Панамският канал и как сушата удря американската икономика
От неделя Панамският канал - главният търговски път, използван от американските превозвачи за пристанищата на Мексиканския залив и Източното крайбрежие, ще ограничи движението на големи кораби заради ниските нива на водата, причинени от продължаващата суша, съобщава CNBC.
Това ще доведе до приблизително 40% спад на товарите на някои контейнеровози, което ще оскъпи превоза на стоки в контейнери и ще засегне много ключови сектори на американската икономика - от селското стопанство до енергетиката и търговията на дребно. 40% от целия контейнерен трафик на САЩ преминава през Панамския канал всяка година, като общо се пренасят товари за около 270 млрд. долара годишно.
"САЩ са основният източник и дестинация на нашия трафик", коментира пред телевизията Рикаурте Васкес Моралес, администратор на Панамския канал. "Когато комбинирате всички стоки и контейнери за САЩ, те представляват около 73% от нашия трафик. Поддържаме постоянна комуникация с нашите клиенти и собственици на товари, за да сме сигурни, че те знаят как се развиват нещата".
Панамският канал е много важен за търговията на Източното крайбрежие на САЩ, тъй като е по-бърз от останалите възможности. Времето за транспортиране на океански товари от Шънджън, Китай, до Маями, Флорида, като се използва Суецкият канал, отнема 41 дни. Пътуването през Панамския канал е по-скъпо, но отнема само 35.
Американските спедитори и анализатори на промишлеността обаче се опасяват от налагането на допълнителни такси. А причина за това има. Още през 2020 г. каналът налага фиксирана такса от 10 000 долара за транзит заедно с такса върху процент от товароносимостта на плавателния съд. Втората може да бъде в диапазона 1-10%.
Водният път е един от най-бързите и евтини начини за превоз на зърно и други селскостопански стоки, които напускат пристанището на Ню Орлиънс, за да отидат в Китай. Коалицията за селскостопански транспорт, която представлява износителите на селскостопанска продукция от САЩ, коментира пред CNBC, че засушаването и мерките, до които то води, ще увеличи транспортните разходи за всички товари, включително за американските селскостопански пратки както в източна, така и в западна посока.
САЩ са най-голямата страна, която пренася и енергийни стоки през Панамския канал, включително природен газ. Малко повече от 1/4 (26%) от транзита през канала е свързан с превозвачи на втечнен нефтен газ - океански кораби, които превозват втечнен нефтен газ, втечнен природен газ, сгъстен природен газ и втечнени химически газове в насипно състояние. Последните изисквания няма да окажат влияние върху този сектор пряко, но претоварването на канала, причинено от по-ниските нива на водата и увеличаването на броя на използващите го малки кораба е принудило LNG Allies, търговската група на американската индустрия, да изрази публично безпокойство от бъдещото претоварване и нарастващите разходи, както и от необходимостта от използването на алтернативни търговски маршрути, които биха увеличили времето на пътуванията.
През 2021 г. светът видя на практика какво може да причини прекъсването на един канал на веригата за доставки, когато един от най-големите контейнеровози в света - Ever Given, заседна в Суецкия канал за шест дни, блокирайки огромен обем търговия на стойност 400 млн. долара на час.
Управлението на Панамския канал обявява стратегията си за справяне с подобни ситуации през февруари – глоба за нарушаване на работата на канала, варираща от 15 000 до 250 000 долара, за всички кораби, които заседнат и възпрепятстват движението на плавателни съдове през водния път. Но проблемите, свързани със сушата и ниските нива на водата, увеличават предизвикателствата.
От години каналът се бори с условията на засушаване, но сушата се задълбочава, а опасенията за твърде ниски нива на водата и стъпките, които администрацията на канала ще трябва да обмисли като реакция, се задълбочават.
В отговор на мерките, взети от администрацията на Панамския канал, поне четири морски превозвача налагат допълнителни такси между 300 и 500 долара на контейнер, считано от 1 юни, като се очаква те да не останат единствени.
Заради ограниченията в теглото и размера на корабите, на които е разрешено да преминават през канала, товародателите трябва да използват повече контейнери и повече плавателни съдове, а времето за изчакване се очаква да се увеличи и оскъпи. Мениджъри по логистиката обясняват пред CNBC, че използването на допълнителни контейнери ще доведе до значително повишаване на разходите за превоз.
"По-ниските нива на водата в системата на Панамския канал продължават да оказват влияние върху ценообразуването на товарите, движещи се от Азия към САЩ", казва Алън Баер, главен изпълнителен директор на OL USA.
А логистичните разходи бяха основен фактор, допринасящ за инфлацията през последните години, и бяха отбелязани от председателя на Федералния резерв Джером Пауъл като инфлационен натиск, който централните банки не могат да контролират, акцентира CNBC.
"Надценките за Панамския канал и ограниченията за корабите вероятно ще означават по-високи цени на дрехите и обувките за американските потребители през този празничен сезон", смята Стивън Ламар, президент и главен изпълнителен директор на Американската асоциация за облекло и обувки. "Сега не е моментът да се натоварват допълнително веригите за доставки, които все още са напрегнати от продължаващия логистичен натиск."