгранични паспорти.
Гърция: Туристическият сезон надхвърля очакванията, а отсъствието на руски туристи се компенсира от други страни
Гърция се радва на по-добър от очакваното туристически сезон и смята, че приходите от туризъм ще помогнат за облекчаване на последиците от покачващите се цени на енергоносителите, заяви през миналата седмица правителственият говорител Янис Иконому.
Представители на правителството и на бранша, цитирани от Ройтерс, прогнозираха, че през тази година приходите от туризъм могат да достигнат 80-90 процента от рекордните стойности, отчетени през 2019 г. Някои се надяват, че може дори да надхвърлят тези от последната предпандемична година.
През юни летищата са посрещнали 3 481 000 пътници спрямо 1 198 000 през юни миналата година, когато все още имаше ограничения за пътуванията заради пандемията, и повече дори от 2019 г., когато в Гърция със самолет са пристигнали 3 477 900 пътници.
Гърция привлече рекордните 32 млн. посетители през 2019 г., което доведе до около 18 милиарда евро приходи, припомня Ройтерс.
Министърът на туризма Василис Кикилиас каза в интервю за държавната телевизия ЕРТ в началото на месеца, че практическото отсъствие на руски и украински туристи е засегнало сектора в Северна Гърция, но благодарение на целенасочената политика и споразуменията с туроператори те са били заместени от посетители от други страни, предимно от Балканите.
Друг фактор за добрите резултати са усилията за удължаване на туристическия сезон и развитието на круизния туризъм. Само пристанището на Солун отчита 280 процента ръст на круизните кораби.
В друго интервю пред АНА-МПА Кикилиас каза, че през юли седмично в Гърция са пристигали 900 хиляди посетители, като се очаква този брой да надхвърли 1 милион. През юни туристите от САЩ са били с 50 процента повече от 2019 г., от Австрия – 32 процента повече, и от Израел – с 24 процента.
Със загубата на руските туристи явно е успял да се справи и о. Крит, както показва публикация на портала news247.gr. Броят на посетителите на острова през юли е надхвърлил дори този през рекордната за Крит 2018 г. Руснаците са заместени предимно с европейски туристи – германци, британци, французи, поляци, както и 43 хиляди украинци.
Хърватският туризъм се възстановява от удара на COVID-19
За Хърватия, чието население е около 4 милиона души, туризмът е изключително важен, тъй като представлява около 20 процента от БВП на страната. Данните сочат, че секторът e започнал да се възстановява от удара на COVID-19 на фона на войната в Украйна, но все още не е достигнал предпандемичното си ниво.
Положителните резултати в туризма стабилизират икономиката и подкрепят икономическата активност, като са основа за ускоряване на темпото на растеж на хърватската икономика, която централната банка очаква да нарасне с 5.5 на сто тази година, отбелязват от Хърватското туристическо сдружение.
През първите седем месеца на 2022 г. Хърватия е посрещнала 10.3 милиона туристи, които са осъществили 54.3 милиона нощувки. Това съответно е увеличение с 60 на сто и 46 на сто спрямо същия период на миналата година.
Тези резултати обаче засега представляват 89 процента от броя на туристите през 2019 г. и 95 на сто от нощувките през рекордната 2019 г. По данни на министерството на туризма 47.8 милиона нощувки са на чуждестранни туристи, а 6.6 милиона – на местни.
Най-много гости Хърватия е посрещнала от Германия (11.4 милиона), Словения (6 милиона), Австрия (4.4 милиона). Най-посещавани са били градовете Ровин, Дубровник, Пореч, Сплит и Умаг.
С началото на август, който обикновено от туристическа гледна точка е най-натовареният месец на годината, очакваме тази тенденция да продължи, което, надявам се, ще бъде съпроводено и с отлични финансови резултати, коментира хърватската министърка на туризма и спорта Николина Бърняц.
Тази година значителна придобивка за туристическата индустрия в Хърватия е пускането на моста Пелешац, който дава възможност да се избегне преминаването през няколкото километра босненска територия край Адриатическо море, за да се стигне от единия до другия край на хърватското крайбрежие, като същевременно се скъсява времето за пътуване.
