Компанията за сателити Virgin Orbit Holdings (VORB.O) на Ричард Брансън подаде молба за обявяване в несъстоятелност, след като не успя да осигури дългосрочното финансиране, необходимо за възстановяването ѝ след неуспешното изстрелване на ракета през януари, съобщи Reuters.

Базираната в Лонг Бийч, Калифорния компания подаде молба за несъстоятелност в съда на окръг Делауеър с цел продажба на активите си. Миналата седмица тя обяви съкращаването на около 85% от своите 750 служители.

На 15 март главният изпълнителен директор на космическата компания Дан Харт е наредил на почти целия персонал да прекрати дейността си, след което служителите са били пуснати в едноседмичен отпуск, докато ракетната компания работи за осигуряване на допълнително финансиране.

"На този етап смятаме, че обявяването в несъстоятелност е най-добрият начин за намиране и финализиране на ефективна и максимално изгодна продажба", заяви след обявяването на новината главният изпълнителен директор на Virgin Orbit Дан Харт.

В подаденото заявление компанията посочва активи на стойност около 243 млн. долара и общ дълг от 153,5 млн. долара към 30 септември.

Британски конкурент на SpaceX съкращава 85% от служителите си Virgin Orbit прибягва до този ход, за да се

Virgin Orbit излезе на борсата през 2021 г., като събра 255 млн. долара по-малко от очакваното. Отделила се от фирмата за космически туризъм на Брансън Virgin Galactic през 2017 г., Virgin Orbit изстрелва ракети от въздуха с модифициран самолет Boeing (BA.N) 747, за да изпраща сателити в орбита.

Стратегията на Virgin Orbit е изстрелването на малки ракети от Boeing 747 да е възможно от всяка точка на Земята в кратък срок. Но промяната в търсенето на по-големи ракетоносители и по-рентабилните споделени пътувания до Космоса с Falcon 9 на SpaceX – основният конкурент на Virgin Orbit и собственост на Елон Мъск, през последните две години повишиха залозите за компанията на Брансън, твърдят анализатори и експерти от индустрията.

Провалът в Обединеното кралство

Шестата мисия на Virgin Orbit през януари с нейната централна ракета LauncherOne, която беше първата в историята британска космическа мисия - Start Me Up, не успя да достигне орбита и изпрати товара си от разузнавателни сателити на САЩ и Обединеното кралство в океана.

Мисията стартира от космодрума Корнуел на 9 януари, както беше планирано, като отначало всичко върви добре. Virgin Orbit потвърждава чистото отделяне на LauncherOne от самолета-носител Cosmic Girl, както и запалването на ракетния двигател на първата степен NewtonThree.

След това мисията продължава да върви успешно, като компанията съобщава в реално време за запалването на двигателя на втората степен NewtonFour. "LauncherOne вече официално е в Космоса!", гласи следващият туит на Virgin Orbit.

Първата в историята британска космическа мисия се провалиТова е и първото търговско изстрелване от Западна Европа

След това горната степен на LauncherOne трябва да измине известно разстояние, преди да разгърне полезния си товар. Както съобщава Ars Technica обаче, от компанията първоначално обявяват, че той е достигнал успешно орбита, но след това туитът е изтрит и заменен с нов, според който аномалия е попречила на мисията да завърши успешно доставката.

След провала на историческата мисия в Обединеното кралство, компанията се опита да намери ново финансиране, което по всичко личи, че не е било осъществено.

Треска в търсене на спонсори

Virgin Group, която притежава около 75% от Virgin Orbit, заяви, че е инвестирала над 1 млрд. долара в звеното за изстрелване на сателити, включително 60 млн. долара под формата на обезпечени заеми от ноември насам.

Virgin Investments, подразделение на Virgin Group, ще предостави 31,6 млн. долара нови средства на Virgin Orbit чрез финансиране на длъжника, за да финансира операциите, докато търси купувач в процедура по несъстоятелност, съобщиха компаниите.

Virgin Orbit на Ричард Брансън получи още един спасителен поясБизнесът с изстрелване на сателити на Virgin Orbit губи пари по-бързо, отколкото печели

Миналия месец Reuters съобщи, че базираният в Тексас предприемач Матю Браун е водил преговори за инвестиране на 200 млн. долара в компанията. Те обаче са се провалили, съобщиха източници на агенцията.

