Защо европейските банки толерират хибридната работа, а американските - не?
Служителите в Goldman Sachs Group и други американски банки знаят, че шефовете им искат те да работят в офиса. Много техни колеги в европейски фирми обаче все още могат половината от работното време да бъдат вкъщи. Техните работодатели казват, че гъвкавостта е конкурентно предимство.
Всяка една от 12-те най-добри европейски банки, анкетирани от Bloomberg, продължава да позволява на служителите си да работят дистанционно през част от седмицата. За UBS Group дори хибридният начин на работа е възможност да се наеме по-талантливи служители от американски конкуренти.
75% от служителите на швейцарската банка имат отговорности, които им позволяват да бъдат гъвкави, казва неин представител.
По сходен начин френската Societe Generale, испанската Banco Santander и нидерландската ING Groep of the Netherlands посочват гъвкавостта на работното място като полезна за привличането и задържането на кадърни служители.
Точно обратното виждаме при Goldman Sachs. Миналата година компанията започна стъпки за връщане към работата в офис. Стъпки за връщане на служителите направи и конкурентът Morgan Stanley. По-рано тази година ръководителите на Goldman Sachs подчертаха, че персоналът, който отговаря на изискванията на COVID протокола, ще работи от офиса. Оттам допълниха, че това „не е в противоречие с желанието да предоставим на нашите хора гъвкавостта, от която се нуждаят“.
В момента нивото на гъвкавост в Европа варира в зависимост от отговорностите на служителите. Трейдърите са са по-обвързани с офисите, отколкото ИТ персонала.
И все пак политиката на Deutsche Bank изглежда е норма, като на служителите е позволено да работят дистанционно до 40% от времето, което нараства до 60% при „извънредни обстоятелства”. Societe Generale се съгласи на подобен подход за своя базиран във Франция персонал през 2021 г.
Междувременно базираните в САЩ банки се опитват да върнат служителите си в офисите в Обединеното кралство и Европа по бюрата и се натъкват на съпротива. Служителите в някои случаи се съгласяват на по-ниско заплащане. Освен това настояват за по-високо заплащане, ако трябва да се върнат в офиса. Ситуацията повишава и риска от загубата на персонал.
По думите на специалиста по кариерни въпроси Кристин Армстронг, всеки път, когато насърчите повече хора да се върнат в офиса или го наредите, вие увеличавате разходите си за наемане и увеличавате шанса хората да напуснат, за да отидат някъде с повече гъвкавост.
Европейските банки оценяват ползите от връщането на персонала в офиса в някои дни от седмицата.
Credit Suisse Group например иска да гарантира, че служителите „продължават да бъдат свързани с офиса и могат да прекарват ценно време в сътрудничество и изграждане на екип“.
Някои европейски банки държат на комфорта на служителя и всячески го подкрепат. Испанската Banco Bilbao Vizcaya Argentaria предоставя телефони, лаптопи и, при поискване, стол, екран, мишка и клавиатура за домашните офиси на служителите си.
Докато някои задачи се изпълняват най-добре във физическа обстановка на екип, други „се извършват по-добре в по-спокойно пространство“, независимо дали това е у дома, или в офиса, казват от ABN Amro Bank, Нидерландия.
Персоналът се връща в офисите, но „все още не със скоростта, която очаквахме“, отбелязва Ярко де Сварт, говорител на ABN Amro.