С близо 300-километрово крайбрежие Черна гора разчита изключително много на туристическия сектор
С около 300-километровото си адриатическо крайбрежие и впечатляващи планини на север Черна гора разчита изключително много на туристическия сектор, който представлява около 25 процента от БВП на страната с население около 605 000 души.
През първото полугодие Черна гора е посрещнала 351 000 чуждестранни туристи в колективни места за настаняване, което е със 148.6 процента повече спрямо същия период на миналата година, сочат най-новите данни на черногорската статистическа служба. Средният брой направени нощувки е 3.6.
Най-много туристи в Черна гора са пристигнали от Сърбия, Германия, Албания, Франция, Великобритания, Босна, Косово, Израел, Русия и Турция.
В началото на месеца, отчитайки първите 100 дни от работата на правителството, черногорският премиер Дритан Абазович каза, че сезонът върви добре, а параметрите не са далеч от рекордната 2019 година.
По думите му в контекста на глобалната криза представянето на сектора е много добро и „въпреки че изгубихме руския и украинския пазар, с добра стратегия и нови пазари засега това се компенсира“.
В края на юли на правителствено заседание черногорският министър на туризма Горан Джурович съобщи, че към момента в Черна гора са отседнали 171 300 туристи, което е с 2.44 процента повече от миналата година. Ние сме почти на 90 процента от посещенията през 2019 г. , уточни министърът.
Албания все по-често попада в заглавията на водещи международни справочници и престижни списания за пътуване
Албания все по-често попада в заглавията на водещи международни справочници и престижни списания за пътуване по целия свят. Страната се е превърнала в целогодишна дестинация, тъй като предлага разнообразен туристически сезон, включващ морски туризъм, зимни спортове и приключенски туризъм - планински маршрути, колоездене и каране на ски.
В допълнение към крайбрежието и чистите си плажове Албания е дом и на много паметници на културата и археологически паркове, където почитателите на културата и историята могат да се насладят на специална обиколка на тези обекти.
Туристическият сезон в Албания се очертава като успешен с голям брой чуждестранни посетители, съобщи агенция АТА. Над 2.5 милиона чужденци са посетили Албания през първите шест месеца на 2022 г., което е с 51.3 процента повече, в сравнение със същия период на 2021 г., съобщи в доклад Албанският статистически институт.
Само през юни в страната са пристигнали 876 056 чуждестранни туристи, което е с 45 процента повече на годишна база.
Албания разчита и на обектите си от културното наследство. Министърката на културата Елва Маргарити съобщи миналата седмица, че броят на посетителите в различните музеи и замъци в страната през първата половина на 2022 г. се е удвоил в сравнение със същия период на предходната година.
Според данните на министерството на културата общо 213 519 души са посетили обектите на културното наследство на Албания през първите шест месеца на 2022 г. спрямо 106 534 посетители през същия период на миналата година.
През 2021 г. Албания беше посетена от близо 5.5 милиона чуждестранни туристи (5 411 591), сочат данните на Албанския статистически институт. В предпандемичната 2019-та година броят на чуждестранните посетители беше 6.41 милиона души, а приходите от туризъм възлязоха на 2.46 млрд. долара.
Страната се надява тази година броят на чуждестранните туристи да надхвърли нивото от преди пандемията от COVID-19. Туризмът е важен източник на приходи за албанската икономика с дял от около 27 процента от брутния вътрешен продукт на страната.
Въпреки пандемията и войната, туризмът в Кипър бележи значителен растеж
Въреки продължаващата пандемия и последиците от руското нахлуване в Украйна, кипърският туризъм бележи значителен растеж през туристическия сезон на 2022 г., предаде АФП. От януари до юни в Кипър са регистрирани 1.2 млн. посетители, което е почти пет пъти повече от миналата година, която мина под знака на ковид ограниченията.
Британските туристи са съставлявали почти две пети от посетителите през първата половина на тази година, следвани от израелците, които отговарят за 7 процента от общия поток от чужбина. На следващите места се нареждат пристигналите от Полша, Германия и Гърция.
