Хиляди долари за Бионсе на живо. Как попзвездите вдигат инфлацията в света
Наречете го Бионсефлация. Или може би Суифтфлация.
Дори да не сте заклети меломани, ако обичате да ходите на концерти, със сигурност сте забелязали космическото поскъпване на билетите.
Икономистите също го отчитат, пише Reuters.
Феновете харчат цяло състояние, за да видят най-големите световни музикални звезди, включително Тейлър Суифт и Брус Спрингстийн, които не са правили турнета от години.
Попдивата Бионсе отиде още по-далеч, след като успя да стане причина в данните за повишаването на национална инфлация.
"Хората харчат, защото знаят, че ще получат качествено съдържание, а и кой знае кога и дали конкретният изпълнител ще направи още едно турне след това", казва Марио, запален фен на Бионсе от Лондон.
Цените за отдих и култура на Острова са се повишили с 6,8 % през годината до май 2023 г., което е най-бързият им ръст от 30 години насам. Най-голям ефект отчитат културните услуги, "особено таксите за вход на музикални събития на живо".
В Обединеното кралство цените на събитията в данните за инфлацията се основават на това кога те се провеждат, а не кога се купуват билетите. Но при положение, че всеки месец се провеждат концерти на различни изпълнители, е трудно да се сравняват едни с други, заяви говорител на Службата за национална статистика.
"Субективното качество на музикалните изпълнители подчертава колко трудно е да се изчисли "чистото" увеличение на цените", заявява главният икономист на UBS Global Wealth Management Пол Донован. "И за инфлацията в Обединеното кралство натискът може да се запази", добавя той, като отбеляза поредицата от концерти на певеца Хари Стайлс в Обединеното кралство през юни.
Справка в сайтовете за закупуване на билети показва, че ценовият шок е голям. В Stubhub най-евтиното място за концерта на Тейлър Суифт през юли в Сиатъл е 1200 долара, а билетите за концерта в Мексико през август струват по 500 долара.
"Трябваше да регистрирам девет телефонни номера за три различни акаунта в Ticketmaster под три различни кредитни карти", казва Джоел Бариос, фен на Бионсе в Лос Анджелис. Той е похарчил около 7 000 долара за три концерта в САЩ за себе си и за приятели, както и още 6 650 долара за няколко концерта в Европа.
За други е по-лесно. Каролина Канделас е похарчила 101 долара, за да види Бионсе заедно със сестрите си и родителите си в Барселона. "Сестра ми ги закупи от линк за предварителна продажба, който й изпрати Ticketmaster, така че мисля, че беше наистина лесно", допълва тя.
Но тъй като музиката на живо е само част от общите разходи за развлечения, които представляват по-малка част от потребителските разходи, отколкото разходите за жилище или храна, има съмнения в идеята, че цените на концертите могат да имат ефект върху инфлацията.
Анди Генслър, изпълнителен редактор на Pollstar, издание, което следи световната концертна индустрия, определя като "нелепо твърдение" това, че концертите на Бионсе повлияят на инфлацията. Според него, въпреки че цените на билетите са се увеличили, данните за средата на годината не показват забележимо покачване от май 2022 г., когато инфлацията в САЩ е 8,6%.
Тъй като търсенето далеч надхвърля предлагането, вицепрезидентът на TD Cowen по капиталовите проучвания смята, че цените на билетите на вторичния пазар са се покачили до средно 75% до 100% над номиналната стойност. Министерството на труда на САЩ не измерва конкретно инфлацията за цените на концертите, но понастоящем инфлацията за входните билети за събития с изпълнение на живо е с 2,6 процентни пункта по-висока от общата инфлация в САЩ, уточнява Reuters.
В цяла Азия тълпите се стичат на концерти, за да видят звезди като Бруно Марс, Coldplay и Backstreet Boys.
"Ако не беше концертът, нямаше да пътувам", казва Файруз Захари, 36 г., от Малайзия, която е посетила много дестинации заради концерти, за последно е била на този на Ед Шийрън в Австралия.
В Индия феновете с удоволствие плащат по-висока цена за качествено забавление, смята Оуен Ронкон, ръководител на бизнес отдела за забавления на живо в BookMyShow.
"Средната цена на билета за Backstreet Boys DNA World Tour - India, беше между 7000 и 8000 рупии (85-98 долара)", казва той, визирайки концерта през май.
Главният изпълнителен директор на Live Nation Entertainment Майкъл Рапино обяснява, че продажбите на билети са се увеличили с 41 % през първото тримесечие, като цените са се повишили с двуцифрени числа.
Във Великобритания около 150 000 музикални фенове платиха 340 паунда (431 долара) за билет за фестивала Гластънбъри през юни, за да видят Елтън Джон и стотици други изпълнители на живо.
Бет Кук, директор на социални медии, очаква да похарчи по 100 паунда на ден по време на петдневния фестивал. Според нея обаче, разходите си заслужават.
"Когато пандемията беше в разгара си, всички бяха в много лошо настроение и пропуснахме събития като това, където хората се събират заедно. Сега, когато нещата са в ход, хората, спестяват, за да дойдат на подобни събития, защото те са наистина невероятни.", категорична е Бет.