Ново изследване, цитирано от CNN, разкрива в дълбочина до каква степен западните технологии са залегнали в мощната оръжейна индустрия на Иран и как те се използват от Русия срещу украински градове. И на практикa срещу самия Запад.

Базираната в Обединеното кралство организация Conflict Armament Research (CAR), която изследва компоненти на различни оръжия, установява, че продаваните от Иран на Русия дронове Shahed-136 се задвижват от двигател, базиран на германска технология, незаконно придобита от Иран преди почти 20 години.

Констатацията, направена чрез подробно изследване на компоненти, намерени по украинските бойни полета, и споделена ексклузивно със CNN, подчертава способността на Иран да имитира и усъвършенства военни технологии, които е придобил по незаконен начин.

Но това не е единственото притеснение на западните държави. Те също така се опасяват, че Русия може да сподели с иранците произведени в Западна Европа оръжия и оборудване, намерени в Украйна, макар че засега няма категорични доказателства за подобни случаи, посочва още медията.

Въпреки това е факт, че отношенията между Техеран и Москва са станали много по-близки. Русия има нужда от ирански безпилотни самолети и балистични ракети, а Иран - от руски инвестиции и търговия. Според ирански официални лица през последната година Русия се е превърнала в най-големия чуждестранен инвеститор в страната.

Търговските дронове все по-често стават оръжия в УкрайнаЕвтините китайски модели се използват и от двете страни, като преди това се модифицират


А за руснаците иранските безпилотни летателни апарати са изгоден заместител на много по-скъпите ракети, чиито запаси, сочат анализите на западните служби, намаляват. Експертите смятат, че Shahed-186 струва около 20 000 долара, което е малка част от цената на крилатата ракета Kalibr например.

През октомври миналата година ръководителят на украинското отбранително разузнаване Кирило Буданов заявява, че Русия е поръчала около 1700 ирански безпилотни летателни апарата от различни типове. И въпреки че Украйна доказа, че знае как да им се противопостави, това изчерпва и без това оскъдната ѝ противовъздушна отбрана. Въпреки сравнително малкия взривен заряд - до 40 кг, точен удар от Shahed-136 може да причини значителни щети.

Задвижван от германска технология

Между ноември миналата година и март 2023 г. CAR успява да изследва компонентите на 20 ирански безпилотни самолета и боеприпаси в Украйна, около половината от които Shahed-136. По този начин организацията установява, че двигателят в Shahed-136 е бил конструиран чрез „обратен инженеринг“ от иранска компания, наречена Oje Parvaz Mado Nafar, известна като Mado, чието седалище е в иранския град Шокухие в провинция Кум. Дружеството в санкционните списъци на Обединеното кралство, САЩ и Европейския от декември миналата година.

Изследователите на CAR откриват маркировката на Mado върху капачките на запалителните свещи в двигателите на дрона, както и последователността на серийните номера, използвани от компанията.

Според западните правителства и ООН производителят играе ключова роля в експанзивната индустрия за производство на дронове в Иран. Същият модел на серийни номера е забелязан и от следователите на ООН, които разглеждат нападенията с безпилотни апарати срещу Саудитска Арабия, за които се твърди, че са извършени от иранските съюзници хути в Йемен. Компанията е производител и на боеприпасите, използвани при ракетните нападения миналата година срещу Абу Даби, едно от Обединените арабски емирства.

Нов проект на ВВС на САЩ превръща F-16 в нападателен дрон При успех идеята е безпилотните самолети да действат като роботизирани помощници на F-35


Таймур Хан, анализатор за Персийския залив в CAR, заявява пред CNN, че иранските безпилотни летателни апарати непрекъснато се усъвършенстват и модернизират и "се оказват все по-точни по отношение на системите за насочване и прицелване, както и на възможностите за противодействие на смущения".


Иначе конструкцията на двигателя на Mado говори за интензивни усилия, продължили около 20 години, за придобиване на западни технологии за безпилотни летателни апарати и ракети в условията на тежки международни санкции, посочва CNN. През 2006 г. Иран незаконно придобива двигатели за дронове, произведени от германската компания Limbach Flugmotoren. Три години по-късно ирански инженер на име Юсуф Абуталеби обявява, че компанията му е създала двигател за дронове.

Именно тази компания след това става Mado.

Сред другите западни компоненти, придобити и копирани от Иран, са части за ракети, произведени в Чехия. В доклад на експертите на ООН от 2020 г. се казва, че двигателят в иранските ракети Quds-1, използвани при нападенията срещу петролни рафинерии в Саудитска Арабия през предходната година, е "нелицензирано копие на реактивния двигател TJ-100, произведен от PBS Velká Bíteš" в Чешката република.

Експертите твърдят, че чешкият двигател изглежда е бил инсталиран и на иранската ракета Heidar-2.

Компанията заявява, че никога не е доставяла двигатели на Иран или Йемен, но Техеран е станал експерт в избягването на контрола върху чувствителни технологии, като в някои случаи използва подставени лица, посочва в заключение CNN и цитира експертна група на ООН, според която части, изнесени от чешкия производител за дружество в Хонконг през 2010 г., са попаднали в ирански ракети, използвани през 2019 г.

Трите оръжия, които объркаха плановете на Путин в Украйна Докато Украйна очаква самолети и ПВО от западните си съюзници, други оръжия вече доказаха възможностите си


Таймур Хан от CAR казва, че Иран е "придобил западни компоненти и технологии за своята програма за безпилотни летателни апарати, като се е възползвал от липсата на видимост на веригата за доставки“.

Задълбочаващо се партньорство

Продажбите на безпилотни летателни апарати задълбочиха отношенията на Иран с Русия, които и без това се засилваха, тъй като двете страни едновременно ставаха все по-изолирани от международната търговия и финансовата система. А приходите от продажбата на стотици безпилотни летателни апарати на Русия вероятно ще бъдат реинвестирани в по-нататъшното усъвършенстване на иранската индустрията. По този начин партньорството между двете столици може да започне да проучва нови територии.

Хан смята, че "като се има предвид фактът, че Русия прихваща на бойното поле сложни западни оръжия като противотанковата ракета Javelin, а Иран има доказани възможности по отношение на копирането на технологии, е много вероятно Москва и Техеран да си сътрудничат в създаването на свои версии на западните оръжия.

Съществува вероятност също така Русия да използва сътрудничеството си с Иран, за да развие свои собствени военни възможности за безпилотни летателни апарати.

Но докато това се случи, руската армия вероятно ще поръча още стотици безпилотни самолети от Иран - държава, която е превърнала избягването на санкциите в изкуство за изграждане на своя оръжейна индустрия, посочва още CNN.