Помолих ChatGPT да планира ваканцията ми – ето какво се случи
„Някои хора обожават да планират пътувания. Аз не съм от тях“. Така започва експериментът на Моника Питрели, редактор в секцията за пътешествия към CNBC. Тя решава да изпробва възможностите на изкуствения интелект ChatGPT относно проучването на дестинации за пътуване и организирането на подходяща ваканция.
Дали чатботът може да предложи посещение на Айфеловата кула в Париж? Да препоръча хотелски престой или да намери ресторант, който не е претъпкан с гладни туристи? Отговорът е: и да, и не - поне за ChatGPT.
Ще ми помогнеш ли за почивка на плажа?
"Разбира се!" – отговоря ChatGPT. Изкуственият интелект обаче се нуждае от детайли, свързани с интересите, бюджета и времето, с което разполагаме. Ето как точно протича разговорът редакторката:
Чатботът препоръча Хаваите, Карибите, по-специално Бахами, Ямайка и Доминиканската република, Флорида и Коста Рика, заедно с подробности за времето и популярните атракции за всяка от тях.
Моника все пак открива, че в няколко случая отзивите не отговарят на изискванията и има разминаване между рейтинга в туристическите платформи и данните на ChatGPT.
Оценките на разходите за всеки хотел са по-точни, но ChatGPT не може да покаже снимки на хотелите или да ги резервира, въпреки че предоставя подробни инструкции как да направите и двете.
С кола или с влак?
За пътешествие в САЩ ChatGPT препоръчва Route 66, Pacific Coast Highway и Great River Road, последният от които преминава по течението на река Мисисипи през 10 щата.
Моника обаче иска препоръка за пътуване с влак в Европа. "Разбира се!", казва роботът и дава следните възможности:
Ориент Експрес - от Париж до Истанбул
Ледников експрес - от Санкт Мориц до Цермат, Швейцария
Бернина експрес - от Чур, Швейцария, до Тирано, Италия
Линията Golden Pass - от Люцерн до Монтрьо, Швейцария
Транссибирската железница - "едно от най-известните пътувания с влак в света" от Москва до Владивосток, Русия
Звучи страхотно, но "Ориент Експрес" не е в постоянна експлоатация. Знае ли ChapGPT това? Да, но изглежда, че бърка всяко заминаване на "Симплон-Ориент-експрес" във Венеция - който използва реставрирани вагони от оригиналния влак - с някогашния маршрут от Париж до Истанбул, който се изпълнява само през август и вече е разпродаден.
Полети
ChatGPT може да посочи авиокомпаниите, които свързват градовете, но не може да даде актуална информация за полетите или да помогне за резервирането им. Не може да ви каже и най-евтината цена или каквато и да е цена, тъй като "няма достъп до информация за цените в реално време". Всъщност данните на ChatGPT приключват до септември 2021 г. и търсачката не "знае" нищо, което се е случило след това. За да не ви разочарова обаче, чатботът може да отговори кога например маршрутът от Лондон до Ню Йорк е най-евтин.
Що се отнася до най-добрата авиокомпания в света, той обяснява: "Като езиков модел на изкуствен интелект не мога да имам лични предпочитания или мнения." Но посочва петте най-добри авиокомпании, включени в класацията на Skytrax "100-те най-добри авиокомпании в света" през 2021 г. Списъкът не е коректен, установява проверката на Моника, която показва, че данните са от 2019 г.
"Къде да ям?"
Ако попитате ChatGPT "Къде да ям?" и "Кои са най-добрите ресторанти?" в даден град, ще получите два различни списъка - единият с по-популярните места за хранене, а другият - с тези, които имат повече награди в бранша.
Моника обаче има още конкретни въпроси към ChatGPT, като например:
"Как да прекарам пет дни в Южна Африка?"
"Кои замъци приемат посетители в Бордо?"
"Ако имам само един ден в Лондон, какво да правя?"
"Кои атракциони са с най-дълги опашки в Disney World?"
Но преди да успее да попита, на екрана се появява надпис "Достъпът е отказан" със съобщение Код за грешка. Тази грешка може да е причинена от претоварени сървъри или превишаване на дневния лимит, според технологичния уебсайт Stealth Optional. Така или иначе, всичките предишни чатове остават недостъпни, което е огромен негатив, ако сте по средата на планирането. Нов прозорец не решава проблема, но отваряне в "режим инкогнито" го прави. След като успява да влезе, Моника кликва върху "Ъпгрейд към Плюс", което показа, че безплатният план е достъпен, когато търсенето е слабо, но срещу 20 долара на месец "Плюс план" дава достъп до ChatGPT през цялото време, по-бързи отговори и приоритет за използване на нови функции.
След като отново има достъп, пита за времето за чакане на атракционите в "Дисниленд". ChatGPT обяснява, че FastPass и Genie+ могат да намалят времето за чакане, което отчасти е вярно. Компанията постепенно прекратява програмата FastPass за виртуални опашки и "прескоча опашката", когато въвежда Genie+ през есента на 2021 г.
Изводите
ChatGPT е бърз и създава усещане, че наистина общувате с човек. Нещо повече - Моника по навик отговаря с ненужни любезности - "Добре, разбира се" и "Благодаря". Спестява време на пътуващите, особено ако търсят обща информация или са в начален етап на планиране. Но трябва да следите дали информацията е актуална и трябва да се отстранят съобщенията за грешки по време на чата.
В експеримента си Моника не успява да тества другата конкурентна търсачка Bing. Когато опитва да получи достъп до нея, е включена в списък на чакащите. Казват й, че може да "изпревари опашката", ако зададе настройките по подразбиране на Microsoft на компютъра си и сканира QR код, за да инсталира приложението Bing. Моника прави и двете, но все още чака. С ChatGPT беше по-лесно. Отидох на уебсайта на разработчика, щракнах върху думата "ChatGPT", регистрирах акаунт - и започнах да чатя, обяснява журналистката.
Заключението - работата на туристическите агенти е сигурна. Засега.