Не само за деца: Индустрията за играчки се обръща към отдавна порасналите
В началото на пандемията Елизабет Хуланик посяга към един необичаен лек, за да се бори със стреса - играчките от детството.
Тя и колегите ѝ си купуват Lego, за да го редят на бюрата си, а другата занимавка на 37-годишната Елизабет е пластилинът Silly Putty, чиито сменящи се форми и цветове ѝ действат успокояващо. Елизабет също така има особен сантимент към кукла от серията American Girl, наречена Саманта, която, като дете, чакала една година, а сега и напомня винаги да бъде търпелива, разказва Associated Press.
Доста преди да избухне пандемията, много възрастни се обръщат към конструкторите на Lego или други колекционерски играчки, за да се докоснат до комфорта на детството. Причиненият от пандемията стрес обаче ускорява и затвърждава тази тенденция, твърди Джим Силвър, главен редактор на сайта за детски играчки TTPM.
Дори когато пандемията отслабва, производителите на играчки – от Mattel, създател на популярната серия American Girl, до Build-a-Bear Workshop, смятат, че интересът на възрастните към играчките остава дългосрочен. Затова създават нови продукти, услуги и сайтове, насочени към порасналата група.
Т. нар. пазарен сегмент "дете-възрастен", е значителен. За 12 месеца от октомври 2021 г. до септември 2022 г. хората на възраст над 18 години в САЩ са похарчили общо 5,7 милиарда долара за детски играчки за себе си. Възрастните представляват 14% от продажбите на индустрията за играчки. Спрямо предходния период увеличението е с 19%. Това сочат данните на компанията за пазарни проучвания NPD Group. Ръстът е вторият след този на групата между 12 и 17 години.
Според NPD сред най-предпочитаните от възрастни детски играчки са свързаните с Междузвездни войни и Хари Потър сетове на Lego, екшън героите на Marvel, но и плюшените Squishmallows.
В началото на 2022 г. American Girl Cafe добави много нови продукти за възрастни като салати с цвекло и козе сирене, както и коктейли с Aperol Spritzes или пък Bloody Mary.
Миналата година Build-a-Bear пусна уебсайта Bear Cave, насочен към възрастните, в който се предлагат например плюшени зайци, държащи чаши и бутилки с вино.
Basic Fun обнови традиционната играчка Lite Brite, популярна още от 60-те години, и я пресъздаде в хай-тек вариант с LED светлини и хиляди елементи срещу само 99 долара.
Oт 2020 г. насам Lego постоянно увеличава продуктите си, предназначени за възрастни. Те са вече над 100, сред които сетове, свързани с изследването на космоса, както и луксозни автомобили.
"Пандемията без съмнение послужи като катализатор, тъй като възрастните се озоваха заключени по домовете си и разполагаха с много излишно време", казва Женевиев Крус, старши мениджър в Lego. Според нея тенденцията възрастните да си играят с блокчетата на компанията не е приключила с края на пандемията.
От бранша са на мнение, че различното в случая е, че възрастните направо влизат в ролите на децата. От Build-a-Bear казват, че порасналите вземат своите плюшени играчки в леглата си. Главният изпълнителен директор на компанията Шарън Прайс Джонсън коментира, че тенденцията пълнолетни да купуват плюшени играчки за себе си е била забелязана още преди пет години. Оттогава компанията развива онлайн бизнеса си с мисъл и за порасналите потребители, а през 2019 г. пуска серията “After Dark” – раздразнени мечета, предназначени за подаръци за Св. Валентин.
"Все повече тийнейджъри и пораснали хора идват в нашите магазини", казва Джонсън. В момента 40% от продажбите на компанията се генерират от играчки за възрастни спрямо само 20% през 2012 г.
Порасналите почитателки на American Girl пък се обличат като своите любими кукли и ги носят със себе си в кафенетата, казва Джейми Сигълман, генерален мениджър и президент на компанията. Те дори "водят" куклите си на "доктор" и във фризьорския салон, за да бъдат поправени или фризирани.
McDonald's също се включи в тенденцията, като през октомври пусна комплекти Happy Meal за възрастни, включващи фигурки, залагащи на носталгията и създадени по дизайн на Cactus Plant Flea Market. По думите на президента и главен изпълнителен директор на компанията Крис Кемпчински половината от серията е била продадена през първите четири дни на промоцията.
Миналата година индустрията на играчките в САЩ генерира годишни продажби от около 38 милиарда долара.
За първите девет месеца на 2022 г. броят на продадените детски играчки в САЩ е спаднал с 3%, а общата сума е нараснала също с 3% поради по-високите цени. Това е голяма промяна от първите две години на пандемията, когато продажбите скочиха, защото родителите харчеха смело за играчки, за да забавляват затворените вкъщи деца.
Сега индустрията на играчките вероятно се нуждае още повече от носталгията на възрастните по детството.