През първото полугодие на настоящата 2022 г. са постигнати 75 на сто от посещенията, регистрирани през същия период на рекордната за кипърския туризъм 2019 г., отбелязва председателят на Асоциацията на кипърските туристически предприятия Акис Валвитис.
Той окачествява това ниво като "задоволително предвид факта, че Кипър е загубил 20 процента от посещенията, или около 900 000 посетители, пристигащи от Русия и Украйна".
Според информация в изданието „Етникос кирикс“ приходите от туризъм обаче достигат до 83 процента от тези през 2019 г., т.е. наблюдава се увеличение на средните разходи, които правят туристите.
През 2019 г., преди началото на ковид пандемията, една пета от чуждестранните посетители са били от Русия (782 000 от общо 3,9 милиона туристи), което превърна руския пазар във втория по големина на острова след британския.
Миналата година независимо от ковид ограниченията този дял е нараснал на над 25 процента, като посетителите от Русия са възлезли на около 520 хиляди от 1,93 милиона чуждестранни туристи на острова, посочва "Сайпръс мейл".
Христос Ангелидис, председател на Кипърската асоциация на хотелиерите, обръща внимание, че масовото нарастване на туристите от Русия и Украйна в Кипър се наблюдава след новото хилядолетие, а преди 2000 г. 50 процента от небританските туристи на острова са идвали от скандинавските страни, Швейцария, Германия, Австрия, Полша и Нидерландия.
"Това, което преживяваме днес, е завръщане към традиционните пазари на Кипър", коментира той.
Секторите на туризма и пътуванията имат най-голям принос за кипърската икономика, като са представлявали 22.7 процента от брутния вътрешен продукт (БВП) на острова за 2019 г., възлизащ на 20.9 млрд. евро.
Румъния: Колоните от автомобили по магистралата до Констанца се преместиха на границата с България
Предпандемичната 2019 година беше пиковата година за туризма в Румъния, който съставлява около 5.3 процента от БВП на страната. Тогава северната ни съседка регистрира 10.2 милиона румънски туристи и 2.7 милиона чуждестранни посетители.
През 2021 г. броят на румънските туристи беше 8.4 милиона, а на чуждестранните – едва 840 000 души, според данни, представени от министъра на туризма Даниел Кадариу.
Тази година обаче румънците се възползват с пълна сила от отпадането на ограниченията за пътуване. Популярните дестинации на румънското Черноморие са почти пусти през седмицата и се оживяват само през уикенда, а колоните от автомобили, които се образуваха предишни години по „Магистралата на слънцето“ (от Букурещ до Констанца), са се преместили на границата с България.
Търсенето на почивки на румънското крайбрежие е намаляло с 30 процента тази година спрямо предходната, а най-голям спад регистрира някогашната „перла“ на румънското Черноморие – Мамая, посочват хотелиери и експерти в сферата на туризма.
„Това е най-слабият сезон за последните 30 години“, заяви пред в. „Адевърул“ инвеститорът Мохамад Мурад.
Около 95 процента от посетителите на румънското крайбрежие са местни туристи. Тази година отливът е голям, особено от северната му част. За това допринесоха и някои спорни решения на местните власти, като въвеждане на платено паркиране в Мамая и Констанца в размер на около 100 леи на ден (40 лв.).
Местните туристи се оплакват от високите цени, хаотичното строителство, липсата на зелени пространства, мръсните плажове. За да сложи ред между зоната с шезлонги и свободната зона, концесионер на плажа в Мамая въведе такса за разпъване на хавлия в размер на 200 леи (около 80 лв.).
Цената за шезлонг на първа линия пък е 150 леи (60 лв.). Всичко това доведе до масов отлив на туристи от Мамая, дори само за уикенда, за сметка на курортите в южната част на страната - Ефорие, Костинещ, Вама Веке, зоната Нептун-Олимп.
Според проучване, проведено от румънски туроператор и цитирано от агенция Аджерпрес, румънците избират българското Черноморие най-вече заради по-ниските цени. Най-препоръчваният период за почивка в България на "половин цена" е септември.
