Microsoft и Google надхвърлят очакванията за тримесечието, AI движи всичко
Във вторник Microsoft представи агресивен план за разходи, за да отговори на търсенето на новите си услуги за изкуствен интелект (AI), след като надмина прогнозите на Уолстрийт за приходите и печалбата за четвъртото си фискално тримесечие, съобщава Reuters.
Разходите на компанията са нараснали рязко заради изграждането на нови центрове за данни за поддръжка на изкуствен интелект, а главният финансов директор Ейми Худ заявява в конферентен разговор с анализатори, че капиталовите разходи на компанията ще продължат да се увеличават всяко тримесечие през фискалната 2024 г. В резултат на това акциите на Microsoft спаднаха с около 4% в следборсовата търговия.
Уолстрийт следи как услугите с генеративен изкуствен интелект могат да бъдат от полза за Microsoft, която си осигури ранна преднина с инвестиции в OpenAI, собственик на популярната услуга ChatGPT.
Освен това Microsoft вплита изкуствен интелект в собствените си продукти като асистента Copilot в услугата Microsoft 365 например, който може да обобщава имейлите от деня и бързо да актуализира информацията. Технологичният гигант продава и услуги за облачни изчисления, които други компании да използват за изграждане на AI платформи.
Технологичните гиганти се връщат към облака, въпреки че AI остава на фокусОчаква се Amazon и Alphabet да отчетат най-ниския ръст в историята на бизнеса си с облачни изчисления, но това се променя
Въпреки че ръстът на продажбите на Azure леко надхвърля пазарните очаквания, тримесечните капиталови разходи на Microsoft достигат най-високите нива за едно тримесечие поне от фискалната 2016 г. насам. Компанията се бори с други доставчици на облачни услуги за ограничените доставки на чипове от Nvidia, чиито графични процесори са от съществено значение за създаването на продукти и услуги с изкуствен интелект.
Финансовият директор Худ заявява пред анализаторите, че въпреки увеличените разходи на Microsoft през фискалната 2024 г. маржовете на оперативната печалба ще нараснат леко след коригиране на ефектите от промяната на счетоводните правила. "Истинският фокус тук е възможността да бъдем агресивни в посрещането на кривата на търсенето. Ще отнеме време да се направят пари”, казва Худ.
Microsoft прогнозира ръст на приходите от Azure от 25-26%, a за целия сегмент, част от който е облачната услуга на компанията - диапазон на приходите за първото тримесечие със средна стойност 23,45 млрд. долара.
Инвестициите в AI растат главоломно - златна мина или нов дот-ком балон? Анализатори се опасяват, че парите се наливат в компании, които нямат нито приходи, нито иновативен продукт, нито опит
Средната оценка на анализаторите е за 23,55 млрд. долара, според данни на Refinitiv.
Средната точка на прогнозата за първото тримесечие за сегмента, съдържащ Office, е 18,15 млрд. долара, в сравнение с консенсусна оценка на анализаторите за 18,08 млрд. долара.
Средната стойност на прогнозата на Microsoft за сегмента, включващ Windows, е 12,7 млрд. долара, което е под оценката на анализаторите за 13,14 млрд. долара.
Приходите на компанията през четвъртото ѝ фискално тримесечие, приключило на 30 юни, нарастват до 56,2 млрд. долара, надминавайки консенсусната оценка от 55,5 млрд. долара според Refinitiv. Нетната печалба възлиза на 2,69 долара на акция, което е над средната оценка от 2,55 долара.
Подразделението Intelligent Cloud на Microsoft, чиято основа е Azure, увеличава приходите си до 24 млрд. долара, като леко надхвърля очакванията.
Мъск създава xAI и пренарежда играчите в полето на изкуствения интелект
Microsoft не обявява точна тримесечна стойност на приходите от Azure - частта от бизнеса, която е в най-добра позиция да се възползва от бурния интерес към изкуствения интелект, но главният изпълнителен директор Сатя Надела заявява в конферентен разговор, че Azure генерира повече от половината от 110 млрд. долара от дивизията Microsoft Cloud през фискалната 2023 г., което означава поне 55 млрд. долара, посочва още Reuters.
