Интересът към пътуванията с частни самолети достига рекордни нива
Използването на частни самолети, което рязко нарасна по време на пандемията, не показва никакви признаци на спад, дори когато милиони пътници се връщат към търговските авиокомпании, а инфлацията повишава цената на чартърните полети.
По данни на компанията за авиационни данни WingX, цитирани от Financial Times, през 2022 г. глобалните полети с бизнес самолети са се увеличили с 10% спрямо предходната година, а през 2019 г. са били с 14% повече, отколкото преди пандемията. Ричард Коу, главен изпълнителен директор на WingX, коментира, че търсенето на частни самолети е било "рекордно" през последните две години.
Броят на резервациите за частни полети започна да се ускорява през 2020 г., тъй като заможните хора и пътуващите по работа се стремяха да избегнат тълпите и ограниченията, въведени от авиокомпаниите заради Covid-19. Недостигът на пилоти и съкращаването на услугите на по-малките летища също се оказват катализатор за нарастването на интереса към частните самолети.
Компаниите за частни полети продължават да отчитат силни резервации и през миналата година. От американската Flexjet, например, заявяват, че празничният сезон миналия месец е бил най-натовареният в историята на компанията. Техните колеги от EvoJets пък посочват, цитирани от FT, че резервациите за празниците са започнали два месеца по-рано от средното, тъй като интересът е бил огромен.
"Имаме индивидуални и корпоративни клиенти, които изцяло са преминали към частни полети заради намалените или ограничени търговски услуги", казва и Кени Дихтер, главен изпълнителен директор на чартърната компания Wheels Up, чиито приходи са се увеличили с 39% на годишна база.
Пътникът, съчетаващ работа и почивка, е новият любимец на авиоиндустриятаТъй като корпоративните пътувания не са се възстановили напълно, сектора все по-често разчита на т.нар. “bleisure” пътници
Изненадващо е, че търсенето остава силно въпреки нарастващите разходи и опасенията относно далеч по-високите нива на въглеродни емисии на пътник, които частните самолети отделят в сравнение с търговските или железопътния транспорт.
Идва ли краят на възходящата крива?
От Financial Times обаче посочват, че бумът на частните самолети може да достигне плато в скоро време, тъй като разходите за самолетно гориво нарастват постоянно, както и останалите. Предплатените наеми на частни самолети са се увеличили с 21% до средна цена на час от 11 748 долара от декември 2021 г. до декември 2022 г., според данни на консултантската услуга Private Jet Card Comparisons.
И все пак почти ¾ от използващите частни самолети, интервюирани от Honeywell, са категорични, че очакват тази година да направят същото количество полети. Едва 4% заявяват, че очакват да летят по-малко, добавят от изданието.