Забравете Блъди Мери. Водката вече не е звезда в коктейлите
Баровете от Ню Йорк до Хонконг смело опитват да разнообразят коктейлните листи за лятото, като включват все по-странни предложения, вдъхновени от пица, печено пиле и дори…тайландско говеждо, пише CNN.
Маргарет Еби, заместник-редактор по храните във Philadelphia Inquirer изтъква, че много основни съставки на коктейлите, като плодови сокове и обикновени сиропи, имат сладък вкус, компенсиран от алкохола. Но когато намалите водката или уискито, сладостта остава на преден план.
И тъй като глобалните колебания в цените на хранителните продукти правят някои съставки по-скъпи или трудни за намиране, експертът смята, че е добра практика собствениците на барове да експериментират.
При пикантните коктейли "можете да ползвате много повече продукти от супермаркета, отколкото специално доставени", обяснява специалистът.
Блъди Мери например, може би е най-известният пикантен коктейл, който с право си е извоювал репутацията на евъргрийн. Акцент в него е не водката, а доматите, които обаче са главен герой и в друг вид новаторско питие, известно като Томатини. Напитката е създадена за средиземноморската ресторантска група LPM като начин да се включат три основни съставки на менюто - лимони, домати и оцет, в една напитка.
Първоначално представен през 2010 г., коктейлът съдържа водка Ketel One, бял балсамов оцет, черен пипер, лимонов сок и чери домати. На ръба на чашата има малък, идеално кръгъл домат.
LPM Restaurant&Bar
"В първите дни на коктейла някои гости се колебаеха дали да го опитат поради идеята за пикантен коктейл", разказва Тибор Краскенич, мениджър на бара на LPM Restaurant & Bar, пред CNN, като добавя, че много клиенти са питали дали напитката прилича на гаспачо.
"При опитването й обаче те разбраха, че вкусът е много деликатен и се влюбиха в нея."
Томатини вече е основна напитка в заведенията на LPM по целия свят, включително в Маями, Дубай и Лондон.
Как сладките и пикантни вкусове работят заедно И някои класически комбинации, които да опитате
Хонконгският бар The Savory Project, който отвори врати през май 2023 г., предлага комбинации от редица съставки, които обикновено не се срещат в коктейлните менюта, като царевични люспи например.
"Не се срамуваме да използваме съставки, които не са обичайни за напитките", обяснява съсобственикът Джей Хан. "Например използването на говеждо месо, различни видове гъби и други. Играем си с всичко, което ни хрумне, и се опитваме да го възпроизведем в напитката."
Хан има опит в експериментите, тъй като е основател и на Coa – текила бар, обявен за най-добрия в Азия през 2022 г.
В Savory Project той и съоснователят му Аджит Гурунг измислят менюто в два раздела - алкохолен и безалкохолен, и използват илюстрации на основните вкусове - гъба, миди, праз, до имената на напитките, за да ги направят по-достъпни.
"Можем да създаваме супер авантюристични напитки, но какъв е смисълът, ако хората, които ги пият, не разбират вкуса?" обяснява Хан.
И макар че новата тенденция печели популярност, не всички барове залагат на пикантните коктейли.
Нюйоркският Double Chicken Please разполага с две зони - предна зала с по-традиционни напитки и задна с експериментални коктейли за по-смелите гости. Там менюто включва 9 сновни коктейла, разпределени в 3 раздела: "Предястия", "Основни ястия" и "Десерти", точно както в менюто за храна.
В първата група има напитки, вдъхновени от салатата "Валдорф" и японските студени нудъли; в средния раздел има коктейл, наречен "Студена пица", който съдържа сирене пармезан.
Една от забележителните позиции в менюто е нещо, което Тако Чанг, мениджър на маркетинга и комуникациите на марката Double Chicken Please, нарича "обратно съчетаване". Red Eye Gravy е вдъхновен от популярното южняшко ястие от шунка със сос, излят отгоре. Но тук ролите са разменени: сосът - в този случай смес от ирландско уиски, кафе, масло и гъби - е в центъра на вниманието, докато парчето прошуто е само гарнитура, а не звезда.
Double Chicken Please е признат от 50-те най-добри в света за най-добрия бар в Северна Америка миналата година.
Вниманието означава, че все повече посетители, както се изразява Чанг, "са си написали домашното", преди да влязат и да опитат нещо. Някои искат конкретен коктейл, който са видели в Instagram, а други са проучили менюто предварително, преди да направят резервация.
Едно е сигурно - клиентите са готови да експериментират, а баровете щедро им дават онова, което искат, категоричен е експертът.