Компанията продължава да се опитва да ограничи негативните ефекти от спада на бизнеса с персонални компютри, като продажбите, включително на операционната система Windows, спадат до 13,9 млрд. долара.
Сегментът със социалната мрежа LinkedIn и софтуера за продуктивност Office увеличава продажбите си до 18,3 млрд. долара. И двата сегмента леко надхвърлят средната оценка на анализаторите.
Капиталовите разходи на Microsoft са скочили до 10,7 млрд. долара от 7,8 млрд. долара през третото фискално тримесечие.
Google проучва инструменти с AI за журналисти и преговаря с издателиИнструментите с изкуствен интелект биха могли да помагат на журналистите с варианти за заглавия или различни стилове на писане
Google печели много от AI
Друг технологичен гигант - Alphabet (Google), също може да се похвали с добри резултати и отново фокусът пада върху AI.
През последната година много се говори за състоянието на основния бизнес на компанията в областта на търсенето заради спада на пазара на цифрова реклама и дългосрочния потенциал на чатботовете с изкуствен интелект. Въпреки тези съвсем реални предизвикателства обаче в отчета си за приходите за второто тримесечие компанията показва, че има много и различни начини да успее в ерата на изкуствения интелект.
Приходите на Google се повишават със 7% и достигат 74,6 млрд. долара от 69,7 млрд. долара през предходната година, надминавайки прогнозите на анализаторите, посочва CNBC. Печалбата на интернет гиганта също е по-добра от очакваното, което повиши цената на акциите му с около 6% в продължителната търговия.
Google: Bard вече може да работи с изображения и да дава аудио отговориGoogle обяви нови актуализации
Онлайн рекламата - труден пазар през последната година, продължава да се развива бавно заради икономическите проблеми и съкращаването на разходите на компаниите. Приходите от реклама на Google са се увеличили само с 3,3% спрямо предходната година, но това е подобрение спрямо първото тримесечие, когато беше регистриран спад. Тогава компанията публикува разочароваща прогноза, което доведе до срив на акциите с почти 20%.
Приходите от търсене, които съставляват по-голямата част от рекламния бизнес на Google, отбелязват стабилен ръст, което е облекчение за инвеститорите, някои от които се опасяват, че традиционните потребители на търсачки ще се насочат към чатботове с генеративен изкуствен интелект.
Бизнесът на Google в областта на търсенето все още се разширява, а главният изпълнителен директор Сундар Пичай посочва собствения чатбот на компанията, наречен Bard, като основен фокус на инвестициите през последните месеци.
По време на отчета си ръководителите на Alphabet правят десетки препратки към изкуствения интелект, опитвайки се да успокоят инвеститорите, че технологията се използва в цялата компания, въпреки че все още не е ясно кога нейната функция за търсене Search Generative Experience (SGE) ще бъде широко достъпна. Очаква се SGE да може да синтезира резултати от търсене от сложни заявки.
OpenAI очаква появата на свръхинтелигентен AI до края на десетилетието Компанията създава специален екип, който да управлява рисковете, свързани с подобна технология
“Като цяло изкуственият интелект е от полза”, казва Пичай. "С течение на времето това просто ще бъде начинът, по който работи търсенето".
По думите му технологията дава възможност на компанията да работи по различни възможности за търсене, които до момента не са били възможни. Пичай дава пример с плановете на компанията да автоматизира някои услуги за обслужване на клиенти за своите продукти, като използва нови модели на изкуствен интелект, но сферата, в която Google може да извлече най-голяма полза, независимо от това, което се случва на рекламния пазар, е облачната инфраструктура. Там Google се конкурира с Amazon Web Services и Microsoft Azure.
Компаниите, занимаващи се с изкуствен интелект, се насочват към облачната технология на Google, за да могат да изпълняват тежки изчислителни проекти. Затова и бизнесът с облачни технологии на Google, който регистрира печалба първото тримесечие, отбелязва 28% увеличение на приходите през второто - 8 млрд. долара, което надхвърля прогнозите на анализаторите. Пичай заявява, че повече от 70% от т.нар. “еднорози” в областта на генеративния изкуствен интелект са клиенти на Google Cloud.