Европейският съюз (ЕС) е постигнал съгласие по споразумение за определяне на задължителните цели за авиокомпаниите в Европа да увеличат използването на устойчиви авиационни горива (SAF). Това е едновременно опит да се даде старт на този нов пазар на енергоизточници, като същевременно се намали въглеродният отпечатък на авиационния сектор, посочва Reuters.

След преговори до късно през нощта преговарящите от Европейския парламент и държавите членки на ЕС са сключили споразумението малко преди полунощ във вторник, добавя новинарската агенция и разказва:

“Предложението има за цел да увеличи както търсенето, така и предлагането на устойчиви авиационни горива, които имат нулеви или ниски нетни емисии на CO2. Засега тези горива се произвеждат в малки количества и все още са много по-скъпи от конвенционалния изкопаем керосин, който отделя емисии на CO2”.

В предложението се поставят задължителни цели за доставчиците на авиационно гориво, които да гарантират, че от 2025 г. всички горива, предоставяни на операторите на въздухоплавателни средства на летищата в ЕС, съдържат минимален дял на SAF, като изискванията за тези количества ще се увеличават до 2050 г.

През 2025 г. поне 2% от авиационните горива трябва да бъдат от типа SAF, през 2030 г. този процент ще достигне 6%, през 2035 г. - 20%, а през 2050 г. - 70%.

Нова концепция разширява значително обхвата на електрическите самолети Тегленето на самолети не е нова концепция, като военната ѝ употреба датира още от Втората световна война
От 2030 г. ще се прилагат и обвързващи цели за използване на минимален дял синтетични горива - 1,2% за 2030 г. През 2050 г. този дял ще нарасне до 35%. Синтетичните горива се произвеждат с помощта на уловени емисии на CO2, а според поддръжниците на технологията това балансира CO2, който се отделя при изгарянето на горивото в двигателя.

Авиацията се счита за един от най-трудните за декарбонизация сектори, като самолетите с нулеви емисии не се очаква да се появят реално в рамките на десетилетие. В по-близко бъдеще устойчивите горива са една от малкото възможности за намаляване на въглеродния отпечатък на въздушния транспорт.

В помощ на трансформацията на авиокомпаниите към SAF те ще получат около 2 млрд. евро финансиране от пазара на въглеродни емисии на ЕС.

Биогоривата могат да бъдат включени в основните цели на SAF, стига да отговарят на критериите на ЕС за устойчивост на биомасата. Нисковъглеродният водород, произвеждан от атомна енергия, също е допустим за финансиране, което е победа за страни като Франция, която има голям дял атомна енергия в своя микс.

Сега страните от ЕС и Европейският парламент трябва да одобрят споразумението, преди то да влезе в сила. Обикновено този процес е формален и при него се одобряват предварително договорени сделки без да се налагат каквито и да било промени, посочва в заключение Reuters.