Европа къса зависимостта си от Китай в сектора на електромобилите до 2030
До 2030 г. Европа може да ограничи зависимостта си от Китай по отношение на батериите за електромобили, но само ако реагира на програмата за “зелени субсидии” на американския президент Джо Байдън, която е на стойност 369 млрд. долара, прогнозират експерти, цитирани от The Guardian.
В доклад нa неправителствената организация European Federation for Transport and Environment (T&E) се казва, че ЕС е напът да произведе достатъчно литиево-йонни батерии, които се използват в потребителската електроника и електрическите автомобили, до 2027 г., за да задоволи търсенето и да изключи Китай от веригите за доставки.
Проучването прогнозира, че зависимостта на Европа от Китай за преработка на метали за акумулатори също може да намалее драстично. Предвижда се, че до 2030 г. повече от 50% от търсенето на рафиниран литий в Европа може да бъде задоволявано от европейски компании.
Понастоящем на Стария континент няма рафинерии за литий, като около 90% от световната преработка на метала се извършва в Източна Азия. Но различни проекти, които са в ход в Германия и Франция, обещават да подобрят перспективите пред него, а планираното законодателство на ЕС за критично важните суровини трябва гарантира, че това ще се случи при спазването на високи екологични стандарти, акцентира The Guardian.
Зелените субсидии в САЩ засилват страховете за германската индустрияГерманските производители и доставчици на автомобили, за които САЩ са основен експортен пазар, са сред най-големите потърпевши на американският Закон за намаляване на инфлацията Пример за моментната ситуация в Европа е Великобритания. Наскоро британски депутати изразиха загриженост, че местната верига за доставки на електромобили е прекалено зависима от Китай, което е ключова уязвимост на фона на политическото напрежение между Пекин и Запада. Още повече, че Лондон забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили след 2030 г.
В рамките на ЕС ситуацията не е много по-розова. Блокът се ангажира с постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене до 2035 г., което поставя темата за производството на батерии за електромобили сред неговите основни приоритети.
Затова и европейските законодатели трябва да имат предвид конкуренцията, в която може да се превърне САЩ в това отношение. Законът на администрацията на Байдън за намаляване на инфлацията (Inflation Reduction Act - IRA) включва сериозни “зелени инвестиции” и както Великобритания, така и ЕС трябва да реагират подобаващо на този “приятелски огън”.
Идва ли краят на Европейските индустрии са изправени пред битка за оцеляване. Ами ако не успеят?
Докладът на T&E показва, че 2/3 от търсенето на катоди, които се използват в батериите и съдържат важни суровини, за Европа може да се произвеждат на континента до 2027 г., като за това допринасят проекти като Umicore в Полша и Northvolt в Швеция. Но тази перспектива може да стане факт, единствено ако Европа намери начин да предотврати преориентация на бизнеса към САЩ, където го изкушават различни стимули - от данъчни облекчения до преки субсидии.
Джулия Полисканова, старши директор "Превозни средства и електронна мобилност" в T&E, коментира: "Днес половината от литиево-йонните батерии, използвани в ЕС, вече се произвеждат на място. Но Законът за намаляване на инфлацията на Байдън промени правилата на играта и Европа трябва да предложи повече пари или рискува да загуби планираните проекти за изграждане на заводи за батерии за сметка на Съединените щати."
Затова и T&E се обръща към европейските институции с призив за създаване на специален фонд на ЕС, захранван с парични средства, набрани чрез съвместно емитиране на дълг, който да подпомага инвестициите в електромобили, батерии и възобновяеми енергийни източници.