2023 – дигитализацията променя застахователната индустрия из основи
В течение на 2023 г. световната застрахователна индустрия ще претърпи сеизмични промени, тъй като технологиите и финансовите пазари продължават бурното си развитие. Според проучването на EIS - глобален доставчик на основни технологии за застрахователната индустрия, цитирано от специализираната платформа InsurTech, както утвърдените, така и стартиращите компании в сектора на застрахователните технологии ще бъдат повлияни от редица фактори, трансформиращи пазара.
Рори Йейтс, главен вицепрезидент по глобалната корпоративна стратегия в EIS, описва предстоящата година като продължение на вече стартиралата цифрова трансформация:
"С безбройните насрещни ветрове, пред които е изправен секторът, цифровата трансформация ще остане ключов фокус за амбициозните застрахователи през 2023 г. Устойчивостта, справедливостта и прозрачността ще продължат да бъдат двигател на иновациите и растежа. Автоматизацията ще даде възможност за трансформация, ориентирана към служителите, освобождавайки човешкия капитал, който ще се фокусира върху клиентите.
В същото време продължаващата конкуренция както в рамките на сектора, така и извън него, ще накара застрахователите да преминат от стратегии, основани на ценова конкуренция, към показатели, определящи стойността."
InsurTech посочва десет основни промени, които ще бележат развитието на застрахователната индустрия през следващите 12 месеца.
Застраховането ще се трансформира
Застраховането вече е обект на най-дълбока трансформация и тази тенденция изглежда ще продължи и през 2023 г. А и след това. Новите технологии водят до напълно автоматизирани или базирани на данни програми, които рационализират процеса на сключване на договор и изплащане на обезщетения.
В момента времеемките процеси на подписване пречат на животозастрахователните компании да предоставят добро клиентско преживяване, за разлика от платформите за самообслужване.
Това ще се промени, смятат анализаторите.
Данните, идващи от IoT устройства, ще се увеличат
С разрастването на „Интернет на нещата“ (IoT) и използването на все по-интелигентни начини за подобряване на настоящата инфраструктура в градските райони, потенциалът за нарасване на броя на източниците на данни е голям. Това ще подобри процеса по оценка на риска.
Носимите устройства като умни часовници и гривни ще рационализират процесите в секторите на здравното и животозастраховането, тъй като данните, събирани и анализирани в реално време, ще дадат възможност за нови прозрения и методи за контрол на риска.
Технологиите стават основно конкурентно предимство
Тъй като цикълът на съзряване на застрахователния сектор продължава, недостатъчно технологично оборудваните застрахователи или ще загубят пазарен дял, или ще адаптират скъпоструващи точкови решения за достъп и управление на нови канали, казва Рори Йейтс, цитиран от InsurTech.
Според него това ще доведе до голяма промяна в индустрията - някои организации ще отпаднат от надпреварата, други ще възприемат нови бизнес практики.
Цифровата екосистемата увеличава конкуренцията
Цифровата екосистема дава възможност за по-голяма конкуренция. В нея обаче по-добри резултати постигат „по-технологичните“ застрахователи.
Възприемането на основните технологии ще се промени, като ще даде път на по-гъвкави компании, които се адаптират и разработват нови бизнес модели, за да изпреварят конкуренцията.
Потребителите ще изискват по-голяма гъвкавост от своя застраховател
През 2023 г. регулаторните органи все повече ще обръщат внимание на необходимостта застрахователите да действат по-справедливо, което в цифровата ера означава, че клиентите трябва да бъдат по-информирани и да имат повече яснота за своето покритие.
Не на последно място, те трябва да могат да правят без никакви пречки избора или смяната на своя доставчик.
Иновативни застрахователни технологии ще продължат да променят пазара
С навлизането на все повече компании, разработващи застрахователни технологии, традиционните застрахователи ще бъдат поставени под натиск да създават партньорства в рамките на цифровата екосистема. По този начин те ще предоставят добри условия за мащабиране на тези нови участници, като същевременно се справят със собствените си технологични и иновационни предизвикателства.
„Вградените“ застрахователни услуги ще стимулират нов растеж
Пазарният потенциал на „вградените“ застрахователни услуги като мобилни приложения, които могат да бъдат свалени на всеки смартфон, се оценява на 3,7 трилиона долара, посочват от EIS.
От компанията добавят, че наред с новите подходи за ангажиране на клиентите и отстраняване на рисковете, този тип персонализирани приложения ще "помогнат за предефиниране на застраховането и неговата роля в живота на хората".
ESG ще бъде в центъра на вниманието на лидерите на застрахователните компании
Надпреварата за намаляване на въглеродния отпечатък и постигане на целите за нулеви нетни емисии ще бъде основен инвестиционен фокус за застрахователната индустрия. Той ще бъде и крачка към увеличаването на устойчивостта, основана на данни.
Възходът на ESG ще доведе до въвеждането на нови регулации за борба срещу използването на темата единствено като маркетингов инструменр и установяване на по-ясна методология за оценка на усилията на компаниите.
Автоматизацията на застрахователните процеси ще продължи
Автоматизацията на процесите ще бележи развитието на застрахователната индустрия както през 2023 г., така и през 2024 г. Технологиите за автоматизация (RPA, ML), аналитичните инструменти (AI, прогностичен анализ) и свързаното застраховане, базирано на IoT устройства, ще доведат до все по-целенасочени и персонализирани застрахователни продукти, по-добри услуги и повишена лоялност у клиентите.
Застрахователните дейности няма да станат жертва на икономическата ситуация
Въпреки влошаващата се икономическа обстановка, застраховките ще продължат да се считат за основен продукт. Макар че потребителите ще намалят други разходи, застраховките за дома, автомобила и здравето, наред с други такива, са от съществено значение и ще останат стабилен източник на приходи за инвеститорите, прогнозира още Йейтс.