"Румънският туризъм е Пепеляшката на националната икономика“, заяви пред „Адевърул“ Корина Мартин, генерален секретар на Федерацията на работодателите в хотелиерската индустрия. По думите й румънската държава от години проявява безразличие към този отрасъл и не е инвестирала „и едно евро“ за рекламна кампания, за разлика от Гърция, България, Турция.
"Румънските туристи пътуват, където искат, и това е нормално - те не са и не могат да бъдат принуждавани да останат в Румъния“, заяви още Корина Мартин в коментар на ситуацията.
Най-многобройни в Сърбия са туристите от Босна и Русия
Сърбия се стреми да привлича туристи с градски, балнеоложки и планински туризъм. Общият принос на туристическата индустрия към сръбската икономика, включително инвестиции и веригата за доставки, е около седем процента.
През първото полугодие Сърбия отчита 1 624 081 туристически посещения, или с 65.4 на сто повече спрямо същия период на миналата година. Чуждестранните туристи са се увеличили със 135.7 процента, а местните туристи - с 35.8 процента на годишна база.
През първите шест месеца на 2022 г. са регистрирани общо 4 992 483 нощувки на туристи, което е растеж от 43.1 процента спрямо същия период на 2021 г. Чуждестранните туристи са осъществили 2 044 069 нощувки, или с 84.6 повече спрямо 2021 година, а местните туристи - 2 948 414 нощувки, или с 23.8 повече.
Балнеоложкият туризъм бележи растеж от 35.4 на сто, а планинският – от 36.4 процента, като и в двата случая по-значителен е приносът на чуждестранните туристи. Най-посещаваните градове са били Белград, Нови Сад, Суботица и Ниш, от балнеоложките центрове – Върнячка баня, Сокобаня, а от планинските курорти Златибор, Копаоник, Дивчибаре, Тара и Фрушка Гора.
Руските туристи са едни от най-многобройните в Сърбия. Статистическите данни сочат, че най-много туристи в Сърбия са дошли от Босна (над 68 990), следва Русия (над 46 000) и Северна Македония (43 000).
За да подкрепи местния туризъм, ресорното министерство пусна ваучери за почивка в страната. Желаещите да получат такъв ваучер трябва да имат доход под 70 000 динара (1169 лева) и да прекарат най-малко пет нощувки в избраното място за настаняване.
Босна и Херцеговина разчита на увеличение на туристическия поток от страните от Арабския полуостров
След проведена преди туристическия сезон рекламна кампания за представяне на Босна и Херцеговина като атрактивна туристическа дестинация, тази година страната разчита на увеличение на посетителите от Обединените арабски емирства и Саудитска Арабия. Тези две държави са сред десетте най-големи пазара за туризма в Босна и Херцеговина (БиХ), където около 51 процента от населението са мюсюлмани.
През 2019 г. в БиХ са пристигнали общо 98 000 посетители от ОАЕ и Саудитска Арабия, а през 2021 г. 8.5 процента от общия туристически поток в БиХ е от тези две страни. Все пак сред чуждестранните посетители в Босна и Херцеговина най-много са гражданите на съседните държави – Сърбия и Хърватия, както и от Турция. Интерес има също от Германия, Словения, САЩ, Полша и Франция.
През първите шест месеца на тази година туристическите посещения са се увеличили с близо 70 процента спрямо същия период на миналата година, съобщи босненската агенция ФЕНА. За първото полугодие са регистрирани 594 485 туристически посещения и 1 295 674 нощувки, което е с 68.3 процента повече, в сравнение със същия период на миналата година.
През първите шест месеца на предпандемичната 2019-та година туристическите посещения в Босна и Херцеговина са били 713 745, а нощувките - 1 454 904 нощувки. Общият брой на туристическите посещения в БиХ през 2019 г. беше 1.20 милиона души, а приходите от туризъм възлязоха на 1.23 млрд. долара.
Делът на туризма в икономиката на Босна и Херцеговина достигна 12 процента през 2019 г., а по-рано се движеше между 10 и 11 на сто.