Пазарната стойност на Virgin Orbit възлизаше на 65 млн. долара въз основа на цената на затваряне в понеделник, което е по-малко от над 3 млрд. долара в сравнение с преди две години.

Кредиторите

В заявлението за обявяване в несъстоятелност на Virgin Orbit се посочва, че най-големият й кредитор е базираната в Лондон Arqit Ltd, която дължи почти 10 млн. долара за услуги и като депозит на клиенти. Arqit все още не е направила публичен коментар.

През 2021 г. Arqit Quantum (ARQQ.O) и Virgin Orbit обявиха сделка за изстрелване на два спътника, предназначени за предоставяне на услуги за криптиране на страните от "Петте очи": САЩ, Обединеното кралство, Канада, Австралия и Нова Зеландия. През декември Arqit Quantum заяви, че ще се откаже от разработката на сателити и е намерила начин да осигури сигурно криптиране чрез неуточнена "наземна инфраструктура".

Virgin Galactic възобновява продажбата на билети за космическите си полетиVirgin Galactic обяви, че днес възобновява продажбата на билети за космическите си полети

Вторият по големина кредитор на Virgin Orbit са Космическите сили на Съединените щати, които са депозирали депозит от почти 6,8 млн. долара за бъдещи изстрелвания, според документацията.

Космическите сили на САЩ, клон на американската армия, също нямат официален коментар.

Следа в историята на космическия бизнес

Virgin Orbit осъществи първия си успешен полет през януари 2021 г. Оттогава компанията е изпълнила още три мисии, една през същата година и две – през 2022 г. Virgin Orbit се похвали със 100 % успех на изстрелване, но бавният темп не е рентабилен.

В последния си отчет за печалбите Virgin Orbit записа тримесечна загуба от 44 млн. долара при 34 млн. долара приходи за трите месеца до 30 септември 2022 г.

През деветте месеца на 2022 г. компанията отчете загуби за 140 млн. долара и имаше резерв от 71 милиона в края на периода.

Как да се качите на полет на Virgin Galactic, ако нямате $250 000?Ако новината за пътуването на Ричард Брансън в космоса ви кара да изпитвате ревност, има вариант да успеете да предприемете свой собствен полет - точно като неговия, благодарение на нова лотария

При този темп на загуби, дори с 55 млн. долара нов капитал, набран от септември, Virgin Orbit рискува да остане без пари до юни 2023 г., показваха разчетите на компанията. Сривът обаче става факт 2 месеца по-рано от предвиденото.

Кой е Ричард Брансън

Ричард Брансън е британски бизнесмен и филантроп. Роден е на 18 юли 1950 г. и става известен именно като собственик на конгломерата от над 400 компании Virgin Group.

Не се определя като човек, който обича да гледа назад и предпочита да се фокусира върху бъдещето – се казва в анонса на документалния филм за него, който беше обявен в края на миналата година от HBO.

5-те навика на Ричард Брансън, които го изведоха до успехаМилиардерът започва да практикува един от тях още като тийнейджър

Личното състояние на Брансън се оценява на 4,4 милиарда британски лири. През 1999 г. Той получава титлата „сър“ за служба в предприемачеството.

Брансън е известен още с многобройните си полети с балон, с които поставя рекорди за най-бързо прекосяване на Атлантическия и Тихия океан с балон. Автор е и на няколко книги със съвети и стратегии за успешно предприемачество.

Най-новият частен остров на Ричард Брансън е готов за посетители (снимки)Ричард Брансън е готов да ви посрещне на новия си частен остров. Москито (от комар на английски) ще бъде открит тази пролет

През март 2009 година решава неговата компания Virgin да стане основен спонсор на тима от Формула 1 – Brawn GP, въпреки че по този начин финансира бившия директор на отказалия се тим на Хонда Ф1 Рос Браун да закупи тима от бившите му собственици. Така Рос Браун става собственик на тима, а Брансън обира овациите в Мелбърн, Австралия, където Brawn GP печели двойна победа, докато на болидите им грее логото на компанията му.

През 2014 г. Virgin racing се включва в състезанията с електрически автомобили Формула Е. Като силно свързани към иновациите и развитието на нови технологии компаниите на Брансън си поставят за цел технологиите да намерят приложение и в градските автомобили.

Винаги съм вярвал, че животът не е пропилян, ако си научил много и си успял да го споделиш, казва Ричард Брансън.