Rolls-Royce тества първия реактивен двигател с водородно гориво
Rolls-Royce провежда тестове на нов тип малък реактивен двигател, който един ден може да доведе до революция в авиационната индустрия, съобщава BBC.
Самият двигател е почти напълно конвенционален, базиран на газова турбина Rolls-Royce AE-2100A, която се използва широко в различни модели самолети по света.
Това, което е напълно необичайно обаче, е използваното гориво. За първи път съвременен самолетен двигател работи с водород. Концепцията е разработена в центъра за развойна дейност на компанията в английския град Дарби, в партньорство с авиокомпанията easyJet. Непосредствената цел е проста - да се докаже, че е възможно реактивен двигател да се задвижва от водородно гориво, а не от конвенционалните авиационни горива.
В по-дългосрочен план водородната енергия се очаква да играе важна роля за развитието на авиационната индустрия, което включва и драстичното намаляване на нейния въглероден отпечатък.
"Причината, поради която разглеждаме водорода, е стремежът към нулево ниво на вредни емисии", обяснява Алън Нюби, директор на аерокосмическите технологии в Rolls-Royce. "Обикновено използваме керосин, но той е въглеводород и затова при горенето му се отделя въглероден диоксид. Уникалното в гориво като водорода е, че той не съдържа въглерод и следователно, когато гори, не произвежда CO2".
"Преди няколко години започнахме да търсим начини за захранване на самолетите на бъдещето", обяснява на свой ред Дейвид Морган, главен оперативен директор на easyJet. "Разгледахме технологията за електрически батерии и стана съвсем ясно, че тя вероятно няма да е подходяща за големите пасажерски и товарни самолети. Така стигнахме до заключението, че водородът е много по-вълнуващо предложение за нас."
Предимството на водорода пред батериите е, че той осигурява много повече енергия на килограм. С други думи казано, батериите са твърде тежки, за да задвижват по-големи самолети.
Но водородната авиация също все още е много далеч. Извършените досега тестове просто показват, че реактивен двигател, използващ водород, може да бъде стартиран и да работи с ниска скорост. За да се стигне обаче до създаването на изцяло нов двигател, способен да задвижва безопасно пътнически самолет, ще са необходими още много изследвания и значителни инвестиции.
Самите самолети също ще трябва да бъдат преработени. Водородът, дори в течно състояние, заема около четири пъти повече място от керосина, необходим за прелитане на едно и също разстояние. За да се превърне в течност, той трябва да бъде охладен до -253C. След това, преди да бъде изгорен, той отново трябва да бъде превърнат в газ. Именно това е и най-голямата промяна, която трябва да бъде направена – водородните самолети ще трябва да бъдат снабдени с резервоар, в който да се съхранява водорода при много ниска температура, след което възниква въпросът как той да бъде подаден към двигателя.
Другият ключов въпрос е откъде идва самият водород, тъй като това ще окаже значително влияние върху ползите за околната среда, които той може да осигури. Горивото, използвано при тестовете, е т.нар. зелен водород, произведен в Европейския център за морска енергия на Оркнейските острови. Той се получава чрез използване на електрически ток за разделяне на водата на нейните компоненти - водород и кислород. Необходимата електроенергия се произвежда с помощта на вълни и вятър. Това го прави много чисто гориво.
Но по-голямата част от водорода, произвеждан днес за промишлени цели, се получава чрез процес, който включва смесване на високотемпературна пара с природен газ под високо налягане. При този процес обаче се отделя значително количество въглероден диоксид, който след това се изхвърля в атмосферата. Освен това се изисква значително количество енергия, която често се осигурява чрез изгаряне на изкопаеми горива.
Една от алтернативите е т.нар. син водород. Той се произвежда по същия начин, но въглеродният диоксид се улавя и съхранява или използва повторно.