В неделя, 12 март 2023 г., актьорът Брендън Фрейзър изглеждаше доста неспокоен. Гласът му трепереше. Този 54-годишен мъж едва сдържаше сълзите си, говореше малко объркано и неразбрано. Това емоционално състояние изглежда нормално като се имат предвид обстоятелствата. Преди часове Фрейзър спечели „Оскар“ за най-добра мъжка роля във филма „Китът“.

Но пътят му към най-престижната награда не бе никак лесен, тъкмо обратното. Само преди година шепа хора си спомняха, че има такъв актьор в Холивуд, а всички останали се питаха какво се случи с него. В този смисъл награждаването му е почти възкръсване от пепелта и начинът, по който той го приема, говори, че го осъзнава много добре.

Фрейзър не е в Холивуд от вчера. Кариерата му започва в началото на 90-те години на миналия век. Тогава играе редом до изгряващи звезди от ранга на Мат Деймън, Бен Афлек, Крис О‘Донъл и Кол Хаусър.

През десетилетието до началото на новия век изглежда сякаш е предопределен за касови успехи в Холивуд. През 1997 г. на екран излиза „Джордж от джунглата“, в който Фрейзър демонстрира, че има талант освен за драматични и за комедийни роли. Този филм на Дисни ще се превърне в емблема за едно цяло поколение хлапета. Двайсетина години по-късно самият актьор ще разкаже как все още среща хора, които му обясняват, че детето им си е разцепило главата, докато се опитва да е като героя му Джордж, но на живо.

В началото на новия век Фрезйзър влиза в ролята на Рик О‘Конъл в поредицата „Мумията“. Това също се оказва правилен ход. Първият филм се превръща в световен хит, а той добавя към актьорската си аура и още нещо – екшън ролите.

В „Мумията“ Фрейзър стреля, дуелира се, демонстрира умения по ръкопашен бой, скача, търкаля се. Прави част от каскадите сам. С този филм дава заявка, че е способен да се превърне в новия любим екшън герой. „Мумията“ е тотално измислена история, но пък е страшно забавна. Следват втора и трета част, всяка по-малко успешна от предишните.

Горе-долу по това време кариерата на Фрейзър тръгва надолу. Години по-късно той ще разкаже, че едно от събитията, които го хвърлят в депресия, е сексуално посегателство. По думите му това се случва през 2003 г. Той твърди, че е бил опипван от Филип Бърк, по онова време председател на организацията на чуждестранните кореспонденти в Холивуд. Това е НПО, в което са събрани редица журналисти от влиятелни медии. Такава организация може да съсипе всяка кариера, стига да поиска и затова Фрейзър си мълчи. Освен това времената на движението MeToo са много далече и тогава почти никой не обръща сериозно внимание на твърдения за сексуален тормоз от страна на силни фигури в Холивуд. Самият Бърк не отрича, че е докосвал актьора, но твърди, че само го ощипал.

20 филма, които да не пропускаме през 2023 г.От „Кокаиновата мечка“ до „Барби“, „Малката русалка“ и „Опенхаймер“ - класация на 20-те най-добри филма за 2023 г. според BBC

Наред с този инцидент му се случват и други неприятни неща – развежда се, здравето му се влошава – налагат се няколко операции, включително и на гласните струни. В един момент публиката осъзнава, че от някогашната му перфектна физическа форма не е останало нищо – той е надебелял, оплешивява и звучи и гласът му звучи по различен начин. Естествено, започват подигравките и папарашките снимки – с развлечени дрехи, с шкембе, с оредяваща коса. Така в първото десетилетие на новия век Фрейзър отпада от списъка с топ актьори на Холивуд. Той не спира да работи, но филмите му не събират особено внимание или приходи.

Всичко това се променя миналата година, когато на екран излиза „Китът“. Този филм, режисиран от Дарън Аронофски, разказва историята на учител с наднормено тегло, който води онлайн лекции с изключена камера, защото се срамува от външния си вид. Дали заради неприятностите, които е преживял през последните години или поради комбинацията с правилния екип, Фрейзър успява да направи перфектната роля.

Още след първите прожекции става ясно, че тази този филм ще се превърне хит. По различните фестивали изпълнението на Фрейзър е аплодирано на крака по 5-6 минути, а доскоро забравеният актьор реагира много емоциално – обикновено се разплаква и сякаш не може да повярва на завръщането си под светлината на прожекторите. „Оскар“-ът, присъден му в неделя, бе просто логичният завършек на многото аплодисменти през последната година.

Това е историята за втория шанс на Фрейзър. И хубавото е, че поне към момента тя изглежда като хепиенд. Той вече успя да запише името си със златни букви в историята на Холивуд. И е ясно, че от тук насетне му предстоят още много ангажименти.