От Тейлър Суифт до Световната купа: Бизнесът на преживяванията се завърна
Когато турнето Eras на Тейлър Суифт пристигне в Сингапур догодина, Раджай Игнасио е категоричен, че ще бъде там – независимо дали с билет или не.
"Тейлър Суифт има огромна маса фенове в Азия", обяснява пред CNBC ютубърът от Филипините.
"Така че вероятността да се сдобиете с билет е малка.", допълва той. Но това не го спира да планира пътуването си до събитието.
"Ако не успея да си купя билет, пак ще отида в Сингапур. Ще бъда на паркинга, само и само да мога да чуя гласа й и да усетя изпълнението".
Игнасио е пример за нарастващата тенденция да се пътува в чужбина за музикални, спортни и други големи събития - явление, подхранвано от смесицата от YOLO (You Only Live Once) и FOMO (Fear of Missing Out) след годините на блокиране заради пандемията.
Според доклад на Deloitte от месец май "Икономиката на преживяванията продължава", пътуванията с цел посещение на събития растат тази година, допълва CNBC.
Въз основа на проучване, проведено сред около 3500 американци, в доклада се отбелязва, че най-често срещаните мотиви за пътуване - прекарване на време с близките и почивка, също остават относително стабилни.
"Въпреки това през 2023 г. се наблюдава скок в мотивациите като специални събития и романтични бягства", се казва в доклада.
Пандемията спря пътуванията и големите спортни и музикални събития, но "сега определено се наблюдава възстановяване", казва Фархан Ейбръл от Сан Франциско, който наскоро е посетил Откритото първенство на Франция и Уимбълдън.
"Имам чувството, че луксът е често срещана причина за пътуване. И все пак това "не е нещо, което резонира с начините за харчене на пари младото поколение", допълва той. Според него за тази възрастова група е по-важно "да се разказва за истории, а не за вещи".
Кейнарат Теавпрасонг от Банкок си осигурява билети за концерта на Тейлър Суифт в Сингапур по време на предварителна продажба миналата седмица, когато онлайн чакащите надхвърлиха 1 милион.
Сега тя и приятелят ѝ планират тридневно пътуване до Сингапур, което ще бъде петото ѝ посещение в града-държава - "винаги по повод концерти". "Първият печат в паспорта ми беше за посещение на концерти", споделя тя пред CNBC. "Аз съм човек, който много обича да ходи на концерти, особено в Корея, Япония, Тайван, Хонконг и Сингапур."
Понякога любимите ѝ групи идват в Тайланд, но тя предпочита да ги види другаде заради преживяването от пътуването.
Тъй като все повече хора са склонни да пътуват в чужбина за големи събития, градовете, които привличат най-популярните събития, като Сингапур - единствената спирка от турнето на Суифт в Югоизточна Азия, печелят милиони от туристите, които заливат хотели, ресторанти и туристическите атракции.
По данни на изследователската компания QuestionPro феновете на Тейлър Суифт харчат средно по 1330 долара за билети, храна и пътувания. Но тези, които пътуват в чужбина, вероятно ще похарчат много повече заради нарастващите пътни разходи, които често се покачват още около събития с голям обществен интерес.
Компанията за развлечения Live Nation стартира Vibee през април. Тя продава пакети за посещение на музикалния фестивал Austin City Limits през октомври (от 1366 долара), както и "ВИП преживяване" за посещение на концертите на U2:UV в Лас Вегас по-късно тази година (от 1535 долара), според уебсайта й.
"Някои от нашите международни събития включват Dancing on the Sand - уикенд на Бахамите с водещ Лайънъл Ричи", казва президентът на Vibee Харви Коен пред CNBC. "Очакваме, че пресечната точка на музиката и пътуванията само ще се задълбочи."
Средните цени на хотелите в САЩ скачат с 50%, когато турнето Eras на Суифт пристига в града, според компанията за туристически софтуер Navan. Данните обаче показват, че цените на хотелите са се увеличили повече от два пъти в места като Синсинати и Питсбърг.
За да избегне "астрономически скок на цените", Вид от Джакарта казва, че един от приятелите му е резервирал хотел в Сингапур още преди билетите за турнето на Суифт да бъдат пуснати в продажба.
Американката Нан Палмеро смята, че цените на нощувките, както и на полетите на Qatar Airways, са били завишени за Световното първенство по футбол в Доха през 2022 г.
"ФИФА беше блокирала системата, така че не можеше да получиш настаняване, докато нямаш билет за мачовете. Когато успяхме да кацнем, всички хотели бяха резервирани.", допълва тя.
"В крайна сметка прекъснахме пътуването и летяхме до Истанбул с Delta, нощувахме в хотел на летището, а след това отпътувахме до Доха с Qatar Airlines."
Игнасио очаква самолетните му билети за концерта на Суифт да бъдат много скъпи. Вместо да лети директно от Филипините до Сингапур, той първо ще лети до Малайзия.
Оттам планира шестчасово пътуване с автобус от Куала Лумпур до Сингапур и се надява това да му спести до 400 долара, завършва материалът на CNBC.