Китай забрани електронните цигари с плодов аромат
Китай се присъедини към страните, които налагат забрана на плодовите вейпове (ароматизирани електронни цигари) в опит да овладеят употребата на никотин от непълнолетни. От 1 октомври, компаниите, които произвеждат електронни цигари, имат право да продават на вътрешния пазар само вейпове с аромат на тютюн. Решението на властите цели стандартизиране на производството, търговията и потреблението на модерния продукт, пише Tech Crunch.
Ароматизираните електронните цигари направиха сериозен бум в страната. Регулаторите обаче реагираха бързо и започнаха да налагат правила. Вече трета година те въвеждат регулации. Първо беше забранена онлайн продажбата на вейпове. След това влязоха в сила различни разпоредби, които на практика подлагат електронните цигари на компетентността на китайските власти, отговарящи регулирането на тютюна.
Новата наредба, която забранява плодовите аромати, бе очаквана от компаниите. Relx, която към 2020 г. контролираше 70% от китайския пазар на вейпове, загуби над 95% от стойността на акциите си от дебюта си на NYSE през януари 2021 г.
Акциите на Smoore, основен производител на устройства за вейп, базиран в родния град на Relx Шенжен, също се сринаха - с 90% от историческия връх, който достигнаха през януари 2021 г.
В търсене на спасение добре финансирани китайски стартъпи за вейпинг като Relx и Myst отдавна предприеха стъпки за международна експанзия. През 2020 г. Relx стартира скъпа процедура за получаване на разрешение за търговия в САЩ. Myst пък от миналата година навлезе в Малайзия, Русия, Канада и Обединеното кралство.
Новата забрана е тревожен знак за вейпинг индустрията в Китай. Незначителна част от продажбите на електронни цигари се падат на продуктите с аромат на тютюн, сочи проучване.
Сред мерките, ограничаващи индустрията, са още данък върху продажбата на електронни цигари и строги нови изисквания за това как се произвежда вейпът, което обхваща батерията, керамичната намотка и съдържанието на никотин до аромата. Те целят да въведат стандарт, който да защити потребителя. Дълго време пазарът е тотален хаос. Качеството на продуктите варира и има сериозни проблеми, свързани с безопасността на влаганите добавки, калпавите батерии и други. Някои компании дори добавят пристрастяващи съставки, за да направят продукта си по-атрактивен. Това застрашава психическото и физическото здраве на непълнолетните потребители.
Предвид опитите на правителството на САЩ да забрани ароматизираните електронни цигари и на депутатите в Европейския съюз, очаква се в бъдеще пазарът да се свие. В момента Китай е най-големият производител на устройства за електронни цигари.