През юли в Норвегия започна своя път първият в света скоростен ферибот, който при движението си "не отделя вредни емисии от отработени газове". Норвегия притежава най-голямата флотилия от фериботи в света. Над 70 от тях се задвижват изцяло от електрически двигатели или от хибридни. Германия също с включва в електрическото корабоплаване. През втората половина на годината там бяха представени още два нови пътнически кораба с електрически двигатели, пише DPA, цитирана от БТА.

От бреговете на Норвегия до Германия на юг, електрическите фериботи постепенно се превръщат във важна част от пътническия транспорт в тази част на Европа. Благодарение на тези кораби все по-реална става перспективата транспортът на бъдещето да не замърсява околната среда.

Създателите и собственици на тези високотехнологични кораби твърдят, че те не само, че не отделят вредни емисии в атмосферата, но и допринасят за намаляване на т.нар. "шумово замърсяване". Силният шум влошава условията на живот и може да бъде причина за рязко повишаване на кръвното налягане на страдащите от хипертония, което увеличава риска от влошаване на здравословното им състояние.

Електрическите чудеса на Норвегия

През 2015 г. MV Ampere става първият напълно електрически ферибот, който започва да превозва пътници и автомобили по крайбрежието на Норвегия. Той прекосява около 34 пъти дневно (17 пъти в двете посоки) най-големия норвежки фиорд Согнефьор, който се намира край югозападния град Берген, пише ppmc-transport.org.

Собственик и оператор на MV Ampere е норвежката корабна компания Norled. Корабът, който е с дължина от близо 77 м, може да превозва до 360 пасажери и 120 автомобила. Той достига за 20 минути от пристанище Лавик, което е разположено на единия бряг на Согнефьор, до Опедал на другия бряг на фиорда (около 6 км). Двигателите на електрическия ферибот се задвижват от 1090-киловатчасови литиевойонни акумулаторни батерии, които се зареждат за около 10 минути по време на престоя на кораба в двете норвежки пристанища, между които пътува.

Корабите, които преди са пътували по тази морска линия, са използвали средно около 1 милион литра дизелово гориво на година. Те са отделяли в атмосферата около 570 тона въглероден диоксид и 15 тона азотни окиси годишно, казват създателите на MV Ampere - германската корпорация Siеmens и норвежката корабостроителница Fjellstrand.

Докато MV Ampere може да се движи с максимална скорост от 10 морски възела (около 18 км/ч), то най-модерното произведение на Fjellstrand - MS Medstraum, може да развие скорост от 27 морски възела, или около 50 км/ч. Той е "първият в света скоростен ферибот, който се задвижва изцяло от електрически двигатели", съобщава уебсайтът на норвежката корабостроителница.

Източник: Maritime CleanTech

MS Medstraum се задвижва от 1524-киловатчасови литиевойонни акумулаторни батерии и е по-мощен и по-бърз от MV Ampere, но е по-малък - дължината му е едва 30 метра.

Стойността на MS Medstraum се оценява на около 11 милиона долара. Плавателният съд, който е построен по поръчка на компанията Kolumbus, е създаден и с финансиране от Европейския съюз.

Електрическият ферибот стартира редовни курсове между крайбрежния норвежки град Ставангер и близките пристанища. Заменяйки корабите по този маршрут, задвижвани с изкопаеми горива, той ще предотврати замърсяването на атмосферата с 1500 тона вредни газове годишно. Те се равняват на количеството въглероден диоксид, отделяно при движението на 60 автобуса в продължение на цяла година, информира Kolumbus.

MS Medstraum може да превозва до 147 пасажери и е обслужван от тричленен екипаж. При скорост от 23 морски възела (около 42,6 км/ч) фериботът може да се движи в продължение на един час, без да се зареждат батериите, които задвижват двигателите му. Това е напълно достатъчно предвид средната продължителност на курсовете му, която е 30 минути.

Норвегия притежава най-голямата флотилия от фериботи в света, като още по-голям е броят на високотехнологичните кораби, които се строят в момента, информира Siemens Energy.

И Германия напредва в сектора на електрически фериботи

Частично задвижван от соларна енергия ферибот вече превозва пътници от и към и северното германско пристанище Кил. От септември Bodensee Schiffsbetriebe – компанията, която организира круизи по Боденското езеро – е оператор на първия електрически ферибот в Германия. С него туристите могат да посетят прочутите градини на остров Майнау. Корабът е кръстен на този популярен остров - MS Insel Mainau.

Източник: Bodensee Schiffsbetriebe. От компанията съобщават, че целта ѝ е да проправи пътя на природосъобразното корабоплаване по езерото

Подобно на много други икономически дейности и бизнесът с електрически фериботи е засегнат от проблеми с веригите на доставки, настъпили в резултат на руската военна инвазия в Украйна, отбелязва DPA.

Първите круизи с MS Insel Mainau са били планирани за средата на юли, но са отложени с два месеца поради войната в Украйна, споделят представители на компанията-оператор на кораба.

Фериботът, който може да превозва до 300 пътници, се задвижва от 1000-киловатчасова акумулаторна батерия. Тя се зарежда по време на почивката за обяд на екипажа и през нощта. Корабът струва 3,6 милиона евро. Той се движи със скорост от 8,1 морски възела (15 км/ч), за да пести енергия.

Електрическите фериботи ли са бъдещето на транспорта по вода?

Електрическите фериботи допринасят за постигане на амбициозните цели, заложени в "Бялата книга" на Европейската комисия за развитието на транспорта, както и за намаляване на вредните емисии от въглероден диоксид (CO2).

Все повече европейски страни виждат в тях бъдещето на морския пътнически транспорт. В Дания изцяло електрическият безшумен ферибот Ellen извършва редовни курсове между датските острови Алс и Ерьо.

Източник: visit ærø

Ellen, който е пуснат на вода през лятото на 2019 г., струва 21,3 милиона евро и неговото изграждане е реализирано благодарение на проект, който е подкрепен от Европейския съюз. Корабът, който е дълъг 59,4 метра, може да превозва до 300 пътници и 30 моторни превозни средства.

През юни тази година Ellen постави рекорд за изцяло електрически ферибот, изминал най-дълго разстояние с едно зареждане на батериите. Това плаване от 50 морски мили (92 километра) е знак, че електрическите фериботи вероятно са бъдещето на корабоплаването, категорични са морски експерти.